حجت الاسلام والمسلمین ابراهیم رئیسی گفت: شعار ما کرامت‌بخشیدن به مردم است و مردم باید بدانند که عزتشان هیچ‌گاه توسط دستگاه‌های اداری کشور مخدوش نمی‌شود.

محور اصلی کار دولت من رفع بیکاری و مساله اشتغال است/ باید روابط منطقه‌ای و بین‌المللی ما با کرامت همراه باشد

به گزارش «قدس آنلاین»،  حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی با بیان اینکه دولت باید در زمینه دفاع از حقوق شهروندان خارج از کشور برنامه داشته باشد، گفت: ما معتقدیم که دولت باید مشکلات ایرانیان خارج از کشور را بشناسد، در زمینه دفاع از حقوق آنان برنامه‌ریزی کند و اجازه ندهد برای آنان مشکلی پیش آید.

وی در برنامه پاسخ به پرسش‌های ایرانیان خارج از کشور که ساعت ۳۰ دقیقه بامداد جمعه ۱۵ شهریور از شبکه جام جم پخش شد، در پاسخ به این پرسش که چرا نامزد این انتخابات شده است، اظهار کرد: حضور من در انتخابات عمل به یک وظیفه است که در ارتباط با مردم و رفع مشکلات آن‌ها به ویژه در مسائل اقتصادی و اجتماعی وجود دارد.

وی افزود: امروز یک اعتراض مردمی غیرسیاسی و غیرجناحی در کشور نسبت به شرایط اقتصاد، اشتغال، مسکن و نوعی از مسائلی که مربوط به تولید می‌شود، پیدا شده است که اینجانب به خاطر نقص و ضعفی که در مدیریت اقتصادی و اجرایی کشور می‌بینیم این احساس مسوولیت را پیدا کردم تا در عرصه انتخابات وارد شوم.

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد: شهروندان ما چه در داخل و چه در خارج از کشور حق تعیین سرنوشت خود و رقم زدن مدیریت در همه بخش‌های نظام جمهوری اسلامی را دارند. رای مردم تشریفاتی نیست و این حق آنان است که با دیدگاه‌های نامزدهای انتخاباتی آشنا شوند و من نیز باید خودم را در مقابل نگاه کسانی که حق رای دارند قرار دهم و بگویم مشکلات و تنگناهای کشور را علاوه بر همه اقداماتی که در دولت‌های مختلف انجام شده است، می‌بینم.

وی با اشاره به مشکلاتی نظیر کمبود مسکن، کمبود شغل و دشواری‌های جوانان برای ازدواج و نیز مشکلات محیط زیست اظهار کرد: می‌شود کاری کرد که زندگی و معیشت مردم تغییر کند و من به عنوان یک طلبه به دنبال این هستم که مشکلی از مشکلات مردم را حل کنم و گره‌ای از کارشان بگشایم. البته شاید راحت‌طلبی ایجاد می‌کرد من در همان آستان قدس بمانم و مسوولیت افتخارآمیزی که برای خدمت در آستان امام رضا یافته بودم را ادامه دهم، اما مراجعات مردم بخصوص در سرکشی‌هایم در روستا و مناطق غیربرخوردار باعث ورودم به انتخابات شد.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه اولویت اصلی دولتش چه خواهد بود، اظهار کرد: محور اصلی کار دولت من رفع بیکاری و پیگیری مساله اشتغال است. البته برخی مسائل با هم پیوند دارند مانند موضوع مسکن‌سازی که به شکل مستقیم و غیرمستقیم ایجاد شغل می‌کند؛ بنابراین رفع بیکاری کشور با ساختن مسکن مرتبط است و رفع مشکل ازدواج جوانان نیز نیاز به مسکن دارد و نظام بانکی هم با این موارد در ارتباط است.

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد: راه‌اندازی واحدهای تعطیل و نیمه‌تعطیل از دیگر اولویت‌های من است و اولویت بعدی نیز مساله کرامت است که ما معتقدیم هر شخصی دارای کرامتی است که نه خودش و نه دیگری حق شکستن آن را ندارد. ایرانیان در هر کجای کشور باید عزت و حرمتشان حفظ شود و پاسپورت ایرانی باید در ورود و خروج به هر کشوری حرمت داشته باشد و دولت در برابر چنین مواردی باید احساس مسوولیت کند.

