سرپرست اسبق دانشگاه فرهنگیان گفت: ۴ سال است که یکی از بزرگترین دانشگاه‌های کشور از حیث تشکیلات و تعداد دانشجو با سرپرستی اداره می‌شود.

عضویت رئیس‌جمهور در هیأت امنا دانشگاه سودی نداشت

به گزارش «قدس آنلاین»  اسدالله اسدی گرمارودی سرپرست اسبق دانشگاه فرهنگیان در برنامه پرسشگر با بیان اینکه تحول با تغییر متفاوت است، اظهار داشت: ما در سند تحول بنیادین به دنبال یک انقلاب بودیم و برای یک سری تغییرات جزئی و سطحی به تأسیس دانشگاه فرهنگیان روی نیاوردیم.

وی افزود: در آغاز راه‌اندازی دانشگاه، ۵ نظریه در کمیته مطرح بود؛ برخی می‌گفتند ما دانشگاه تربیت معلمی که زیر نظر وزارت علوم است، ایجاد کنیم؛ برخی معتقد بودند مجموع نیاز را از طریق استخدام برطرف کنیم و برخی به ادامه کار تربیت معلم آن زمان اعتقاد داشتند.

اسدی گرمارودی اضافه کرد: نهایتاً به این نتیجه رسیدیم که قرار است حیات طیبه تحقق یابد و لازم است یک دانشگاه ویژه داشته باشیم که این نظر به تأسیس دانشگاه فرهنگیان منجر شد.

سرپرست اسبق دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه تربیت معلم بعد از شهیدان رجایی و باهنر، مسیر را اشتباه رفت، گفت: مدیریت‌های بعدی با دیدگاه استخدام معلم و تعهد خدمت به سایر دستگاه‌ها، دانشگاه تربیت معلم را دچار مشکل کردند.

وی تصریح کرد: دانشگاه فرهنگیان را باید حاکمیتی دید ما در طراحی، برنامه‌ریزی و تأسیس دانشگاه با هیچ مشکلی مواجه نبودیم اما آنچه باعث شد استاد و دانشجو و مسئولین ناراضی باشند، معلول به چند چیز است.

اسدی گرمارودی ادامه داد: هیأت اُمنا این دانشگاه که رئیس جمهور عضوی از آن است قرار بود سیستم بروکراسی را حل کند اما این اتفاق صورت نگرفت و مسئولان دانشگاه را تنها گذاشتند.

سرپرست اسبق دانشگاه فرهنگیان در بیان ریشه مشکلات دانشگاه اظهار داشت: در بحث مدیریت اجرایی ۴ سال است که یکی از بزرگترین دانشگاه‌های کشور از حیث تشکیلات و تعداد دانشجو با سرپرستی اداره می‌شود و این مشکل به دلیل عدم قدرت لازم سرپرست برای تصمیم‌گیری، دانشگاه را فلج کرده است.

وی با بیان اینکه در این دولت قرائت جدیدی از دانشگاه فرهنگیان ارائه شد، تصریح کرد: موضوع «دانش از بیرون، مهارت از دانشگاه‌ فرهنگیان» را مطرح می‌کردند و این معضل بزرگی برای این دانشگاه شد و آن را تضعیف کرد.

اسدی گرمارودی اضافه کرد: ما در ابتدا برنامه‌ریزی دقیق ۱۰ ساله برای این دانشگاه داشتیم و قرار بود در طول ۳۰ سال، معلمان مشغول به کار هم آموزش مستمر از این دانشگاه دریافت کنند.

سرپرست اسبق دانشگاه فرهنگیان گفت: در برنامه‌ریزی ۱۰ ساله برای ۷۲۰ شهر پیش‌بینی تأسیس پردیس دانشگاه فرهنگیان شد و در سرفصل‌ها، معلم چند مهارتی طراحی شد و ساختار شکنی در سرفصل‌ها و علوم شکل گرفت.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه اکنون معلم چند مهارتی تربیت نمی‌شود و مثلا شخصی با کارشناسی ارشد دبیری جغرافیا به دلیل محدودیت نیاز به این رشته عملاً‌ مجبور به تدریس درس‌های دیگر می‌شود که در آن تخصصی ندارد.  

اسدی گرمارودی با اشاره به برنامه ۱۰ ساله ابتدایی برای این دانشگاه گفت: قرار بود ۳۰۰ هزار خروجی داشته باشیم و سال اول ۱۷۱ هزار دانشجو بپذیریم و ۳ هزار عضو هیأت علمی داشته باشیم اما به دلایلی که ذکر شد این مسأله عقیم ماند.

سرپرست اسبق دانشگاه فرهنگیان اضافه کرد: اساتید ما ۴ سال است که سرگردان‌ هستند و گاهی اساتیدی به دانشگاه می‌آیند که یک ساعت دوره روش تدریس را ندیده‌اند و این نشان از بی‌توجهی به این دانشگاه مهم است.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.