با توجه به کاهش منابع قرض الحسنه و درخواست های انبوه متقاضیان دریافت وام های ازدواج، صف وام گیرندگان با افزایش چشم گیری مواجه شده است.

مدیرعامل اسبق بانک‌ صادرات: وعده بی حساب و کتاب دولتی ها برای پرداخت وام ازدواج / بانک ها تمایلی به پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ندارند

قدس آنلاین در ادامه پیگیری پرونده "کلاف سردرگم وام ازدواج" با سید بهاء الدین حسینی هاشمی؛ مدیرعامل اسبق بانک‌ صادرات  گفت و گو کرده است، تا از نقطه نظرات این کارشناس بانکی مطلع شود.

وی در خصوص اینکه چرا تعداد کثیری از متقاضیان دریافت وام ازدواج در صف انتظار هستند، عنوان کرد: وام های قرض الحسنه، طبق قانون عملیاتی بانکی بدون ربا، از محل منابع قرض الحسنه امکان پذیر است؛ این منابع نیز با توجه به عدم استقبال مردم آمار رو به رشدی ندارد.

هاشمی درباره علت کاهش منابع قرض الحسنه گفت: با توجه به تورم موجود، استقبال کمتری از سوی مردم به چشم می خورد، چرا که آنها کمتر تمایل دارند منابع شان در بانک ها به صورت قرض الحسنه اندوخته شود.

مدیرعامل اسبق بانک‌ صادرات افزود: با توجه به کاهش منابع قرض الحسنه و درخواست های انبوه متقاضیان دریافت وام های ازدواج، صف وام گیرندگان با افزایش چشم گیری مواجه شده است.

وی اعلام کرد: در برخی از مواقع بنا به دلایل و موقعیتی نظیر مناسبت های مختلف که مربوط به جوانان است، مسئولان وعده، وعید ها و قول هایی می دهند تا موجب دل خوش آنان شود که خیلی متناسب با منابع موجود نیست.

هاشمی اذعان کرد: به هر حال اصل و اساس منابع وام های ازدواج که سپرده های قرض الحسنه است، متاسفانه رشد چندانی ندارد و این محاسبات را بر هم می زند.

این کارشناس بانکی کشورمان تاکید کرد:آمارهایی که مسئولان در بحث وام های ازدواج می دهند به نظر می رسد با آمارهای واقعی مطابقت نداشته باشد؛ گویا مسئولین به گونه ای می خواهند گفتار درمانی کنند.

وی یادآور شد: محاسبات بسیار ساده است و به راحتی می توان حساب کرد که در سال جاری چقدر اقساط وصولی خواهند داشت، چقدر رشد منابع دارند، تقسیم بر تعداد متقاضیان وام و در نهایت اعلام کنند که چقدر و به چه تعداد می توانند وام پرداخت کنند.

هاشمی تصریح کرد: تعداد متقاضیان نیز با توجه به اینکه متقاضیان وام ازدواج تنها به کسانی که یک سال از تاریخ ازدواجشان گذشته باشد و کسانی که به تازگی ازدواج کرده اند اعطا می شود، مشخص است، به همین جهت تعداد زیاد متقاضیان وام در راستای عدم پرداخت وام ازدواج، بهانه ای بیش نیست.

منابع قرض الحسنه به کام بانک ها

مدیرعامل اسبق بانک‌ صادرات تشریح کرد: سالها قبل برای افزایش منابع قرض الحسنه، بانک ها، گیرندگان وام را مکلف به اندوخته کردن بخشی از وام دریافتی، در صندوق قرض الحسنه می کردند؛ این سیاست در راستای افزایش منابع قرض الحسنه در جهت افزایش تعداد وام های پرداختی صورت گرفت، این در حالی بود که بانک ها از این سپرده ها جهت مصارف دیگر بکار می بردند.

وی اضافه کرد: چندی بعد بانک مرکزی اعلام کرد که منابع قرض الحسنه تنها باید برای پرداخت وام های قرض الحسنه کاربرد داشته باشد و مصرف دیگری صورت نگیرد، به همین جهت انگیزه بانک ها نیز برای افزایش منابع قرض الحسنه کاسته شد.

عدم تمایل بانک ها برای پرداخت تسهیلات قرض الحسنه

مدیرعامل اسبق بانک‌ صادرات ادامه داد: بانک ها تمایلی به دادن وام قرض الحسنه ندارند چرا که وام قرض الحسنه برای بانک ها نه تنها منافعی ندارد، بلکه ضرر نیز دارد.

وی افزود: در پرداخت وام های قرض الحسنه، قیمت تمام شده بانک ها بیش از کارمزد دریافتی آنها است و خدماتی چون وصول وام، پیگیری جهت دریافت اقساط، صدور اسناد، مبلغ خورد، افزایش حجم کاری را به بانک ها تحمیل می کند و هیچ منفعتی برای آنها به دنبال ندارد، به همین جهت بانک ها هیچ رغبتی به این کار ندارند.

پرداخت سفارشی وام ازدواج به جوانان

هاشمی تاکید کرد: بیشتر این وام ها به افرادی که دارای ارتباطات هستند و در واقع سفارش شده هستند، پرداخت می شود؛ در عین حال بانک ها بدون در نظر گرفتن هیچ گونه ارتباطی، انگیزه ای برای پرداخت وام ندارند.

این کارشناس کشورمان تاکید کرد: اگر مسئولین توجه بیشتری به بحث اشتغال جوانان داشته باشند و توجهشان را به ازدواج و پرداخت وام های ازدواج معطوف نکنند، بخش عمده ای از مسائل مرتفع خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.