رییس سازمان بهزیستی از راه اندازی اورژانس اجتماعی در ۱۴۰ شهر بالای ۵۰ هزار نفر خبر داد و گفت: در سال ۹۵ برای اولین بار رئیس سازمان بهزیستی در جلسه هیات دولت حضور یافت تا بتواند از این فرصت برای قشر آسیب پذیر جامعه بهره ببرد و همچنین در جلسات متعدد با نمایندگان سرانجام اختیارات و وظایف قانونی سازمان بهزیستی که سال ها مخدوش مانده بود به این سازمان بازگردانده شد.

 راه اندازی اورژانس اجتماعی در ۱۴۰ شهر بالای ۵۰ هزار نفر

به گزارش خبرنگار اجتماعی «قدس آنلاین»  گر چه در دولت های گذشته  آسیب های اجتماعی روز به روز در جامعه گسترش پیدا می کرد و عملکرد سازمان بهزیستی به چشم نمی آمد و این سازمان بیشتر در قالب یک سازمان حمایتی عمل می کرد، اما عملکرد سازمان بهزیستی در دولت تدبیر و امید، نشان از حرکت این سازمان به مسیر وظایف اصلی خود دارد.
علیرغم خدمات بزرگ و ارزشمندی که سازمان بهزیستی در دولت تدبیر و امید ارائه کرده، اما آنچه قابل توجه تر است اینکه دکتر محسنی بندپی با استفاده از رویکردهای علمی، تخصصی و کارشناسی سازمان را از نظام برنامه ریزی استراتژیک، پایدار و فرآیند محور برخوردار کرد تا بر اساس برنامه های عملیاتی که در ذیل برنامه های استراتژیک طراحی شده بودند، سازمان بهزیستی نسبت به شیوع آسیب های اجتماعی و معلولیت ها پیشگیری های همه جانبه ای را داشته باشد.
رسیدن به اهداف سازمان بهزیستی و حرکت باقدرت این سازمان به ماموریت های اصلی خود البته کار آسانی نبود اما دکتر محسنی بندپی با تعامل بسیار مطلوبی که با دولت و مجلس داشت بخوبی توانست راه رسیدن این سازمان را به ماموریت هایش تسهیل کند.
 

اجباری شدن غربالگری ژنتیک در قانون برنامه ششم
در سال ۹۵ برای اولین بار رئیس سازمان بهزیستی در جلسه هیات دولت حضور یافت تا بتواند از این فرصت برای قشر آسیب پذیر جامعه بهره ببرد و همچنین در جلسات متعدد با نمایندگان سرانجام اختیارات و وظایف قانونی سازمان بهزیستی که سال ها مخدوش مانده بود به این سازمان بازگردانده شد و چند قانون تصویب شد که از جمله آنها می توان به ماده ۹۰ قانون برنامه ششم اشاره کرد که برای پیشگیری از معلول‌زایی، غربالگری ژنتیک اجباری شد، چرا که حدود ۳۰ هزار کودک معلول سالانه متولد می‌شوند.
در همین این راستا می توان به غربالگری ژنتیکی ۴۰ هزار زوج در آستانه ازدواج و نهایتا قانونی شدن این موضوع، نجات ۴ هزار نفر از خودکشی با مداخله بهنگام سازمان بهزیستی، ساماندهی معتادان متجاهر در ۱۲ شهر، ساماندهی مراکز ترک اعتیاد ماده ۱۵، اجرای طرح پایلوت ثبت الکترونیکی طلاق و … اشاره کرد.
 

واگذاری مسئولیت اجرای ماده ۱۶ به بهزیستی
واگذاری مسئولیت اجرای ماده ۱۶ مربوط به معتادان متجاهر به بهزیستی با پذیرش الزامات و شرایط سازمان بهزیستی کشور و ارائه الگوی دادگاه درمان مدار با همکاری شایسته دستگاه قضا در خصوص این مسئله و همچنین افزایش سه برابری مستمری مددجویان با اجرای برنامه ششم توسعه از دیگر مواردی بود که در سال ۹۵ در کارنامه عملکرد این سازمان خودنمایی می کند.
تدوین پروتکل و دستورالعمل، حمایت گیری درون و برون سازمانی و همکاری بین بخشی با سایر سازمان ها و دستگاه ها از جمله دستاوردهای طرح درمان کودکان و نوجوانان معتاد ۶ تا ۱۸ سال بود.
 