وی ادامه داد: کرامت زنان، جوانان و داشتن شغل، جایگاه و منزلتی با کرامت برای آنان از مسائلی است که ما آن را دنبال خواهیم کرد و معتقدیم همه ایرانیان با هر گویش و با هر سلیقه سیاسی در هر کجای عالم که باشند دارای کرامت هستند و باید حقوق و کرامت ایرانیان توسط دولت در تمام دنیا حفظ شود و در هیچ کجا اجازه نقض شدن این کرامت به هیچ کس داده نشود.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با بیان اینکه باید روابط خانوادگی، منطقه‌ای و بین‌المللی ما با کرامت همراه باشد، اظهار کرد: این دولت باید خودش کار کند و برای دیگران نیز ایجاد شغل را پیگیری کند. شعار ما کرامت‌بخشیدن به مردم است و مردم باید بدانند که عزتشان هیچ‌گاه توسط دستگاه‌های اداری کشور مخدوش نمی‌شود.

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری در پاسخ به پرسشی درباره جایگاه ایرانیان خارج از کشور در دولت وی و برنامه‌هایش برای آنان اظهار کرد: ایرانیان خارج از کشور، چون ایرانی هستند دارای منزلت هستند و ما خود را موظف می‌دانیم مانند شهروندان ایرانی داخل کشور با آنان برخورد کنیم و خواسته‌هایشان را در نظر بگیریم بخصوص که برخی از ایرانیان خارج از کشور دارای ویژگی‌های خاصی هم هستند. مانند نیروهای فرهیخته و تحصیل‌کرده ایرانی که در خارج از کشور به سر می‌برند و می‌توانند یک توانمندی برای کشور تلقی شوند.

وی افزود: به نظر ما ایرانیانی که خارج از کشور هستند و از توانمندی و تحصیلات عالی بهره می‌برند را می‌توان در کشور به کار گرفت و روی توانمندی‌شان حساب کرد. من نه به عنوان یک شعار بلکه به عنوان یک حقیقت این موضوع را مطرح می‌کنم که مساله هر ایرانی در خارج از کشور مساله ما هم هست و ممکن نیست که در گوشه‌ای از عالم یک مرد یا زن ایرانی دچار مشکل شود و آن مشکل، مشکل ما نباشد.

رئیسی با بیان اینکه دولت باید در زمینه دفاع از حقوق شهروندان خارج از کشور برنامه داشته باشد، اظهار کرد: ما معتقدیم که دولت باید مشکلات ایرانیان خارج از کشور را بشناسد، در زمینه دفاع از حقوق آنان برنامه‌ریزی کند و اجازه ندهد برای آنان مشکلی پیش آید.

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد: ایرانیان خارج از کشور چه انقلابی باشند یا غیرانقلابی، باید تحت حمایت دولت جمهوری اسلامی قرار گیرند و دولت نیز باید هر اقدامی را برای رفع مشکل آنان انجام دهد.

وی با بیان اینکه با دغدغه‌های ایرانیان خارج از کشور ناآشنا نیستم، اظهار کرد: من با مطالعه‌ای که نسبت به وضعیت ایرانیان خارج از کشور داشتم و با توجه به مسافرت‌هایی که به دلایل کاری به اقصی‌نقاط عالم کرده‌ام و اجلاس‌هایی که در سازمان ملل داشته‌ام یکی از دغدغه‌های جدی‌ام دیدار با ایرانیان خارج از کشور بوده است که همواره در طول سفرهایم انجامش دادم و بنابراین با مسائل و مشکلات آنان ناآشنا نیستم.

رئیسی با اشاره به اینکه باید مساله رفت و آمد ایرانیان خارج از کشور به ایران تسهیل شود، اظهار کرد: ما باید ارتباط ایرانیان خارج از کشور را با ایران تسهیل کنیم که البته در این زمینه گام‌هایی برداشته شده، اما لازم است که تکمیل شود، بخصوص برای نسل سوم و چهارم که بچه‌های همین وطن هستند و هیچ کجا برایشان دلنشین‌تر از وطن‌شان نیست. البته ممکن است هر رفت و آمدی را نشود آسان کرد، اما آن رفت و آمدی که با شأن و کرامت باشد حتما تسهیل می‌شود.

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد: برای ارتباط این بخش‌ها برای تسهیل ارتباطات ایرانیان خارج از کشور با ایران تن‌ها نباید به سفیرمان که نماینده کشور در خارج از ایران است اکتفا شود. ما باید برای هماهنگی وضعیت ایرانیان خارج از کشور سازوکاری فعال را ایجاد کنیم و با کمک دستگاه‌های مختلف این کار را پیگیری کنیم.

