ادامه فعالیت موسسات غیرمجاز و دریافت سپرد های کلان این موسسات از مردم درحالی با ضعف نظارت بانک مرکزی در کشور مشاهده می شود که تنها در یک مورد، موسسه غیرمجاز آرمان ارقام میلیاردی از مردم گرفته است.

جذب سپرده‌های میلیاردی مردم توسط موسسه غیرمجاز

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم، سال‌هاست رشد قارچ گونه موسسات غیرمجاز پولی و بانکی بعنوان معضل اصلی نظام بانکی محسوب می شود چراکه براساس مستندات موجود و گزارش‌های رسمی بسیاری از این موسسات سرمایه‌های مردم را به باد داده اند و موجب بروز مشکلاتی شده اند.
تاثیر نامطلوب موسسات غیرمجاز نه تنها در زندگی مردم و بلکه در عملکرد بانک‌ها نیز مشهود است و نمونه آن را می توان در مسابقات سودی بانک‌های دولتی و خصوصی مشاهده کرد آنجاکه بانک‌ها علت اصلی افزایش نرخ سود را وجود نرخ های بالا در موسسات غیرمجاز اعلام کردند.
بانکی‌ها معتقدند پرداخت نرخ سود بالا در موسسات غیرمجاز موجب خروج سرمایه از این بانک‌ها و حرکت به سمت موسسات غیرمجاز می شود و همین باعث شده تا برای جلوگیری از خروج منابع آنها هم وارد میدان رقابت سودی شوند.
گذشته از این مورد باید به عدم پشتوانه موسسات غیرمجاز اشاره کرد چراکه هر چند وقت یک بار خبر انحلال موسسات اعتباری موجب بروز نگرانی در بین سپرده گذاران این گروه می شود بعنوان نمونه می توان به تبعات انحلال موسات میزان و ثامن الحجج اشاره کرد.
موج انحلال در موسسات غیرمجاز بعد از آن شکل گرفت که بانک مرکزی و مسئولان ارشد اقتصادی کشور بارها به مردم هشدار دادند که در هر موسسه‌ای سپرده گذاری نکنید و به وجود نام آن موسسات در سایت بانک مرکزی توجه کنید. که البته این موضوع هم بعد از ماجرایی که برای کاسپین بوجود آمد مورد تردید مردم واقع شده است چراکه سپرده گذاران کاسپین که 6 ماه از مسدود شدن سپرده هایشان در این موسسه می گذرند می گویند به وجود نام کاسپین در سایت بانک مرکزی اعتماد کردیم و سرمایه های خود را در این موسسه قرار دادیم.
"سودهای بالای بانکی" که بیشتر در موسسات غیرمجاز به مردم پرداخت می شود معضلی شده برای بانک ها و مردم! البته بانک مرکزی بارها به مردم هشدار داده و از آنها خواسته به خاطر چند درصد سود بیشتر وارد بازی این موسسات نشوند؛ ولی با این وجود بازهم افرادی هستند که ریسک سپرده گذاری در این موسسات را می پذیرند.
مشکلی که برای موسسه کاسپین که اتفاقاً مجوز بانک مرکزی را هم داشت، بوجود آمد موجب شد تا حساسیت مردم نسبت به بانک ها و موسساتی که در آنجا سپرده گذاری کرده اند بیشتر از قبل شود ولی بازهم هستند افرادی که توجهی به مجاز و غیرمجاز بودن محل سپرده گذاری‌شان ندارند.
موسسه آرمان، یکی از پرریسک ترین موسساتی است که بدون مجوز بانک مرکزی به فعالیت پرداخته و سپرده های زیادی از مردم را با سودهای بالا (28-27 درصد) جذب کرده ولی بعد از مدتی با مشکل مواجه شده است. این موسسه که طبق اعلام بانک مرکزی مجوز فعالیت ندارد و مردم نباید در آن سپرده گذاری کنند مدتی است از باز گرداندن سپرده های مردم به بهانه های واهی خودداری می کند.