راه اندازی اورژانس اجتماعی در ۱۴۰ شهر بالای ۵۰ هزار نفر
اورژانس های اجتماعی چندین سال مسکوت مانده بود با تلاش های رئیس سازمان بهزیستی، در برنامه ششم توسعه، گسترش اورژانس اجتماعی را به عنوان یک راهبرد در دستور کار قرار گرفت بطوری که امسال ۱۴۰ شهر بالای ۵۰ هزار نفر جمعیت به اورژانس اجتماعی تجهیز خواهند شد.
ارائه خدمات مشاوره تلفنی با خط ۱۴۸۰ که در سال ۹۵ به بیش از ۷۰۰ هزار نفر خدمات مشاوره ای ارائه کرد و راه اندازی مرکز جامع مشاوره و دو برابر کردن ظرفیت صدای مشاور در استان تهران به نیم میلیون نفر نیز از دستاوردهای مهم در حوزه امور اجتماعی است.
طرح نماد که حرکت سیستمی و برنامه محور در زمینه آسیب های اجتماعی است، سال ۹۵ شروع شد که بواسطه این طرح مراقبت اجتماعی از دانش آموزان بوسیله کسب مهارت های اجتماعی و روانی صورت می پذیرد هم از اقدامات مهم سازمان بهزیستی است که اثرات کوتاه مدت و بلندمدت قابل لمسی برای جامعه خواهد داشت که می تواند با مشارکت همه دستگاه ها دانش آموزان را از آسیب های اجتماعی دور کند.
 

جلب مشارکت های خیرخواهانه مردم
بهره گیری از نیات خیرخواهانه و نوع دوستانه مردم و جلب مشارکت های مردمی از دیگر برنامه های سازمان بهزیستی بود که در این زمینه اعزام چندین اکیپ از پزشکان داوطلب به مناطق محروم و استفاده از تیم های گروه مدد سازمان نظام پزشکی، جذب مشارکت شرکت سرمایه گذاری تامین دارو در قبال کودکان بی سرپرست و معلولین و توزیع ماهیانه اقلام دارویی در مراکز تحت سرپرستی سازمان بهزیستی، اجرای طرح "پویش همه بچه ها" که طی آن ۳۸۰۰ نفر از کودکان کم بضاعت از لوازم تحریر و کیف و کفش برخوردار شدند، اجرای طرح نسیم مهربانی و حضور مسئولان در کنار فرزندان مددجویان و جلب حمایت مشارکت های داوطلبانه از خیرین دیگر کارهای انجام شده در این حوزه بود.
 

استقرار دبیرخانه شورای عالی سالمندان در سازمان بهزیستی
نهادینه کردن استقرار دبیرخانه شورای عالی سالمندان در سازمان بهزیستی و طرح گسترش بنیاد فرزانگان جهت تکریم و منزلت حمایت های اجتماعی از سالمندان در سراسر کشور، خدمت مهم دیگری از سازمان بهزیستی در سال ۹۵ بود که به این قشر از جامعه انجام گرفت.
 

توجه ویژه به معلولین در دولت تدبیر و امید
سال ۹۵ اقدامات نتیجه بخشی برای توجه هر چه بیشتر به معلولان صورت گرفت که می توان مهمترین آنرا در نظر گرفتن رقم اعتباری مستقل برای خانواده هایی که ۲ معلول و بیشتر دارند، برای اولین بار و در بودجه سال ۹۶ عنوان کرد.
همچنین برخورداری و بهره مندی معلولین سراسر کشور از لوازم توانبخشی و تجهیزات که این موضوع نسبت به سنوات گذشته ۷۰ درصد افزایش یافته است و به توزیع و تحویل وسایل کمک توانبخشی به ۱۰۰ هزار نفر صورت گرفت.
کیفی بخشی خدمات به معلولان و مراقبت در منزل و توجه به مسکن معلولان بخصوص خانواده هایی که بیش از یک معلول دارند و توجه به اشتغال و ورزش معلولان در سال ۹۵ از اقداماتی بود که بصورت هدفمند و با برنامه انجام شد.
توسعه فعالیت های تئاتر معلولین و برگزاری جشنواره های ملی و بین المللی در راستای تقویت خلاقیت و استعدادهای افراد دارای معلولیت، تقویت جایگاه اجتماعی این افراد از مهمترین برنامه هایی است که  می توان در ذیل فعالیت های توانبخشی مبتنی بر خانواده ها از آن یاد کرد.
اما مهمتر اینکه امروز سازمان بهزیستی در پیشگیری از بروز معلولیت ها و آسیب های اجتماعی دارد که با اقدامات انجام گرفته در سال ۹۵؛ طبق قانون جز وظایف این سازمان هستند.
شروع عملی یک حرکت جدید در کشور تحت عنوان “مناسب‌سازی اماکن و معابر جهت تسهیل امر تردد معلولان، جانبازان و سالمندان” که از کلانشهر تهران آغاز شده است و نخستین همایش ملی آن با همین عنوان و با حضور جمعی از مسئولان وزارتخانه های کار، کشور، راه و ترابری، علوم و تحقیقات، شورای شهر تهران، شهرداری ها، سازمان نظام مهندسی، راهنمایی و رانندگی، سازمان ملی استاندارد و قوه قضائیه برگزار شد و منجر به بیانیه ای برای سراسر کشور شد، گام مهم دیگری از سازمان بهزیستی در سال ۹۵ بود.
 