وی با بیان اینکه انسجام ایرانیان خارج از کشور موضوع مهمی است، گفت: این انسجام ایرانیان خارج از کشور در کنار یکدیگر منشأ خیر و برکت‌هایی برای کشور می‌شود. ما معتقدیم باید از ظرفیت علمی و اقتصادی ایرانیان خارج از کشور برای داخل نیز استفاده کنیم و من معتقدم ما چهره‌های شاخص فراوانی داریم که ایرانی هستند، اما در خارج از کشور به سر می‌برند که می‌توانند به ایران بیایند یا تحقیقات خود را برای ایران در خارج از کشور انجام دهند که آقای پروفسور سمیعی یکی از چهره‌های شاخص در این زمینه است.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با تاکید بر اینکه یادگیری زبان فارسی یک ضرورت برای نسل‌های سوم و چهارم ایرانیان خارج از کشور است، گفت: بنیاد سعدی و سایر بنیادها کارهایی در این زمینه انجام داده‌اند، اما یکی از کارها برای اینکه ارتباط این نوادگان ایرانی با کشورشان قطع نشود این است که رفت و آمد و ارتباطی همیشگی با ایران داشته باشند که هم احساس غربت و دل گرفتگی‌شان کاسته شود و هم مساله نوشتن به زبان فارسی و حتی سخن گفتن به این زبان برای آن‌ها حل شود.

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری افزود: ما برای هر کس از هر کجا که می‌خواهد بیاید و در ایران سرمایه‌گذاری کند تسهیلات قائل می‌شویم، اما چرا نباید این تسهیلات را برای ایرانیان خارج از کشور قائل شویم؟ من فکر می‌کنم مجموعه چنین اقداماتی ما را به این نکته مهم سوق می‌دهد که حفظ ارتباط ایرانیان خارج از کشور با وطنشان هم می‌تواند رابطه عاطفی و احساسی آنان را تکمیل کند و هم مشکلات فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی این جمع را کاهش دهد.

وی در پاسخ به پرسشی در زمینه اقدامات دولتش برای حمایت از صنایع دستی ایرانی اظهار کرد: کار صنایع دستی ما بسیار مورد پسند کشورهای خارجی است و بازار آن بسیار می‌تواند در تولیدات کشورمان موثر باشد و دولت نیز حتما باید به دنبال تداوم ارتباطی عزتمند با کشورهای دیگر در زمینه تعاملات و روابط اقتصادی باشد.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با تاکید بر اینکه لازم است حتما بازاریابی مناسبی برای صنایع دستی در خارج از کشور در دستور کار دولت قرار گیرد، اظهار کرد: این بازاریابی هم چرخه تولید در داخل کشور را قدرتمندتر می‌کند و هم بازار خارجی را برای صنایع دستی ایران که ترکیب هنر و سلیقه است، افزایش می‌دهد.

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری در پاسخ به پرسشی در زمینه برنامه‌های دولتش برای ارتقاء شاخص عدالت در کشور گفت: همه مردم عدالت می‌خواهند و اقداماتی هم در این زمینه انجام شده است، اما ما شاخصی داریم به نام ضریب جینی که در طول چهار سال گذشته ۷ واحد افزایش داشته است که طی آن افراد فقیر، فقیرتر شده و افراد برخوردار، برخوردارتر شده‌اند.

وی افزود: ضریب جینی در دورانی که یارانه‌ها به شکلی دقیق‌تر پرداخت می‌شد کمتر بود، اما ما باید اقداماتی انجام دهیم که فاصله طبقاتی کمتر شود و بخصوص درباره افرادی که در فقر مطلق قرار دارند تمهیدی اندیشیده شود که به آنان یارانه‌ای با سه برابر افزایش پرداخت شود که به غریب ۱۵۰ هزار تومان می‌رسد.

رئیسی با بیان اینکه دولت باید امکاناتی در نظر گیرد و تسهیلاتی به فقرا ارائه دهد که زندگی آن‌ها بهتر شود، گفت: در زمینه اخذ مالیات نیز گفته می‌شود که در این دولت میزان مالیات افزایش پیدا کرده است که این موضوع نابجا هم نیست، اما مالیاتی که از ارزش افزوده گرفته می‌شود افزایش یافته است که این مشکلی را حل نمی‌کند چرا که دولت از کسانی که خوش حساب بوده‌اند و پیش از این مالیات داده‌اند باز هم مالیات می‌گیرد و همین موضوع باعث تعطیلی برخی از کارگاه‌های تولیدی شده است البته این قانون است و باید پیگیری شود، اما افرادی هستند که فرار مالیاتی دارند و از آنان مالیات گرفته نشده است و این در حالی است که ما مالیات کارمندان را پیش از پرداخت حقوقشان از آن‌ها کسر می‌کنیم.

