یزد - رییس موزه علوم پزشکی ایران گفت : بر اساس آخرین آمار به دست آمده بیش از یک میلیون نفر در کشور به انواع مواد مخدر مبتلا هستند و میانگین سن شروع مصرف مواد مخدر ۹و۲۱دهم درصد ساله است و۶و۱۳دهم درصد از این افراد در گروه سنی ١٥ تا ١٩ سال قرار دارند.

بیش از یک میلیون نفر در کشور به اعتیاد مواد مخدر مبتلا هستند

به گزارش قدس آنلاین، احمد جلیلی  پیش از ظهرچهارشنبه در اولین کنگره بین المللی اعتیاد و رفتارهای پرخطر اظهارداشت: بیماری‌های روانی در کشور در ۲۵درصد شیوع داشته و از هر چهار ایرانی، یک نفر نیازمند دریافت خدمات روانپزشکی در طول زندگی خود است.

وی افزود: ۸۵ درصد عامل ایجاد بیماریهای روانی، عوامل محیطی موثر و ۱۵ درصد ژنتیکی هستند و موقعیت جغرافیایی و واقع شدن ایران در منطقه ای با تحولات متعدد سیاسی و اقتصادی، باعث افزایش بار بیمارهای روانی طی سالهای اخیر شده است.

 جلیلی تصریح کرد: طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت، تولید و انباشت سلاح های کشتار جمعی، آلودگی محیط زیست، فقر و شکاف طبقاتی، تولید، انتقال، توزیع و مصرف مواد مخدر، چهار مسئله  اصلی بشر هستند.

رییس اسبق انجمن روانپزشکی کشور خاطر نشان ساخت : براساس آمار رسمی ستاد مبارزه با مواد مخدر، یک میلیون و ٣٢٥ هزار نفر در کشور مبتلا به اعتیاد هستند و از تعداد کل افراد معتاد در کشور ٦٣ درصد متاهل، ٣٢ درصد مجرد، پنج درصد متارکه کرده، و ۳.۴۷ درصد از معتادان بیکار هستند.

وی افزود: در ایران ۱۶ درصد بار بیماریها با افسردگی درارتباط هستند  و این در حالی است که تنها سه درصد از کل بودجه سلامت به این حوزه اختصاص یافته است.
جلیلی  مهمترین مسئله در درمان و پیشگیری از بیماری های روانی را بحران شناخت این نوع بیماریها عنوان کرد و گفت: یکی از مهمترین راهکارها در این زمینه، توجه به بیماریهای روانی همانند بسیاری از بیماری های دیگر مانند بیماریهای قلبی- عروقی، کلیوی و غیره است.

این مسئول تصریح کرد: استان یزد کمترین آمار مبتلایان به بیماریهای روانی را در کل کشور داشته اما طبق آخرین بررسی های بعمل آمده، این بیماری شیوع بالایی را در استان یزد به خود اختصاص داده است

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.