«دکتر ایمن یعقوب» با بیان اینکه امروزه باید به دنبال راهکاری مناسب بود تا برخی به فکر ساختن و برخی به فکر تخریب کشورهای مسلمان نباشند، گفت: مسلمانان مشترکات زیادی با یکدیگر دارند که می تواند سرمنشاء وحدت و یکپارچگی گردد.

مشترکات دینی و فرهنگی قاهره و تهران می تواند روابط سیاسی دو کشور را بهبود بخشد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ویژه نامه بیت المقدس؛ دکتر «ایمن یعقوب» تحلیلگر جوان مصری با طی کردن مدارج علمی خود در دانشگاه الازهر مصر امروزه  توانسته دردانشگاه بریتانیا صاحب کرسی شود. این اندیشمند مصری مشکل امروز مسلمانان را افراطی‌گری می‌داند و معتقد است؛ مشکل به وجود آمده میان کشورهای مسلمان را نباید در موسسات دینی جستجو کرد بلکه نگاه‌های متفاوت سیاسی برخی کشورها به بحران‌های موجود و افراطی‌گری دامن زده است، وظیفه کنونی جهان اسلام مقابله با تکفیری‌ها وتوجه بیشتر به فلسطین است.

دکتر یعقوب با اشاره به چگونگی وحدت مسلمانان در مقابله با تفکر افراطی تکفیری به خبرنگار بیت المقدس گفت: عدم وحدت کشورهای مسلمان سبب شده تا برخی از فرصت‌طلبان به اختلاف نظرهای مسلمانان دامن زده و آتش تفرقه و جدایی را در برخی از کشورهای منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا شعله ور سازند. به نظر من دشمنان اسلام به وحدت مسلمانان نمی‌اندیشند و به فکر ایجاد تفرقه هستند تا فرصتهای ترقی و پیشرفت را ازآن‌ها بگیرند.

وی تاکید کرد: امروزه باید به دنبال راهکاری مناسب بود تا برخی به فکر ساختن و برخی به فکر تخریب کشورهای مسلمان نباشند. مسلمانان مشترکات زیادی با یکدیگر دارند که می تواند سرمنشاء وحدت و یکپارچگی گردد. در اسلام دو مقوله دین و سیاست وجود دارد که جزیی از یکدیگرند و برهم تاثیرگذارند.

دکتر یعقوب اظهار داشت: هر چند نقش الازهر مصر در جهان اسلام مشخص است اما می‌توان با ایجاد وحدت بیشتر میان مراکز دینی در سایر کشورها شاهد کاهش دخالت‌های سیاسی در عرصه دینی باشیم و تصمیم درستی برای مقابله با افراطی‌گری گرفته شود.

این اندیشمند مصری ادامه داد: اعتدال‌گرایی یکی از نیازهای امروزه جهان اسلام است و کشتن مسلمانان و مردم که از سوی برخی افراطیون تکفیری صورت می گیرد در نزد علما و اندیشمندان ما مذمت و قبیح شمرده شده است.

وی افزود: هر چند بهتر است برای گفتمان از همه علما و اندیشمندان دعوت شود اما یادآور شوم که مشکل امروز ما موسسات دینی نیست بلکه روش های سیاسی غلطی که در برخی کشورها وجود دارد. سیاست های غلط موجب شده است تا این اندیشه افراطی رشد یافته و از برخی کشورهای آسیایی و آفریقایی سر برآورد.

دانش آموخته الازهر در پاسخ به این سوال که آیا جریان تکفیری در مصر هم وجود دارد یا خیر، تصریح کرد:  تکفیری‌ها در همه مکانها هستند و جایی نیست که نشانی از این گروه تروریستی خبیث دیده نشود. بعضی از مردم که دارای آگاهی هستند فریب این گروه افراطی را نمی‌خورند. دکتر یعقوب تاکید کرد: امروزه می‌توان در مصر، تونس و لیبی نشانه‌هایی از آنها را دید که به تخریب چهره اسلام و مسلمانان فکر می کنند. خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران با تشخیص و شناخت به موقع از این اندیشه خطرناک توانسته است در آگاهی بخشی و وحدت بیشتر کشورهای مسلمان تلاش هایی را انجام دهد. مسلمانان با داشتن مشترکات فراوان فرهنگی و دینی می توانند به اتحاد و انسجام بیشتری دست یابند. مثلا میان جامعه مصر و ایران مشترکات فراوان فرهنگی و دینی وجود دارد و همکاری‌های فرهنگی دو طرف می تواند در بهبود روابط سیاسی تاثیرگذار باشد.

این استاد دانشگاه با اشاره به تمدن اصیل اسلامی در عصر طلایی آن و زمانی که اروپا در عصر تاریکی به سر می برد، انتشار تفکر وحدت میان طوایف مسلمانان را از اصول اسلام معرفی کرد و افزود: امت اسلامی با یادآوری گذشته ریشه‌دار خود به جریان‌های منحط تکفیری اجازه نفوذ در میان خود نخواهد داد.

انتهای پیام

روح الله فرقانی فدافن

ویژه نامه بیت المقدس دوشنبه هر هفته ضمیمه روزنامه قدس منتشر می شود.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.