در تازه ترین مورد، موسسه غیرمجاز آرمان به سپرده گذاران خود که برای دریافت سپرده هایشان به شعب مراجعه کرده اند، گفته تا یک ماه امکان واریز و برداشت وجود ندارد. وقتی سپرده گذاران علت را جویا شده اند، مسئولان شعب اعلام کرده اند که موسسه در حال اتصال به شتاب است!!! و به همین خاطر امکان واریز و برداشت وجود ندارد.
آرمان درحالی اتصال به شتاب را بهانه ای برای مسدود کردن سپرده های مردم اعلام کرده که وصل شدن به شتاب زمانی برای بانک ها و موسسات اعتباری ممکن خواهد شد که آنها مجوز فعالیت از بانک مرکزی را دریافت کنند ولی این موضوع برای آرمان صدق نمی کند.
چراکه مدیرکل نظارت بر بانک های بانک مرکزی در برنامه تلویزیونی درباره موسسه آرمان گفته بود:  قبل از اینکه کاسپین شکل بگیرد تخت عنوان آرمان فعالیت می‌کرد که یکی از شروط شورای پول و اعتبار برای اعطای مجوز تغییر نام موسسه به کاسپین بود. آن مؤسساتی که از بانک مرکزی مجوز دارد کاسپین است و موسسه که تحت عنوان آرمان فعالیت می‌کند، غیرمجاز است و آن دست مؤسساتی است که از هم‌وطنان خواهش می‌کنم در این موسسه و این‌گونه مؤسسات که مجوز ندارند سپرده‌گذاری نکنند.
گفتنی است، هشتم شهریور ماه سال قبل بانک مرکزی طی بخشنامه‌ای به بانک‌ها و موسسات اعتباری اعلام کرد که به شعب خود اعلام کنند که ضمن خودداری از ارائه هرگونه خدمات به شعب موسسه اعتباری آرمان که متشکل از دو تعاونی وحدت و البرز ایرانیان است، در مجموع عدم ارائه خدمات به موسسات فاقد مجوز را به طور جدی تر در دستور کار خود قرار دهند.
اما حدود یک هفته بعد و در 16 شهریورماه بخشنامه‌ای دیگر از اداره نظارت بانک مرکزی صادر شده و به بانک‌ها اعلام می‌کند که عدم ارائه خدمات بانکی صرفا در مورد تعاونی البرز ایرانیان است. بعد از آن موسسه مالی و اعتباری از بخشنامه دوم بانک مرکزی سوء استفاده کرده و این بخشنامه را به صورت بنر در سر درب شعبه های خود با عنوان " مهر تایید بانک مرکزی بر فعالیت موسسه آرمان " نصب کرد .
به گزارش تسنیم؛ تعاونی‌های وحدت و البرز ایرانیان بازماندگان 10 تعاونی اعتباری هستند که تا اواخر سال94 بدون مجوز فعالیت می‌کردند. در راستای ساماندهی بازار غیرمتشکل پولی سال95 هشت تعاونی با اسامی تعاونی‌های فرشتگان، الزهراء مشهد، دامداران و کشاورزان کرمانشاه، حسنات اصفهان، بدرتوس مشهد، پیوند، امید جلین گرگان و عام کشاورزان مازندران با دریافت مجوز از بانک مرکزی ادغام شده و با نام موسسه کاسپین به فعالیت خود ادامه دادند. در این بین اما دو تعاونی وحدت و البرز ایرانیان حاضر به ادغام با دیگر تعاونی‌ها نشدند و هر دو با نام موسسه اعتباری آرمان به فعالیت خود ادامه دادند تا روند اخذ مجوز از بانک مرکزی را دنبال کنند.
در همین ایام، برخی از منابع غیرموثق سعی در شایعه پراکنی برای ادغام تعاونی اعتبار وحدت (که زمانی قرار بود در موسسه اعتباری کاسپین ادغام شود) با موسسه اعتباری توسعه را داشتند ولی بانک مرکزی این اخبار را تأیید نکرد.

بانک مرکزی رسماً اعلام کرده موسسه آرمان (البرز ایرانیان و وحدت) مجوز ندارد و مردم نباید در آن سپرده گذاری کنند بنابراین انتظار می رود که مردم با هوشیاری به بهانه دریافت سود بالا در موسسات غیرمجاز به ویژه موسسه آرمان سپرده گذاری نکنند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.