امضای چندین تفاهم نامه داخلی و خارجی
امضای دهها تفاهم نامه از سوی سازمان بهزیستی با سازمان ها و ارگان های داخلی و خارجی شامل تبادل تجربیات بین ایران و ژاپن در قالب اجرای طرح GGP در تفاهمه نامه ای با سفارت ژاپن در راستای تجهیز شدن مرکز توانبخشی امام رضا(ع) استان کرمانشاه، تبادل تجربیات بین ایران و ایرلند در راستای حمایت شغلی و توانمندسازی افراد دارای معلولیت و شروع و تقویت همکاری‌های دو جانبه سازمان جهانی بهداشت WHO، همکاری با Abs آلمان و میسا در کشور سوئد و چندین مورد دیگر نیز با هدف تقویت تعاملات بین المللی و بهره گیری از توان، تجربه، دانش و امکانات سایر ملل طی دو سال گذشته انجام پذیرفت.
 

ثبت بیش از ۹۰ سفر استانی طی دو سال
شایان ذکر است؛ حرکت مطلوبی که سال ۹۴ با جدیت و برنامه شروع شد و سال ۹۵ از سوی رئیس سازمان بهزیستی ادامه یافت، بازدید منظم از استان های مختلف کشور بود که در طول این دو سال قریب به ۹۰ سفر استانی صورت گرفت و در خلال این بازدیدها استان های محروم تر و آسیب پذیر تر در اولویت سفرهای استانی قرار داشتند و نکته مهم دیگر اینکه بر اساس مشکلات اولویت دار استان ها برنامه ریزی و اقدام شد.
از جمله این سفرهای استانی می توان به سفر رئیس سازمان بهزیستی و هیئتی متشکل از معاونین و مدیران ستادی به استان محروم سیستان و بلوچستان اشاره کرد که طی این سفر دو روزه بازدید از مراکز تحت پوشش شهرستان‌های چابهار، کنارک، نیکشهر، سرباز، ایرانشهر، دلگان، سراوان، سیب و سوران، خاش، میرجاوه، زاهدان و شهرستان‌های حوزه سیستان همچون زابل، زهک، هامون، هیرمند و نیمروز توسط اعضای این هیئت صورت گرفت و اولین مرکز شبانه روزی سالمندان ویژه بانوان در زاهدان نیز به بهره برداری رسید.


افزایش سه برابر مستمری مددجویان بهزیستی
از اتفاقات مهمی که سال ۹۵ از سوی مسئولان سازمان بهزیستی پیگیری شد و با نمایندگان مجلس شورای اسلامی رایزنی شد، بر اساس قانون بودجه سال ۱۳۹۶ کل کشور حداقل مستمری خانوارهای مددجوی تحت حمایت سازمان بهزیستی کشور افزایش قریب به سه برابری یافت.


تسهیل اشتغال بیش از ۴۸ هزار نفر
تسهیل گری اشتغال ۴۸ هزار و ۸۵۳ نفر که از این تعداد ۳۳ و ۳۵۷ نفر شهری و ۱۵ هزار و ۴۹۶ نفر روستایی و کمک به تسهیل اشتغال معلولین و نیازمندان از طریق پرداخت سهم بیمه کارفرمایی، خویش فرماییو یارانه ارتقای کارایی به تعداد ۲۴ و ۶۲۸ هزار نفر از اقدامات به ثمر نشسته در حوزه اشتغال و کارآفرینی بود.


کسب رتبه برتر توسط سازمان بهزیستی براساس ارزیابی عملکرد
این اقدامات باعث شد تا سال ۱۳۹۵ سازمان بهزیستی کشور به کسب رتبه برتر در جشنواره شهید رجایی نائل آید و حجت‌الاسلام دکتر حسن روحانی در مراسم اختتامیه جشنواره شهید رجایی از دکتر انوشیروان محسنی‌بندپی معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور به سبب کسب رتبه برتر دستگاه براساس ارزیابی عملکرد، تقدیر و تجلیل کرد.
کسب رتبه برتر دستگاه برتر در توسعه و ترویج فرهنگ اقامه نماز و اخذ تقدیرنامه از سوی ستاد اقامه نماز کشور و نیز اخذ تقدیرنامه در راستای برگزاری طرح نیک (یاوران کوچک امید) از هئیت داوری و ارزیابی ستاد اقامه نماز کشور و همچنین معرفی و تقدیر از سازمان بهزیستی به عنوان دستگاه برتر قرآنی کشور از سوی شورای توسعه فرهنگ قرآنی، شورای عالی انقلاب  فرهنگی از جمله مهمترین عناوین کسب شده از سوی سازمان بهزیستی در سال گذشته بود از همین رو می توان سال ۹۶ را سال شکوفایی سازمان بهزیستی دانست که شروع سال توسط رئیس جمهور با این سازمان خود نوید دهنده این موضوع و توجه بیش از پیش دولت به این حوزه است.
منبع: روابط عمومی سازمان بهزیستی کشور

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.