اصفهان-نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه نظام بانکی ربوی سر تاپای جامعه ما را فرا گرفته و مشکلات اقتصادی که امروز شاهد آن هستیم ناشی از این نظام غیرشرعی است.

نظام بانکی کشور ما ربوی شده است/ پیاده سازی نظام بانکداری اسلامی را در مجلس پیگیری می کنیم

به گزارش قدس آنلاین، حمیدرضا فولادگر در گردهمایی مدیران صندوق های قرض الحسنه استان اصفهان با بیان اینکه نظام بانکی کشور در سال ۶۳ با قانون بانکداری مطابق با عقود شرعی و اسلامی شکل گرفت، گفت: در این شرایط مباحث و عقود شرعی چون اجاره به شرط تملیک، مضاربه، مساوات و ... مطرح و در شورای نگهبان نیز مورد تایید قرار گرفت و قرار شد بانکداری ما بعد از انقلاب این گونه شود اما در عمل این موارد اجرایی نشد.

به گفته وی، برخی نیز با بی اطلاعی نسبت به موارد موجود، قراردادهای شرعی را غیرشرعی می کنند و متاسفانه ما در اجرا، عقود اسلامی را حرام می کنیم و در عمل نظام بانکی و پولی ما ربوی می شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه از سوی دیگر برخی از عقود نیز از ریشه ربوی است، تصریح کرد: متاسفانه یک نظام ربوی سر تاپای جامعه را فرا می گیرد و مشکلات اقتصادی که امروز شاهد آن هستیم ناشی از این نظام غیرشرعی است.

وی تاکید کرد: ما با نظام ربوی به جنگ با خدا می رویم و در ادامه برکت از جامعه می رود و شاهد مشکلات اقتصادی هستیم.

وی با اشاره به اینکه طی چند سال گذشته در مجلس به دنبال پیاده سازی نظام بانکداری اسلامی هستیم و امیدواریم در دوره دهم مجلس به نتیجه برسد، گفت: براین اساس جلساتی در کمیسیون اقتصادی مجلس برای بررسی اصلاح ساختار بانکداری کشور در حال برگزاری است و امیدواریم که منجر به تحول در نظام بانکداری بشود.

فولادگر ابراز امیدواری کرد: بعد از ۴۰ سال بتوانیم به بانکداری اسلامی به عنوان تسهیل کننده نظام اقتصادی کشور با اصلاح شیوه کنونی دست یابیم.

وی در ادامه با انتقاد بر اینکه علاوه بر بانکداری ربوی، بانک ها از وظیفه اصلی خود خارج شده و بنگاه داری می کنند، تاکید کرد: مطابق قانون مجلس به بانک ها فرصت داده شده تا در مدت ۳ سال نسبت به فروش اموال خود اقدام و آن را وارد چرخه تولید کنند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس تاکید کرد: اگر بانک ها از این موضوع سرپیچی کنند، در دو حکم انضباطی، هیات مدیره آنها از شرکت در دیگر هیات مدیره ها محروم می شوند همچنین مالیات دریافتی از آن بانک ها، ۴ درصد بیشتر خواهد بود.

وی با بیان اینکه متاسفانه سال گذشته بانک ها نسبت به این مساله موضع گرفتند، افزود: بانک ها درخواست توقف این طرح را داشتند اما مجلس در برابر خواسته آنها مقاومت کرد؛ از سوی دیگر در بندی عنوان شده اگر به هر دلیل از جمله رکود اقتصادی بانک ها موفق به فروش اموال مازاد خود نشدند به آنها فرصتی یک ساله برای فروش اموالشان داده می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.