جامعه:بر اساس برنامه پنجم توسعه دولت موظف بوده است لایحه نظام رتبه بندی معلمان را به مجلس ارایه کند اما چرا وزارت آموزش و پرورش تا کنون از این کار سرباز زده است؟

نظام حقوقی معلمان از نظام رتبه بندی جامع تر است

آرش خلیل‌خانه: وزیر آموزش و پرورش در گفت و گوی اختصاصی خود با "قدس" در پاسخ به این پرسش می گوید: ما در برنامه ششم موضوع نظام حقوقی معلمان را گنجانده‌ایم که کار اصولی و جامع‌تری است. نظام رتبه بندی با یک سری اشکالات روبرو بود و ما در تدوین نظام حقوقی می‌توانیم مسئله رتبه بندی را هم ببینیم بنابراین ترجیح دادن کار را در این نظام دنبال می کنیم.

فخر الدین احمدی آشتیانی همچنین در خصوص این گفته خود که "آموزش و پرورش نباید مدرسه داری کند" .توضیح داد.وی در پاسخ به اینکه آیا این گفته به معنای شانه خالی کردن آموزش و پرورش از تکالیفی که در خصوص مدارس دارد نیست و آیا قرار است اولیای دانش آموزان از جیب خودشان مدارس را اداره کنند؛ پاسخ داد: خیر منظوراین نبود. مقصود این است که دولت اعتبار مدارس را تأمین کند، اما اداره مدارس با مشارکت فکری مردم و معلمان انجام شود. یعنی به‌جای اینکه دولت و وزارت آموزش و پرورش متولی اداره مدارس باشد ما سیاستگذار باشیم و خود مردم و معلمان اداره مدرسه و تصمیم‌گیری را در دست داشته باشند و یا حداقل در آن مشارکت کنند.

سرویس مدارس در اختیار آموزش و پرورش نیست؟

یکی دیگر از موضوعاتی که وزیر آموزش و پرورش به آن پاسخ داد موضوع تامین امنیت دانش آموزان و انحصار سرویس مدارس بود. اینکه آموزش و پرورش قبل از شروع هر سال تحصیلی از متقاضیان ثبت نام می کند و سپس بعد از استعلامات و طی مراحل خاص اجازه فعالیت اشخاص به عنوان سرویس مدارس صادر می گردد. موضوعی که اعتراض هایی را به دنبال داشته است.وی در پاسخ به اینکه آیا بهتر نیست آموزش و پرورش به کار خود برسد و این وظیفه را به اتحادیه بنگاه‌های مسافربری واگذار کند، گفت: اینگونه نیست که ما سرویس‌ها را بر عهده گرفته باشیم. ما با شرکت‌ها و کسانی که این سرویس‌ها را ارایه می‌دهند از جمله بنگاه‌های مسافربری قرارداد داریم و حیطه کار ما بیشتر نظارت است، نه اینکه خود ما بخواهیم سازمان و سازوکاری برای ارایه سرویس‌ها داشته باشیم. مگر در مناطق محروم  و نقاطی که چنین سرویس‌هایی وجود نداشته باشد.

معلمان به جای مدرسه در هتل ها اقامت می کنند

آشتیانی همچنین ادعای افت امکانات در مدارسی که در نوروز امسال در اختیار فرهنگیان قرار داده شده بود را رد کرد و گفت: اینطور نیست که خدمات ما افت کرده باشد؛ اتفاقاً ما در نظرسنجی که در همه حوزه‌ها گرفته ایم حاکی از این است که رضایت معلمان از گذشته بیشتر بوده است. دلیلش هم اینست که خدماتی که ارایه کردیم خدمات بیشتری بوده است.

وی افزود: با این حال تلاش می کنیم که اگر بتوانیم، سطح خدمات را بالا ببریم. مثلاً بجای اینکه یک معلم و خانواده‌اش در یک کلاس درس اسکان پیدا کنند، در هتل‌ها اقامت کنند و از خدمات بهتری بهره مند شوند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.