مدیر عامل انجمن اهدای عضو ایرانیان گفت: متاسفانه برگشتی برای مرگ مغزی وجود ندارد و از سال ۱۹۶۴ که تعریف مرگ مغزی در دنیا و توسط دانشگاه هاروارد مطرح شد، حتی یک مورد هم اتفاق نیفتاده که بیمار مرگ مغزی به زندگی برگردد.

متاسفانه برگشتی برای مرگ مغزی وجود ندارد/ مرگ مغزی در سال ۱۹۶۴ توسط دانشگاه هاروارد مطرح شد

به گزارش «قدس آنلاین»  کتایون نجفی زاده مدیر عامل انجمن اهدای عضو ایرانیان در خصوص سرود ملی اهدای عضو گفت: شعر آن توسط مرحوم دکتر افشین یداللهی سروده شد و بقیه مراحل آن باید طی شود.

وی در خصوص چگونگی اطمینان یافتن پزشکان از مرگ مغزی، گفت: تا زمانی که از نظر پزشکی مرگ تمامی سلول‌های مغز تایید نشود، هیچ اهدای عضوی صورت نمی‌گیرد. در این یک تیم که متشکل از جراح مغز و اعصاب، متخصص مغز و اعصاب، متخصص داخلی و متخصص بیهوشی است، تایید کننده مرگ مغزی هستند. در حالیکه در کشورهای دیگر گاهی حتی یک متخصص تایید کننده است.

نجفی زاده ادامه داد: بعد از اینکه تیم پزشکی، مرگ مغزی بیمار را تایید کردند، پزشکی قانونی نیز باید کار آنها را تایید کند و سپس بعد از طی کردن این مراحل است که می‌شود اعلام کرد که بیمار مرگ مغزی شده یا خیر.

مدیر عامل انجمن اهدای عضو ایرانیان ادامه داد: متاسفانه برگشتی برای مرگ مغزی وجود ندارد و از سال ۱۹۶۴ که تعریف مرگ مغزی در دنیا و توسط دانشگاه هاروارد مطرح شد، حتی یک مورد هم اتفاق نیفتاده که بیمار مرگ مغزی به زندگی برگردد.

وی گفت : مواردی که در فیلم یا جای دیگری شنیده یا نشان داده می‌شود یا زاییده تخیلات هستند و یا مورد کما بوده که کاملا با مرگ مغزی فرق می‌کند.

نجفی زاده، تشخیص مرگ مغزی را با تیم خاص پزشکی دانست و اعلام  آن را از سوی پرستار و سایرین اشتباه عنوان کرد.

وی گفت : بعد از تایید و اعلام مرگ مغزی توسط تیم متخصص، در صورت رضایت خانواده بیمار مرگ مغزی و طی شدن مراحل قانونی، کار اهدای عضو صورت می‌گیرد.

وی گفت : به دلیل سمومی که بعد از تخریب مغز در بدن بیمار مرگ مغزی منتشر می‌شود، به مرور تمامی اعضا از کار می‌افتند و حداکثر تا ۱۴ روز سایر اعضای بیمار مرگ مغزی را می‌شود نگه داشت و پرستار مرگ مغزی حتی به اندازه یک چایی خوردن اجازه ندارد از کنار تخت بیمار دور شود، زیرا موقعیت حساسی است و حتی یک لحظه غفلت امکان دارد بیمار را دچار ایست قلبی کند.

وی گفت: مراقبت از بیمار مرگ مغزی بسیار سخت است و تمهیدات و شرایط خاصی را دارد و هرچه که خانواده بیمار برای اهدای عضو سریع‌تر تصمیم بگیرند، اعضای بیشتری قابل اهدا خواهد بود.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.