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد: همچنین از افرادی که زیر ۳ میلیون تومان نباید مالیات گرفته شود. ما همچنین برنامه داریم که سالی یک میلیون نفر را از زیر پوشش حمایت سازمان‌های حمایتی خارج کنیم و مجموعه این اقدامات می‌تواند زمینه نزدیک شدن به طبقات جامعه را به یکدیگر فراهم کند.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه دولت شما چه جهت‌گیری‌هایی در زمینه تبادل‌های اقتصادی دارد، گفت: ما با همه کشورها، متناسب با نیاز خودمان و تقاضای آنان و آنچه این مناسبات اقتصادی ایجاب می‌کند تبادل خواهیم داشت، اما اولویت‌مان کشورهای همسایه است.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی ادامه داد: ما ۱۵ کشور همسایه داریم و می‌کوشیم مبادلات اقتصادی‌مان را ابتدا با همسایگان خود و سپس در آسیا و بعد با تمام دنیا پیگیری کنیم. ممکن است ما با کشور خاصی مبادله کنیم، اما ببینیم که مبادله با کشورهای ثانی و ثالث برایمان مفیدتر است. ما باید ببینیم که منافعمان چه چیزی ایجاب می‌کند نه اینکه خود را به یک کشور یا حوزه خاص محدود کنیم.

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری افزود: البته اولویت ما منافع اقتصادی کشور است و حتما این ارتباط را پیگیری می‌کنیم و معتقدیم کشورمان با تنوع اقلیمی و محصولاتی که در اختیار دارد چه از جهت صنایع، چه از جهت کار اقتصادی و چه کالاهای تولیدی می‌تواند در دنیا ارتباطات خوبی بگیرد و مبادلات اقتصادی قابل قبولی داشته باشد.

وی در پاسخ به پرسشی در زمینه راهکارهای دولتش برای خروج از رکود و حرکت به سمت فعالیت‌های اشتغال‌آفرین تولیدی اظهار کرد: میزان نقدینگی که در اختیار این دولت قرار گرفته است اگر خرج اقتصاد می‌شد رکود نداشتیم، اما وضعیت به شکل دیگری درآمده است و نتیجه چیز دیگری شده است که نه تولیدمان بالا رفته و نه رکود رفع شده است. ما در برنامه کاری‌مان در نظر داریم که سالیانه ۲۵ درصد از کارگاه‌های تولیدی تعطیل یا نیمه‌فعال را فعال کنیم و ظرفیت‌های کشور را نیز در زمینه‌های مختلف به کار گیریم.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با بیان اینکه برنامه ما تحول در مدیریت کشور است، اظهار کرد: ما معتقدیم هر کدام از مدیران کشور که تحول‌پذیرتر باشند می‌توانند با ما همکاری کنند و این موضوع را خارج از جناح‌بندی‌های سیاسی در نظر می‌گیریم. مگر ما در نظام اداری‌مان آدم‌های بدی داریم؟ خیر بسیار آدم‌های خوبی هم داریم، اما این موضوع کاملا امکان تحقق دارد که رفیق‌بازی، پارتی و فساد در ادارات ما ریشه‌کن شود.

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد: در منطقه ما سالیانه ۲۲۰۰ میلیارد دلار کار تجاری انجام می‌شود، سهم ما در این زمینه چه میزان است؟ اگر این سهم را بین ۵ تا ۱۰ درصد هم در نظر بگیریم چه تفاوتی با درآمد حاصل از فروش نفتمان پیدا می‌کند؟ آیا اصلا با آن درآمد قابل مقایسه است؟

وی افزود: سالیانه ۲۰۰ میلیون تن در منطقه ترانزیت انجام می‌شود. سهم ما از این ترانزیت چقدر است؟ اگر ما امکانات کشور را با نیروی کار جوانی که داریم به کار بگیریم می‌توانیم کاری کنیم که کشور از رکود خارج شود.

رئیسی با بیان اینکه می‌توانیم ایران را تبدیل به منطقه توریسم پزشکی کنیم، اظهار کرد: بسیاری از کشورهای حوزه خلیج فارس می‌آیند و در بیمارستان تخصصی امام رضا (ع) که در مشهد راه‌اندازی شده است درمان خود را انجام می‌دهند. من به دنبال این هستم که مشهد را تبدیل به قطب سلامت منطقه کنیم و حتی امکانی فراهم آوریم که پزشکانمان را برای اقدامات درمانی به خارج از کشور بفرستیم و از این راه کسب درآمد کنیم.

