رئیس دفتر سیاسی حماس تاکید کرد که دولت آمریکا قادر است در روابط میان فلسطینی ها و اسرائیلی ها تغییراتی ایجاد کند و باید از فرصت ایجاد شده پس از انتشار سند سیاسی حماس استفاده شود.

دولت ترامپ می تواند در روابط فلسطینی ها و اسرائیل تغییر ایجاد کند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فلسطین الیوم، «خالد مشعل» رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس فلسطین درباره سند سیاسی جدید این جنبش با شبکه «سی ان ان» آمریکا گفتگو کرد.

وی در سخنانی در این رابطه تصریح کرد: دولت ترامپ رئیس جمهور آمریکا قادر است در روابط میان فلسطینی ها و اسرائیلی ها تغییراتی ایجاد کند و از جامعه جهانی درخواست می کنیم که از فرصت ایجاد شده پس از انتشار سند سیاسی جدید حماس استفاده کرده و با جدیت با آن برخورد کنند.

خالد مشعل افزود: دولت آمریکا می تواند در درگیری اعراب با اسرائیل تغییراتی ایجاد کند ولی اگر به سیاست های قبلی خود ادامه دهد، به نتیجه ای نمی رسد؛ درست مانند همین الان. حماس از لحاظ فکری وابسته به اخوان المسلمین است، اما از لحاظ تشکیلاتی یک تشکیلات فلسطینی مستقل است.

وی بیان داشت: تکامل حماس، توسعه گفتمان آن، ادبیات منطقی و همسویی با شرایط ملت فلسطین با راهبردهای دایمی ما تطابق کامل دارد. هرگونه همسویی و همگنی در این تکامل با تجربه فتح در زمینه تعدیل مواضع آن و تغییر سیاست ها صحت ندارد. این سند یک تحول راهبردی نیست، بلکه نشانگر توسعه طبیعی اندیشه سیاسی حماس و عملکرد سیاسی آن طی چند سال گذشته است.

رئیس دفتر سیاسی حماس عنوان کرد: سند سیاسی حماس بیانگر هویت و ماهیت این جنبش و نگرش های آن است و نتیجه فشارهای هیچ طرفی نیست. ماده ۲۰ این سند (پذیرش تشکیل کشور در مرزهای ۱۹۶۷ بدون چشم پوشی از هر بخش سرزمین فلسطین) مساله تازه ای نیست. این مساله از سال ۲۰۰۵ در برنامه های حماس مطرح بود و در توافقنامه قاهره سپس در سند وفاق ملی سال ۲۰۰۶ و در تمامی توافقنامه ها و گفت و گوها با گروه ها در دوحه، توافقنامه الشاطی به صراحت به آن اشاره شده است، این امر نرمش حماس برای تسهیل حصول توافق ملی در مورد یک برنامه سیاسی مشترک را به تصویر می کشد.

اخیرا «مایک پنس» معاون رئیس جمهور آمریکا ضمن اعلام جدیت رئیس جمهور آمریکا برای انتقال سفارت به بیت المقدس گفت: ترامپ شخصا خود را به حل و فصل مناقشه اسرائیل و فلسطین متعهد می داند. همچنین یک منبع در وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که موضع این کشور در قبال جنبش «حماس» فلسطین تغییری نکرده است. این منبع که خواست نامش فاش نشود، گفت: «موضع ما در خصوص حماس تغییری نکرده است. حماس همچنان در لیست سازمانهای تروریستی قرار دارد».

گفتنی است، جنبش حماس سند سیاسی جدید خود را منتشر کرد که در آن بر به رسمیت نشناختن رژیم صهیونیستی، چشم پوشی نکردن از حقوق فلسطینیان و تشکیل کشور مستقل فلسطین در مرزهای ۱۹۶۷ تأکید شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.