صندوق بین المللی پول از افزایش ۱۲.۶ میلیارد دلاری واردات ایران در سال ۹۵ نسبت به سال قبل از آن خبر داد و ایران را سومین واردکننده بزرگ در خاورمیانه و شمال آفریقا معرفی کرد.

افزایش ۱۲.۶ میلیارد دلاری واردات ایران در سال ۹۵ /  ایران سومین واردکننده بزرگ در خاورمیانه و شمال آفریقا

  به گزارش «قدس آنلاین»،  صندوق بین المللی پول در جدیدترین گزارش خود از سلسله گزارش های چشم انداز اقتصادی منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا از رشد قابل توجه واردات ایران در سال گذشته خبر داد.

واردات ایران در سال ۹۵ با رشد ۲۰ درصدی نسبت به سال قبل از آن مواجه شده و به ۷۹.۸ میلیارد دلار رسیده است. ایران در سال پیش از آن ۶۷.۲ میلیارد دلار واردات داشته است.

برخی تحلیلگران افزایش ۱۲.۶ میلیارد دلاری واردات کشور در سال ۹۵ نسبت به سال قبل را با انتخابات ریاست جمهوری مرتبط می دانند. به عقیده این افراد دولت یازدهم با توجه به در پیش بودن انتخابات و با هدف کنترل قیمت ها حجم واردات کالاهای مصرفی را در ماه های پایانی سال ۹۵ افزایش داده است.

در حالی واردات ایران در سال ۹۵ رشد ۲۰ درصدی داشته است که کل واردات منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا در این سال نسبت به سال قبل افت ۵ درصدی داشته و از ۱۱۲۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۵ به ۱۰۷۱ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۶ برابر با سال ۱۳۹۵ رسیده است.

بر این اساس، ایران سومین واردکننده بزرگ در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا طی سال ۹۵ شناخته شده است. امارات با واردات ۲۹۷ میلیارد دلاری در رتبه نخست و عربستان با واردات ۱۹۵ میلیارد  دلاری در رتبه دوم از این نظر قرار گرفته اند.

واردات ایران در سال ۹۵ نسبت به متوسط ۱۴ ساله ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۳ نیز رشد ۲۸ درصدی داشته است. متوسط واردات سالانه ایران در سال های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۳ برابر با ۶۲.۳ میلیارد دلار اعلام شده اس.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.