وزیر کشور گفت:شکایتی از نامزدها به ما رسیده، زمان اضافی را در مناظره دوم در نظر گرفتیم و مسائلی که گفته می شود توهین و یا افتراء بوده که توسط برخی افراد و نامزدها شکایت شده در حال بررسی است.

شکایت مطرح شده توسط برخی از نامزدها در حال بررسی است/ بدهی های پدیده شاندیز را تقسیط می کنیم

به گزارش «قدس آنلاین»،  عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در نشست خبری خود با خبرنگاران ضمن تسلیت حادثه معدن زمستان یورت، برگزاری مناظرات انتخاباتی گفت: این مناظرات در شکلی بسیار خوب برگزار شد و تلاش شده عدالت و مساوات رعایت شود و تمام امور توسط قانون کنترل می شود.

وی ادامه داد: شکایتی از نامزدها به سمت ما رسیده، زمان اضافی را در مناظره دوم در نظر گرفتیم و مسائلی که گفته می شود توهین و یا افتراء بوده است که توسط برخی افراد و نامزدها شکایت شده در حال بررسی است که اگر مورد تأیید قرار گرفت در مرحله آخر اعمال می شود.

رحمانی فضلی همچنین در مورد پدیده شاندیز گفت: پدیده شاندیز از ابتدا خلاف قانون پایه گذاری شده بود، از ثبت شرکت و تملک گرفته تا فروش سهام که همه اینها دارای اشکال بود بیش از صد هزار نفر سهام خریداری کردند که با همکاری قوه قضائیه توانستیم در چهارشنبه هفته گذشته، آخرین جلسه را بگذاریم و پروژه را تحویل صاحبان اصلی آن بدهیم.

وی ادامه داد: این شرکت حسابرسی دقیق نداشت و بدهی زیادی به سازمان امور مالیاتی داشت که توانستیم این بدهی ها را تقسیط کنیم.

 نیم ساعته با دستگاه‌های اجرایی متخلف برخورد خواهم کرد

وزیر کشور در ادامه این نشست خبری با بیان اینکه چهارشنبه گذشته با آیت‌الله جنتی جلسه‌ای داشتیم، گفت: در آن جلسه روند کلی برخی از مواردی که از نظر کمیته تبلیغات، تخلف بود، به ایشان گزارش داده شد، ایشان نیز گزارش‌هایی از تخلفات دستگاه‌های اجرایی داشتند که از نظر آنان تخلف بود.

وی ادامه داد: هر تخلفی که از طریق دستگاه‌های اجرایی صورت بگیرد، اختیار تام دارم که با آنان برخورد کنم.

وزیر کشور توضیح داد: مطمئن باشید اگر از تخلف یک دستگاه اجرایی مطلع شویم، به نیم ساعت نمی‌کشد که با آنان برخورد خواهیم کرد.

نظرسنجی در کانال‌های تلگرامی و سایت‌ها ممنوع نیست

رحمانی‌فضلی همچنین در ادامه درباره اینکه آیا نظرسنجی توسط کانال‌های تلگرامی و سایت‌های خبری ممنوع است؟ گفت: نظرسنجی هیچ ممنوعیتی ندارد و ما چنین خبری نداریم؛ فقط اخلال در انتخابات پیگیری خواهد شد و ما هیچ تبعیضی در این خصوص قائل نخواهیم شد.

مستندات قوه‌قضائیه درباره ادمین‌های برخی کانال‌های تلگرامی

وی در خصوص دستگیری ادمین کانال‌های تلگرامی گفت: چندین جلسه در این خصوص برگزار شده است، اما قوه‌قضائیه می‌گوید با توجه به مستنداتی که در اختیار دارد، این افراد باید در بازداشت بمانند.

وزیر کشور همچنین در خصوص شورایاری‌ها و این ادعا که دولت یازدهم آنها را تعطیل کرده است، تصریح کرد: در مورد شورایاری‌ها یک مرجع نظارتی با توجه به خلاء قانونی موجود رسماً برگزاری این انتخابات را ممنوع اعلام کرد.

رحمانی‌فضلی ادامه داد: ما در وزارت کشور این موضوع را پیگیری کردیم و با اخذ مجوز از دولت کمک گرفتیم تا این روند به صورت قانونی انجام شود.

۶۸ مورد تخلف انتخاباتی توسط خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها

وی در مورد تخلف سایت‌ها و خبرگزاری‌ها نیز گفت: تا به امروز ۶۸ مورد تخلف توسط خبرگزاری‌ها و روزنامه‌هایی که بودجه آنان از منابع عمومی تأمین می‌شود، به مراجع قضایی ارائه شده است.

