مشهد- معاون سلامت دامپزشکی خراسان رضوی نظارت بر کشتار دام در کشتارگاه‌ها و پرهیز از کشتار غیرمجاز دام را از مهم‌ترین عوامل پیشگیری از بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو دانست.

تب کریمه-کنگو را در تابستان جدی بگیرید

به گزارش قدس آنلاین، دکتر محمد رشتی باف گفت: با توجه به شروع فصل گرما و در نتیجه گسترش فعالیت کنه‌های عامل بیماری، احتمال بروز بیماری در دام‌هایی نظیر گوسفند و بز، شترمرغ و گاو وجود دارد و در صورت بی احتیاطی در کشتار دام و تماس با ترشحات دام آلوده، امکان انتقال این بیماری به انسان قوت خواهد گرفت، به همین دلیل لازم است جهت جلوگیری از انتقال این بیماری، هنگام قطعه کردن گوشت و جگر از تماس با ترشحات و خونابه احتمالی جلوگیری و محافظت به عمل آید.
وی اعلام داشت: تلاش هایی در خصوص پیشگیری از این بیماری در استان انجام شده که نظارت بر کشتارگاه ها، سم پاشی دام ها، مبارزه و برخورد با کشتار قاچاق و غیرمجاز و نگهداری لاشه‌ها در پیش سرد از جمله این اقدام‌ها بوده و توصیه اکید می‌شود دام‌ها قبل از جابجایی، سم پاشی شده و برای حمل و نقل آن‌ها گواهی بهداشتی دامپزشکی دریافت و نیز بازرسی قبل و بعد از کشتار دام‌ها در کشتارگاه‌ها انجام شود. وی گفت: بیماری در دام‌ها علائم قابل توجهی ندارد و پس از گزش کنه آلوده، ویروس کمتر از یک هفته در بدن دام باقی می‌ماند و تنها علامت آن، تب خفیف بوده و مخزن این ویروس در طبیعت، انواع کنه‌ها بویژه کنه سخت از جنس هیالوما، و طیفی از انواع جوندگان است که در تمام مراحل تکامل کنه، در بدن باقی می‌ماند و از طریق تخم به نسل‌های بعد منتقل می‌گردد. دکتر رشتی باف عمده‌ترین راه‌های انتقال بیماری به انسان را شامل؛ تماس با دام‌های آلوده، تماس با خون و ترشحات لاشه دام آلوده در زمان ذبح، گزش کنه یا دستکاری و له کردن آن، تماس با خون، ترشحات و نمونه‌های بافتی بیمار آلوده ذکر کرد و از دامداران خواست در نگهداری دام‌ها و تماس با آن‌ها نکات بهداشتی را رعایت کنند.
وی خاطرنشان ساخت: عمده‌ترین راه‌های پیشگیری از بیماری شامل؛ ذبح دام در کشتارگاه‌های مجاز، استفاده از وسایل ایمنی مانند؛کلاه، عینک، ماسک، روپوش، پیش بند پلاستیکی، دستکش و چکمه در هنگام ذبح دام و حفاظت فردی جهت جلوگیری از گزش کنه می‌باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.