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری در پاسخ به پرسشی در زمینه برنامه‌های دولتش برای حمایت از سینمای ارزشی و معرفی آن به جهان اظهار کرد: هنر و تمدن برای ایران و ایرانی است. کشور ما را به تمدنش می‌شناسند و البته هنر ما همواره با حکمت همراه بوده است و در موضوع سینما هم به طور خاص این فضا وجود دارد که از هنرمندان به شکل قانونی حمایت شود تا هیچ‌کدامشان زمانی نرسد که فکر کنند فراموش شده و به کنار گذاشته شده‌اند.

وی ادامه داد: ما باید به هنرمندانی که سرمایه کافی در اختیار ندارند تا کار خود را ارائه دهند و آن را تولید کنند، حمایت کنیم و معتقدیم باید یک هنرمند بر هنرمندانمان مدیریت کند چراکه حاصل مدیریت یک ... نرمند بر هنرمندان حاصلی جز مدیریت ... نرمندانه نخواهد داشت چراکه یک هنرمند را تن‌ها یک هنرمندی دیگر درک می‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با بیان اینکه کار دولت ما در زمینه سینما متفاوت خواهد بود، گفت: باید به سمتی حرکت کنیم که از هنرمندانمان با تسهیلاتی، چون بیمه حمایت کنیم و سینمایی را در خور و شأن داشته باشیم که این کار را می‌شود انجام داد و فرهنگ غنی ایرانی را که دفاع مقدس از جلوه‌های مهم آن است به معرفی جهانیان رساند.

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری در پاسخ به پرسشی در زمینه راهکارهای دولتش برای معرفی فرهنگ دفاع مقدس به ایرانیان خارج از کشور اظهار کرد: جلوه‌هایی از دفاع مقدس وجود دارد که هنوز به خوبی معرفی نشده است و می‌شود این جلوه‌ها را معرفی کرد که تئاتر، سینما و رومان در این زمینه نقش دارند، اما این نقش کافی نیست. به نظر ما در زمینه دفاع مقدس باید کار متفاوتی صورت گیرد که جلوه‌های این پدیده را به جهانیان معرفی کند.

وی همچنین در سخنان پایانی خود خطاب به ایرانیان خارج از کشور اظهار کرد: شما حقیقتا اصل خودتان را در این کشور ببینید. آنچه در خارج از کشور است زمینه‌ای برای اشتغال، تحصیل و زندگی شماست، اما نگاهتان به وطن باشد و بدانید که در این کشور نیز مهربانانه و کریمانه به شما نگاه می‌شود. ما به دنبال حل مشکلات حقوقی، مشکلات سربازی، مشکلات خانوادگی و احوال شخصی و اجتماعی و اقتصادی شما هستیم.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی افزود: ایرانی اصلاح‌طلب و صلح‌دوست است و جنگ را برای هیچ کشوری نمی‌خواهد. در کشور ما هم جنگ را صدامیان آغاز کردند، اما مردم ایستادند و باز هم اگر کسی به دنبال تجاوز به این کشور باشد مردم معتقدند که بایستند البته ما هیچ‌گاه برنامه‌ای برای جنگ نداشته و نداریم.

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه نظام، دولت و ملت ایران به دنبال ایجاد آرامش و امنیت است، اظهار کرد: من به شما ایرانیان خارج از کشور می‌گویم که وقتی برخی‌ها در انتخابات در حرف‌ها و تهدیداتی که می‌کنند به دنبال رقیب‌هراسی هستند در واقع کاری از پیش نمی‌برند. من دیده‌ام که در برخی فضاها عده‌ای به دنبال این هستند که دیگران را به شکلی که خودشان می‌خواهند معرفی کنند، اما ما معتقدیم که این معرفی باید درست انجام شود و ایرانیان خارج از کشور نیز برای شناخت کاندیداها از منابع رسمی استفاده کنند نه منابع غیررسمی که می‌خواهند تن‌ها هراس ایجاد کنند.

وی در پایان تاکید کرد: آنچه ما در گذشته و حال به دنبال آن هستیم، همین است که من طلبه با مردم، از مردم و در مردم باشم که اگر رای آنان به بنده تعلق گیرد برای خدمت‌گزاری آماده شوم و اگر این رای به من تعلق نگیرد اراده مردم است و همان‌طور که امام (ره) فرمود: میزان رای ملت خواهد بود.

منبع: خبرگزاری میزان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.