از آنجا که نهادهایی مانند آستان قدس سازمان های عام المنفعه هستند منابع درآمدی آن ها صرف کارهای خیری می شود که جامعه به آن ها نیاز دارد. در همه دنیا نیز، بنگاه های خیریه که کارهای عام المنفعه و عمومی انجام می دهند مالیاتی پرداخت نمی کنند چرا که این کار به هیچ وجه معقول نیست.

نمی توان از نذورات مردم در آستان قدس مالیات گرفت/ هیچ اقدام عمومی و عام المنفعه ای مشمول پرداخت مالیات نمی شود

اختصاصی قدس آنلاین- محمود عیسوی، اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی درباره عدم پرداخت مالیات از سوی نهادهایی مانند آستان قدس و دلایل معافیت آستان های مقدس از پرداخت مالیات به قدس آنلاین گفت: از آنجا که نهادهایی مانند آستان قدس سازمان های عام المنفعه هستند منابع درآمدی آن ها صرف کارهای خیری می شود که جامعه به آن ها نیاز دارد. در همه دنیا نیز، بنگاه های خیریه که کارهای عام المنفعه و عمومی انجام می دهند مالیاتی پرداخت نمی کنند چرا که این کار به هیچ وجه معقول نیست. وی با بیان مثالی در این زمینه خاطرنشان کرد: فرض کنید کسی جایی را برای کمک و حمایت از معلولین وقف می کند، حال اگر آن موقوفه درآمدی هم داشته باشد باید برای همان هدف یعنی رسیدگی به معلولان هزینه شود. بنابراین نه تنها پرداخت مالیات به دولت از سوی این مراکز معنایی ندارد بلکه دولت باید از این نهادها حمایت کرده و حتی کمک های نیز انجام دهد. حجت الاسلام عیسوی تصریح کرد: ما با این فرض صحبت می کنیم که آستان قدس جزء بخش عمومی اقتصاد تلقی می شود و منابع درآمدی آن از هر جایی نهایتا در زمینه عمومی مانند ساخت یا تجهیز درمانگاه، مسکن، راه و... برای عموم مردم هزینه می شود. این اقتصاددان با اشاره به این موضوع که هیچ انتفاع شخصی از این منابع صورت نمی گیرد که موجب پرداخت مالیات شود گفت: البته همان طور که کارمندان دولت نیز مالیات پرداخت می کنند می توان از کارکنان و کارمندان این نهادها نیز مالیات گرفت. اما طبیعتا نمی توان از نذورات مردم که در ضریح حرم مطهر یا صندوق آستان ریخته می شود مالیات گرفت، چرا که اصولا این نذورات برای انجام کارهای خیر پرداخت شده و جزء منابع عمومی جامعه است.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه با تاکید بر ضرورت وجود شفافیت و انضباط مالی در نهادهایی که دارای منابع عمومی هستند ضمن طرح این سوال که مگر دولت برای پروژه هایی که انجام می دهد مالیات پرداخت می کند، خاطرنشان کرد: البته حقوق و دستمزد پرداختی به کارکنان نهادهایی مانند آستان  قدس می تواند شامل مالیات شود اما موضوع اصلی این است که مگر وقتی دولت آزاد راه یا بزرگراهی می سازد بابت ساخت آن مالیات پرداخت می دهد؟ وی افزود: دولت در این موارد نه تنها مالیاتی پرداخت نمی کند بلکه از مردم نیز عوارض می گیرد. یا برای مثال پلیس راهنمایی رانندگی ما به ازای جریمه هایی که از مردم دریافت می کند هیچ مالیاتی پرداخت نمی کند، لذا اصولا به لحاظ اقتصادی دریافت مالیات از منابع درآمدی دولت معقول نیست.

این استاد اقتصاد در خاتمه خاطرنشان کرد: اگرچه آستان قدس، دولت نیست اما جزء بخش های عمومی کشور است. لذا نه تنها آستان قدس بلکه بقیه موقوفات و بنگاه های خیریه نیز نباید هیچ مالیاتی پرداخت کنند. اصلا زمان جنگ همین شهر هویزه توسط منابع آستان قدس ساخته شد. لذا نه تنها نباید از آستان قدس مالیاتی دریافت شود بلکه دولت باید از فعالیت های آستان حمایت کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.