مقامات آمریکا در حال گفتگو با همتایان چینی خود پیرامون اتخاذ واکنشی سختگیرانه تر از جانب شورای امنیت علیه آزمایشهای موشکی کره شمالی هستند.

 آمریکا و چین در پی اتخاذ واکنشی سختگیرانه از جانب شورای امنیت علیه کره شمالی

  به گزارش «قدس آنلاین» به نقل از رویترز، مقامات آمریکا در حال گفتگو با همتایان چینی خود پیرامون اتخاذ واکنشی  سختگیرانه تر از جانب شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه آزمایشهای موشکی کره شمالی هستند.

گفتنی است که ۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل با انتشار بیانیه ای پرتابهای آزمایشی و مکرر موشک بالستیک از سوی کره شمالی را محکوم کردند.

با این حال هنوز مشخص نیست که مقامات پکن نسبت به وضع تحریمهای جدید علیه پیونگ یانگ تا چه میزان انعطاف پذیر باشند.

شورای امنیت در واکنش به پنج آزمایش هسته ای کره شمالی و پرتاب دو موشک دوربُرد از سوی این کشور تحریمهایی را علیه پیونگ یانگ وضع کرده است؛ تحریمهایی که نخستین بار در سال ۲۰۰۶ علیه کره شمالی وضع شدند.

طبق ادعای مقامات کره جنوبی، دولت کره شمالی در سال گذشته علاوه بر افزایش آزمایشهای موشکی خود، دهها نوع مختلف از راکتهای خود را پرتاب کرده است.

تازه ترین آزمایش موشکی پیونگ یانگ- که طبق برخی گزارشها آزمایشی ناموفق بود- روز جمعه در پی برگزاری نشست شورای امنیت سازمان ملل به ریاست «رکس تیلرسون» وزیر امور خارجه آمریکا در خصوص کره شمالی انجام شد.

سخنگوی هیأت نمایندگی دائم آمریکا در سازمان ملل متحد روز سه شنبه گفت: «اقدامات فزاینده کره شمالی از زمان آخرین آزمایش هسته ای خود، ما را به بررسی طیفی از تدابیر لازم برای اِعمال فشار [بر پیونگ یانگ] واداشت».

وی در ادامه افزود: «همانطور که وزیر خارجه- تیلرسون- روز جمعه گفت، [اقدام] طبق روال معمول گزینه موردنظر نیست. ما به همراه همکاران خود در شورای امنیت در حال بررسی گزینه هایی هستیم که برای پاسخگویی به این مجموعه از اقدامات تحریک آمیز [از جانب کره شمالی]، مورد استفاده قرار گیرد».

لازم به ذکر است که دولت ترامپ به شدت مقامات پکن را برای مهار متحد و همسایه خود- کره شمالی- تحت فشار گذاشته است و هشدار می دهد که در صورت پافشاری پیونگ یانگ بر توسعه برنامه هسته ای و موشکی خود، تمامی گزینه ها همچنان بر روی میز است.

اما در مقابل، مقامات چین معتقدند که تهدیدات نظامی به بهبود وضعیت موجود کمکی نخواهد کرد و آمریکا را به تشدید تنشها در شبه جزیره کره متهم نمودند.

مقامات پکن روز سه شنبه با تکرار مخالفت صریح خود با استقرار سامانه پدافند موشکی آمریکا- موسوم به تاد- در کره جنوبی، از مقامات واشنگتن خواستند تا هرچه سریعتر استقرار این سامانه را متوقف نمایند.  

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.