اقتصاد/ زهرا طوسی: مقام‌های ارشد بانکی ایران در یک سال گذشته از برطرف کردن موانع با نهادهای پولی جهان سخن گفته‌اند، اما دست اندرکاران تجارت مثل اسدالله عسگر اولادی و یحیی آل اسحاق این موضوع را تکذیب و درعوض به ماندگاری موانع تأکید کرده‌اند.

البته اینکه مدیران بانک مرکزی از ایجاد ارتباط  با نظام بانکی سخن می‌گویند، حرف درستی است ولی همه قصه را نمی‌گویند.

قبل از تحریم‌های شورای امنیت و اتحادیه اروپا بیش از ۶۰۰ بانک و مؤسسه اعتباری در دنیا با ما داد و ستد داشتند که هم اکنون فقط با حدود۲۳۰ بانک و مؤسسه همکاری شروع شده است.

از سویی کارشناسانی که از موانع سخن می‌گویند هم، همه قصه را روایت نمی‌کنند. حقیقت این است که پس از برجام، تحریم‌های بانکی برداشته شده است، اما «گراند بانک‌ها» حاضر به همکاری با بانک مرکزی نیستند، این بانک‌ها بیشتر سهامشان در دست سرمایه گذاران آمریکایی است و کاخ سفید آن‌ها را تهدید به جریمه سنگین می‌کند.

بانک‌های بزرگ در پنج قاره اگر حاضر به همکاری نباشند، سپرده گذاری ارزی، تضمین سپرده‌ها و نقل و انتقال مبالغ کلان دچار چالش جدی می‌شود.

در شرایط کنونی، تجارت خارجی ایران برای انتقال ۵۰ میلیارد دلار پول خود در صادرات غیر نفتی هم باید به بانک‌های کوچک و انتقال تدریجی متوسل شود. این اتفاق قطعاً هزینه ساز و مشکل آفرین است و بر روی صادرات و واردات کشور اثر می‌گذارد.

برقراری نظام صرافی به جای بانک

در حالی که اسدالله عسگراولادی عضو اتاق بازرگانی ایران مدعی است هیچ ال‌سی در بحث بازرگانی و صادرات کشور بازگشایی نشده، داریوش مهاجر، دبیرکل کنفدراسیون صنعت ایران نیز معتقد است یکی از مشکلات مهم کنونی ما در مراودات بین المللی به تعاملات بانکی باز می‌گردد که همچنان با موانعی مواجه هستند. سخنی که یحیی آل اسحاق نیز در گفت و گو با خبرنگار ما آن را تأیید کرده و می‌گوید: بر قول و قراری که در برجام داده بودند وفا نکردند و غیر از معاملات کوچکی که در حال ساماندهی است، تبادلات بزرگ ما با بانک‌های معتبر هنوز انجام نشده و به جای آن نظام صرافی برقرار است، به طوری که خیلی از نقل و انتقالات ما از طریق صرافی‌ها با هزینه بالا و ریسک انجام می‌شود.

وی بیان می‌کند: بانک‌ها از تهدید نهادهای نظارتی آمریکا می‌ترسند و به همین دلیل روال بانکی که باید باشد، هنوز شکل نگرفته و نظام بانکی اروپا نیز از ترس، قدمی در این مسیر بر نمی‌دارند.

تأمین مواد و قطعات صنعت از کوره راه‌ها

وی بیان می‌کند: تأمین مواد اولیه و قطعات مورد نیاز صنعت به جای روال عادی با هزینه کمتر، از کوره راه‌ها و مسیرهای غیرمتعارف انجام می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: یک سری مشکلات در صنعت درباره قدرت رقابت پذیری از نظر قیمت و کیفیت است که باید در داخل حل شود و بقیه مربوط به تضمین هایی  است که برای پیمانکاران ما در بازار عراق و دیگر کشورها وجود دارد که در این رابطه مشکل نقل و انتقال پول و تضمین بانکی دارند و چون وضعیت بودجه در کشوری مثل عراق کم شده، آن‌ها نتوانسته‌اند به تعهداتشان عمل کنند.

نگاه به برجام اشتباه بود

جواد حسینی کیا، عضو کمیسیون صنعت و معدن مجلس نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید: یکی از توافقات بعد برجام این بود که همه تحریم‌های ظالمانه از جمله تعاملات بین بانکی به وجود بیاید و متأسفانه هنوز مبادلات پولی و مالی شکل نگرفته و ظاهراً طرف‌ها نه تنها به تعهداتشان پایبند نبوده، بلکه علاقه‌ای نیز برای  پیگیری و حل موانع در این مسیر ندارند.

وی تأکید می‌کند: آن وعده که رئیس جمهور گفتند که بعد برجام همه تحریم‌ها لغو و گشایش‌های بانکی به وجود می‌آید، تاکنون بوقوع نپیوسته و باید گفت نگاهی که به برجام داشتیم برای حل مسائل، اشتباه بوده و برجام، تنها یک نسخه قطره چکانی است که ما را وابسته و در تحریم نگهداشته و به واسطه دست‌های پشت پرده، هیچ گشایشی در معاملات بانکی ما به وجود نیاورده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.