کرمان-رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در پی حادثه معدن ذغالسنگ آزاد شهر گفت: این حادثه فقط در زمان وقوع حضور ظاهری وزیران را در پی دارد اما برنامه ای اساسی برای جلوگیری از تکرار آن وجود ندارد.

 ابراز همدردی شما هیچ خاصیتی برای کارگران معدن ندارد/ واردات کک به کشور خیانت است

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از روابط عمومی دفتر ارتباطات مردمی نماینده مردم کرمان و راور؛ محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی صبح شنبه در جلسه شورای اداری شهرستان کرمان با عرض تسلیت به مناسبت حادثه جانکاه درگذشت جمعی از کارگران معدن آزاد شهرگلستان با اشاره به شرایط سخت کارگران ذغالسنگ که کمترین مطالبه و ادعا را در مسائل اقتصادی دارند اظهار کرد: اگر چه این حادثه اولین حادثه ای نبود که در کشور اتفاق افتاد و بارها در استان های مختلف از جمله کرمان هم رخ داده است، متاسفانه این حادثه همانند حوادث دیگر فقط در زمان اتفاق، حضور وزیران دولت را در پی داشته و ابراز همدردی ظاهری مشکلات اساسی صنعت ذغالسنگ کشور را حل نمی کنند.

وی ادامه داد: اگر برنامه جامع برای حمایت جدی از صنعت ذغال کشور و کارگران بی ادعا و مظلوم نباشد این حوادث در ماهها و سال های آتی مجدد تکرار خواهد شد و پس از گذشت مدت زمان کوتاهی به فراموشی سپرده خواهد شد.

حمایت های لازم از صنعت ذغال کشور انجام نمی شود

پورابراهیمی ضمن انتقاد شدید از وزیر صنعت و معدن و وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی بابت عدم حمایت های لازم از صنعت ذغال کشور ادامه داد: بر اساس جلسات مستمر انجام شده با وزیر صنعت مقرر شد بود طی سالهای گذشته موضوع بسته حمایتی از صنعت ذغال کشور مانند افزایش قیمت ذغالسنگ، جلوگیری از واردات غیر قانونی کک به کشور برای تقویت بنیه مالی شرکتهای فعال در این صنعت انجام شود تا بر اساس افزایش درآمد این شرکت شاهد تحول افزایش ضریب امنیتی و رفاهی در این معادن باشیم.

وی گفت: علیرغم همه پیگیری ها به دلیل ضعف مفرط در وزارت صنعت معدن موضوع افزایش قیمت بعد از گذشت یکسال هنوز عملیاتی نشده است و رانت چند صد میلیاردی از طرف کارگران مظلوم صنعت ذغال کشور به سمت شرکتهای فولادی واریز می شود و نتیجه کاهش درآمد و عدم توان این شرکتها در افزایش درآمد و افزایش ایمنی معادن است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: وزیر صنعت معدن با چه توجیهی برای ابراز همدردی در محل وقوع حادثه پیدا می کند در حالی که در طول سالهای اخیر مجوز چندین میلیارد دلار واردات کک را به داخل کشور علی الرغم حجم تولید بالای داخل کشور به دلالان این کالا ارائه کرده است آیا این مجوزه به جز کاهش درآمدهای شرکتهای ذغالسنگ کشور و عدم امکان ارتقاء وضعیت ایمنی آنها است؟

 نماینده مردم کرمان و راور که حوزه انتخابیه او یکی از قطب های تولید ذغالسنگ در کشور است، افزود: اگر این شرکت ها افزایش درآمد کافی نداشته باشند چگونه می توانند ایمنی کامل را برای کارگران فراهم کنند اقای وزیر صنعت وقتی شما پی گیر افزایش قیمت واقعی ذغال در کشور نیستید و به جای این که سال ها میلیاردها تومان رانت را در شرکت های فولادی و واردات در کشورتوزیع می کنید حضور شما بعد از انفجار معدن و ابراز همدردی با حادثه دیدگان هیچ خاصیتی برای کارگران معدن نخواهد داشت.

واردات کک به کشور خیانت است

وی ادامه داد: وزیر صنعت قرار بود سیاست ها و استراتژی حمایت از صنعت و ذغال را سالها قبل اعلام و پیگیری کند و واردات کک به کشور را کاملا ممنوع اعلام کند اما متاسفانه تا کنون این موضوعات در حد شعار باقی مانده است.

 پورابراهیمی با اشاره به واردات دو میلیارد دلار کک به کشور در سال ۹۴ افزود: این واردات میلیاردی کک به کشور خیانت به صنعت ذغال کشور محسوب می شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به بحث استراتژی حمایتی همه کشورهای دنیا از صنعت ذغال ابراز کرد: وزارت صنعت هیچ استراتژی خاصی برای حمایت از صنعت ذغال کشور ندارد و تا امروز هیچ کار عملیاتی انجام نداده است و ۱۰ ها هزار نفر از  کارگر معدن ذغالسنگ در کشور به دلیل فقدان بی برنامگی از عدم ایمنی کار از بین می روند و هیچ کس به فکر آنها نیست.

پورابراهیمی با اشاره به مشکلات بیمه ای کارگران افزود: آقای وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی شما هم قرار بود مشکل بیمه مشاغل سخت و زیان آور کارگران مظلوم صنعت ذغال کشور را حل کنید همین کارگرانی که از بین رفتند و شما به ظاهر ابراز همدردی می کنید که هیچ خاصیتی ندارد این کارگران مدت هاست که مشکل دریافت خدمات بیمه ای داشتند که شما به قولی بیمه اجتماعی کشور می باشید تا به امروز مشکل اساسی بیمه این کارگران حل نشده و بلاتکلیف است.

پورابراهیمی با ابراز تاسف از حادثه ناگوار پیش آمده برای کارگران معدن آزاد شهر گلستان افزود: جای تاسف است که وزرای مربوطه در محل حادثه حاضر می شوند و ابراز همدردی می کنند و چند روز بعد همه این ابراز همدردی ها به فراموشی سپرده می شود در صورتی که  موضوعات و مشکلات کارگری آنان  حل نشده و مشکلات مربوط به بحث های مدیریت شرکت های ذغال سنگ و فولاد که تحت مجموعه شما است و باید برای آن برنامه ریزی لازم را انجام گیرد تا به حال حل نکردید.

پورابراهیمی تصریح کرد: به زودی سوالات مربوطه را با توجه به هماهنگی انجام شده با نمایندگان مجلس شورای اسلامی که حوزه فعالیت آنها مشمول فعالیت های معادن ذغالسنگ کشور است از وزیر صنعت معدن و تجارت و وزیر رفاه و تامین اجتماعی بابت فقدان استراتژی و حمایت ها و نحوه اداره ضعیف مجموعه های ذغالی کشور در کمیسیون تخصصی مربوطه مطرح خواهیم کرد تا در ماه های پایانی دولت پاسخگوی این وضعیت نابسامان صنعت ذغال کشور تعیین تکلیف شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.