وزیر کشور تصریح کرد: برخی سایت‌ها و خبرگزاری‌ها از منابع عمومی و بیت‌المال استفاده می‌کنند و علیرغم تذکراتی که ما داده‌ایم، کماکان به این کار خلاف خود ادامه می‌دهند.

رحمانی‌فضلی گفت: دادستانی در مورد تفسیر یک بند از قانون تأملاتی داشت که این موضوع رفع شده است و از امروز قطعی شده؛ لذا از دادستانی انتظار داریم به فوریت قانون را در این موضوع اجرایی و رعایت کند.

به جز یک مورد، هیچ‌گونه لغو سخنرانی نداشته‌ایم

وزیر کشور همچنین در مورد لغو سخنرانی‌ها گفت: با تصویب شورای عالی امنیت ملی در راستای برگزاری انتخابات با مشارکت بالا، اقداماتی که آثار منفی در فضای تبلیغات انتخابات داشته باشد، ممنوع است؛ لذا اتفاقاتی از قبیل لغو سخنرانی ممنوع خواهد بود، مگر در مواردی که به امنیت ملی خدشه وارد کند.

رحمانی‌فضلی افزود: به جز یک مورد، هیچ‌گونه لغو سخنرانی نداشته‌ایم.

راه‌اندازی سامانه ملی «کارانه» توسط یکی از نامزدها غیرقانونی است

وزیر کشور همچنین در واکنش به راه‌اندازی سامانه ملی «کارانه» توسط یکی از نامزدهای انتخاباتی، آن را غیرقانونی دانست و گفت: این اقدام هم به نوعی تطمیع است و هم به نوعی شائبه خرید و فروش رأی را به وجود می‌آورد که ما در این صورت برخورد خواهیم کرد.

وی در مورد رد صلاحیت‌ها در انتخابات شورای شهر اظهار داشت: توقع و انتظار از مراجع چهارگانه برای تائید صلاحیت نامزدها این است که مدارک و اسناد را در موعد مقرر ارائه دهند.

رحمانی‌فضلی با تأکید بر اینکه وزارت کشور نقش مستقلی در هیچ بخشی از انتخابات ندارد، گفت: اگر مدارک و اسناد در موعد مقرر به هیأت مرکزی برسد، آن هیأت باید آن را در بررسی مجدد صلاحیت داوطلبان اعمال کند اما وقتی که زمان می‌گذرد و فرصت از دست می‌رود، دیگر نمی‌توان کاری کرد.

وزیر کشور ادامه داد: در هر صورت من نامه‌ای نوشتم برای آقای احمدی که سریعاً این موضوع را برای بررسی به رئیس مجلس ارجاع دهد.

وی در مورد قانون انتخابات نیز گفت: این قانون در دولت به مرحله نهایی رسیده بود که با ابلاغ سیاست‌های کلی انتخابات تشخیص دادیم که مجدداً آن را بازنگری کنیم که این امر دو ماه طول کشید.

قانون جامع انتخابات در صحن دولت

رحمانی‌فضلی افزود: پیش‌نویس قانون جامع انتخابات ۱۶۰ ماده دارد که بررسی آنان تمام شده و بعد از برگزاری یک جلسه دیگر، این پیش‌نویس به صحن دولت برای تبدیل شدن به قانون می‌رود.

وزیر کشور در مورد اقدام فرمانداری ملایر در چگونگی برخورد با نیروی انتظامی گفت: فرمانداری ملایر این موضوع را تکذیب کرده است اما ما گفته‌ایم که بازرسی کنند، چرا که قانون برای همه لازم‌الاجراست؛ به ویژه برای رجل سیاسی.

وی در مورد اتهام به وزیر آموزش و پرورش گفت: ما در برنامه‌ها و نظرهایمان نباید حقوق دیگران را ضایع کنیم و نباید به حریم اخلاقی که موجب هتک حرمت به دیگران می‌شود، وارد شویم.

رحمانی‌فضلی خاطرنشان کرد: آقای آشتیانی شکایتی داشتند که به کمیته تبلیغات ارائه شده است.

وزیر کشور همچنین در مورد برگزاری انتخابات شوراها گفت: در ۱۴۲ شهر یعنی در ۹ هزار و ۷۵۲ شعبه، انتخابات شوراها به صورت الکترونیک برگزار می شود.

وی تأکید کرد: در خصوص انتخابات ریاست جمهوری فقط تشخیص هویت رأی دهندگان به صورت الکترونیکی خواهد بود.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.