جامعه:چند روز پیش مدیرکل مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش در مصاحبه با یکی از خبرگزاری ها گفته بود: "ماده ۱۵ و ۱۶ قانون به ما گفته که الگوی شهریه اعلام کنید ولی اگر به این سمت برویم که عرضه و تقاضا تعیین‌کننده شهریه مدارس بشود، اتفاق خوبی است.

نگاه بازاری مسئولان آموزش و پرورش به مدارس

مسعود حیدری معینی:مدیرکل مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش گفته است: الگوی شهریه برای کنترل مدارس نیست بلکه برای واقعی کردن شهریه است چون وظیفه داریم هم حقوق مردم و هم حقوق مؤسس را توأمان رعایت کنیم."

پرسش اینجاست که چه شده آموزش و پرورش اینقدر به فکر رعایت قانون و حق و حقوق افتاده و از آن مهم تر اگر چنین قصدی دارد چرا از نیروهای رسمی خود شروع نمی کند و به فکر افرادیست که تحت تکفّلش نیستند؟

آیا به غیر از اینست که با گفتن چنین سخنانی آب به آسیاب موسسان ریخته می شود و عدالت آموزشی که یکی از شعارهای مسئولان آموزش و پرورش است زیر سوال خواهد رفت؟

آموزش و پرورش باید رایگان باشد

یکی از استادان دانشگاه در حوزه علوم تربیتی معتقد است به کار بردن اصطلاح تعیین شهریه بر اساس عرضه و تقاضا حاصل نگاهی بازاری به تعلیم و تربیت است؛ در حالی که انسان ها حق انتخاب دارند و وقتی برای آن ها فقط دوگزینه دولتی و غیر دولتی تعریف می کنیم دیگر حق انتخاب معنی پیدا نمی کند.وقتی قرار باشد عرضه و تقاضا شهریه را تعیین کند پس عملاً افراد خاصی می توانند در این مدارس تحصیل کنند و حق انتخاب از اقشار دیگر گرفته می شود یعنی تبعیض قایل شده ایم.

دکتر حمید نجات می افزاید:طبق گفته حضرت امام(ره) و اصل ۳۰ قانون اساسی آموزش و پرورش باید رایگان باشد و این حق هر ایرانی است که در مدارس خوب و رایگان به تحصیل بپردازد.به هر حال اگر مدارس غیر دولتی هم وجود داشته باشد بحث نظارت توسط آموزش و پرورش باید وجود داشته باشد.

عضو نظام روانشناسی تاکید می کند:بیشتر سیستم های آموزشی دنیا یکپارچه نگر شده اند حالا اگر قرار باشد مدرسه ای غیر دولتی باشد که بخواهد از تب کنکور استفاده کند و شهریه اش را بر اساسی عرضه و تقاضا مشخص کند مشکلات اساسی در سیستم آموزشی روی خواهد داد و اگر قرار باشد معلمان زبده در این مدارس به کار گرفته شوند و یا تبلیغاتی چنین برای این مدارس باشد باز هم تبعیض اتفاق افتاده است.

نجات تاکید می کند: وظیفه اصلی آموزش و پرورش کنترل و نظارت جدی بر مدارس است که نباید این وظیفه را به فراموشی بسپارد و نباید به اسم خودگردانی و زمزمه های دیگر وظیفه خودش را به دوش مردم بیندازد.

- معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش وپرورش در گفت و گو با ما می گوید: هدف اصلی آموزش و پرورش واگذاری مسئولیت ها به مراکز استان ها و مدیران مدارس است.ما می خواهیم تمرکز زدایی کنیم و ستاد کمتر به اجرا ورود پیدا کند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا دست آموزش و پرورش خالیست و بودجه مناسب ندارد که چنین سیاستی را در پیش گرفته می گوید:طبق سند تحول مدرسه کانون تحول است و ما سعی داریم اداره مدرسه در دست افراد بومی باشد یعنی هم به محله خدمات دهد و هم از محله خدمات بگیرد. و مدارس به سمت هیات امنایی پیش بروند تا بتوانند از ظرفیت های محله استفاده کنند.البته بعضی از مدارس دولتی هم به صورت نیمه دولتی اداره می شوند و نظر اینست که این مدارس هم به صورت غیر دولتی اداره شوند.

شهریه مدارس تابع عرضه و تقاضا نیست

زرافشان در پاسخ به پرسش دیگری که گزارشگر ما مطرح می کند به صراحت می گوید: قانون برای ما ملاک است و طبق قانون ما موظف هستیم الگوی شهریه تعریف کنیم و شهریه مدارس تابع عرضه و تقاضا نیست .

طبق گفته حضرت امام(ره) و اصل ۳۰ قانون اساسی آموزش و پرورش باید رایگان باشد و این حق هر ایرانی است که در مدارس خوب و رایگان به تحصیل بپردازد.به هر حال اگر مدارس غیر دولتی هم وجود داشته باشد بحث نظارت توسط آموزش و پرورش باید وجود داشته باشد.جالب است که وقتی این موضوع از سوی مدیر کل مدارس غیر دولتی وزارت اموزش و پرورش مطرح می شود چنین به نظر می رسد که باز هم آموزش و پرورش قصد دارد نرم نرمک این موضوع را در جامعه جابیاندازد و یا بازخورد های مردم و مسئولان را سبک و سنگین کند تا اگر موقعیتی دست داد نیّت خود را عملی کند.

البته معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش معتقد است با توجه به این که در فاصله کمی یعنی یک سال قبل مجلس شورای اسلامی الگوی تعیین شهریه را مصوب کرده است به این زودی مصوبه جدیدی را تصویب کند.زرافشان تاکید می کند :بعد نظارتی ما در مورد مدارس غیر دولتی پابرجاست و تابع قانون هستیم.

 مناطق محروم باید اولویت آموزش و پرورش باشد

یوسف اکبری از مدیران مدارس دولتی معتقد است کیفیت در مدارس دولتی از بعد پرورشی و آموزشی به مراتب بالاتر از مدارس غیر دولتی است ولی متاسفانه مسئولان بیشتر به آمارهای آموزشی تاکید می کنند و هر روز سعی دارند مدارس غیر دولتی را به هر ترتیبی شده گسترش دهند.

خانم ن.حسن زاده هم از فرهنگیانی است که در مناطق محروم خدمت می کند. وی می گوید: مناطق محروم باید اولویت آموزش و پرورش باشد . مسولان آموزش و پرورش باید چشمانشان را باز کنند و یادشان باشد وقتی حرفی می زنند یا تصمیمی می گیرند نتایج آن دانش آموزان مناطق محروم را نیز در بر می گیرد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.