یک اندیشکده آمریکایی نوشت ریاست ترامپ نشان داد او تمایل زیادی به استفاده از قدرت نظامی به عنوان ابزاری اولیه در عرصه سیاست خارجی دارد که این امر آمریکا را به مخمصه‌ای خطرناک سوق می‌دهد.

نادانی ترامپ موقعیت استراتژیک آمریکا را در معرض خطری بی‌سابقه قرار داده است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم، اندیشکده آمریکایی «امریکن پراگرس» در گزارشی با عنوان «به مخاطره انداختن های فاقد حس مسئولیت؛ رئیس جمهور ترامپ و استفاده از نیروی نظامی»، نوشت که در طول 100 روز نخست ریاست ترامپ در کاخ سفید مشخص شد او استفاده از قدرت نظامی را اولویت خود به عنوان ابزاری در عرصه سیاست خارجی آمریکا می داند.

بر این اساس، ترامپ با عملیات ویژه سرهم بندی شده در یمن و حمله موشکی خود به فرودگاهی در سوریه تمایل فراوان خود برای صدور دستور حمله به نیروهای مسلح ارتش آمریکا را ثابت کرد.

علاوه براین، پیشنهاد دولت ترامپ مبنی بر کاهش بیش از یک چهارم از بودجه وزارت امور خارجه آمریکا به منظور کمک به افزایش 54 میلیارد دلاری بودجه بخش دفاعی آمریکا را نیز باید مد نظر داشت.

امریکن پراگرس نوشت که تکیه ترامپ به قدرت نظامی در عرصه سیاست خارجی در مقایسه با سایر ابزارهای موجود، یک سیاست نامطلوب است زیرا هیچ کدام از ناکامی های قرن فعلی آمریکا در عرصه سیاست خارجی به دلیل قدرت ناکافی نظامی این کشور نبوده است.

ترامپ مسیر خرید تجهیزات نظامی بیشتر را به جای تامین بودجه بیشتر وزارت خارجه آمریکا در پیش گرفته و این همان چیزی است که «جیمز ماتیس» وزیر دفاع او زمانی که به عنوان فرمانده نیروهای آمریکایی در خاورمیانه فعالیت می کرد، با آن مخالفت کرد. ترامپ با این رویکرد، در حال کشیدن آمریکا به سوی یک مخمصه خطرناک است.  

بر اساس نوشته این اندیشکده آمریکایی، آنچه شرایط را وخیم تر می کند، خود ترامپ است که ذاتا اهل دوز و کلک و در زمینه موضوعات پیچیده سیاست خارجی، تا حد زیادی نادان است و به نظر می رسد که هیچ روشی برای کنترل استفاده از قدرت نظامی ندارد و فاقد یک هدف نهایی صریح در استفاده از قدرت نظامی است.

ترامپ در بیان صریح دلایل منسجم خود برای تصمیماتی که در استفاده از قدرت نظامی گرفته، ناکام مانده است و حتی تیم امنیت ملی او نیز نمی تواند علنا درباره علت این تصمیمات صحبت کند.

ترامپ همچنین در انتصاب مقامات ضروری برای مدیریت وزارت امور خارجه آمریکا و پنتاگون ناکام مانده و ترجیح داده است که وظایف سخت دیپلماتیک را به داماد خود «جارد کوشنر» واگذار کند.

*بی فکری ترامپ و خطر بی سابقه ای که جایگاه استراتژیک آمریکا را تهدید می کند

بر اساس این گزارش، رویکرد انگیزشی و بدون فکر قبلی ترامپ در استفاده از قدرت نظامی و کاهش ارزش جایگاه رویکرد دیپلماسی توسط وی، تا حد چشمگیری احتمال کشیده شدن پای آمریکا و یا متحدان واشنگتن را به یک درگیری مسلحانه افزایش داده است که این اتفاق یا تصادفی رخ خواهد داد یا نتیجه محاسبات نادرست خواهد بود.

ترامپ هیچ رویکرد صریحی در عرصه سیاست خارجی ندارد و به عنوان یک فرمانده کل قوای خودسر، آمریکا را از نظر موقعیت استراتژیک در جایگاه خطرناک بی سابقه ای قرار داده است.

ترامپ در طول 100 روز ریاست در کاخ سفید، فراتر از عملیات نظامی جاری آمریکا در کشورهای عراق، افغانستان و سوریه، مجوز استفاده از قدرت نظامی را در موقعیت های مختلفی صادر و یا تهدید به صدور این مجوز کرده است که این امر حاکی از وجود مجموعه ای از الگوهای خطرناک و نگران کننده در سیاست گذاری دولت اوست و این الگوها تاکنون نگرانی های مهمی در زمینه تنزل جایگاه دیپلماسی، تصمیم گیری های هوسی و بدون فکر، عدم وجود یک استراتژی و دیدگاه شفاف از سوی دولت آمریکا به وجود آورده اند.

امریکن پراگرس نوشت که به نظر می رسد ترامپ تمایلی برای تغییر روند تصمیم گیری های خطرناک و بی پروایانه خود در عرصه سیاست خارجی آمریکا نداشته باشد و در نتیجه، این وظیفه قانونگذاران کنگره است که آنچه برای مهار هوسبازی ترامپ در استفاده از قدرت نظامی لازم است، انجام دهند.

برای مثال، کنگره آمریکا می تواند مانع اجرای طرح ترامپ برای کاهش بودجه وزارت خارجه شود و این همان کاری است که از سوی برخی محافظه کاران از جمله «مارکو روبیو» و «لیندسی گراهام» صورت گرفته است. با این حال، متوقف کردن طرح های کاهش بودجه دولت ترامپ، نمی تواند رئیس جمهور آمریکا را مجبور کند تا انتصابات لازم برای پیشبرد یک دیپلماسی عملکردی را انجام دهد.

بر اساس این گزارش، کنگره آمریکا همچنین می تواند از قدرت های نظارتی خود برای بررسی تصمیم گیری های دولت ترامپ در استفاده از قدرت نظامی استفاده کند و برای مثال، تعیین چرایی تغییر چشمگیر رویکرد ترامپ در قبال سوریه می تواند موضوع مهم رسیدگی کمیته های مربوطه کنگره آمریکا باشد.

سومین کاری که کنگره آمریکا می تواند انجام دهد این است که به شیوه قانونی از دولت ترامپ بخواهد تا گزارش هایی در ارتباط با سیاست هایش در زمینه درگیری های مختلف موجود از جمله علیه داعش در عراق و سوریه و یا دخالت نظامی آمریکا در یمن ارائه کند.

اقدام نهایی کنگره می تواند تنظیم موارد استفاده از قدرت نظامی توسط دولت ترامپ باشد و محدودیت هایی را برای دولت در این زمینه اعمال کند.

این اندیشکده آمریکایی نوشت که روند تصمیم گیری های ترامپ که تحت تاثیر هوس و احساسات و فاقد یک استراتژی صریح و شفاف است به همراه اقداماتی که ترامپ در مسیر نابودی دیپلماسی انجام داده است و سوالات اساسی که پیرامون قانونی بودن اقدامات دولت فعلی آمریکا پیش آمده اند، تماما خطر ورود ناشیانه ترامپ به یک درگیری مسلحانه را افزایش داده اند.

بر اساس گزارش این اندیشکده، اینکه ترامپ صراحتا قدرت نظامی را ابزار اولیه خود در عرصه سیاست خارجی می داند نشانه هشدار دهنده شومی برای شهروندان آمریکایی و همینطور رهبران خارجی به حساب می آید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.