اهواز-رئیس سازمان مدیریت بحران کشورگفت: بدون مشارکت مردم هیچ کاری میسر نیست، اگر بتوانیم در این زمینه اقتصاد مردم را بیش از گذشته به این امر گره بزنیم، بسیار تأثیرگذار خواهد بود.

ریزگرد یک ابر بحران است/ بدون مشارکت مردم هیچ کاری میسر نیست

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، اسماعیل نجار در سمینار آموزشی مقابله با سیلاب و ریزگردها که در گیت بوستان اهواز برگزار شد، با بیان اینکه ریزگردها در خوزستان سلامت مردم را تهدید می‌کند، به طوری‌که ۲ هزار و ۶۰۰ نفر در مدت کوتاهی برای بیماری‌های تنفسی به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند اظهار کرد:  نشست ریزگردها بر روی درختان و محصولات دوپایه، مانع نشستن هاگ‌ها روی یکدیگر می‌شود که پیامدهای اقتصادی به بار می‌آورد.

وی با اشاره به اینکه اغلب کارشناسان معتقدند که منشا ریزگردها خارجی است، افزود: اکنون سد ترکیه بر روی رودخانه دجله و فرات موجب شده که ۴۸ میلیارد مترمکعب آب ذخیره شود. حجم این آب برابر ۵۰ درصد آب تجدیدشونده کشور ما است که وارد عراق می‌شد.

نجار ادامه داد: کشورهای دیگر پدیده ریزگردها را در اولویت کاری خود قرار نداده‌اند، اما ما کارهای زیادی در زمینه بین‌المللی انجام دادیم و تلاش کردیم اجماع جهانی درباره این پدیده ایجاد شود که امیدواریم این تلاش‌ها نتیجه‌بخش باشد.

رئیس سازمان مدیریت بحران عنوان کرد: تغییر اقلیم واقعیتی است که باید آن را بپذیریم. افزایش گازهای گلخانه‌ای، سوراخ شدن لایه ازون و گرم شدن زمین تأثیرات زیادی بر کشور ما گذاشته که از اثرات آن، خشکسالی ممتد و به تبع آن برداشت آب از سفره‌های زیرزمینی، کاهش آب قنات‌ها و همین پدیده ریزگردها است.

نجار افزود: اکنون هزینه سنگینی برای رودخانه ارومیه می‌شود تا دوباره احیا شود. همچنین دریاچه پریشان اکنون کاملا خشک شده و دیگر آبی در آن دیده نمی‌شود. من اکنون ریزگرد را به‌عنوان ابربحران ذکر کرده‌ام.

وی با بیان اینکه برای منشا داخلی ریزگردها اقدامات خوبی انجام شده و دولت توجه جدی نشان داده است، گفت: در چند ماه اخیر مسئولان و رئیس‌جمهور به استان سفر کردند؛ البته استان‌های دیگر هم با این مسأله درگیر هستند.

نجار یاد آور شد: بدون مشارکت مردم هیچ کاری میسر نیست. اگر بتوانیم در این زمینه اقتصاد مردم را بیش از گذشته به این امر گره بزنیم، بسیار تأثیرگذار خواهد بود.

وی عنوان کرد: دولت هر چقدر بخواهد تلاش کند و امکانات بگذارد، بدون مشارکت مردم نتیجه مطلوب حاصل نخواهد شد.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشورگفت: اعتبارات محدود و کار بسیار وسیع است، ما هر راهکار موثری را انجام می‌دهیم اما نگاه فرابخشی به این موضوع نیز بسیار مهم است.

نجار در پایان ضمن ابراز امیدواری افزود: امیدواریم در این همایش راهکارهای عملیاتی‌تر و علمی‌تری برای حل این مشکلات ارائه شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.