تجاوز عربستان به یمن نه تنها دستاوردی برای آن به همراه نداشته است، بلکه مواجهه با «دردسرهای عظیم» موجب شده تا ریاض دخالت نظامی آمریکا در یمن را تنها راه خروج خود از باتلاق این کشور بداند.

«دردسرهای عظیم» ائتلاف متجاوز سعودی در یمن؛ گدایی ریاض از واشنگتن

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مهر، درحال حاضر بیش از دو سال از تجاوز نظامی عربستان سعودی و برخی هم‌پیمانان آن علیه مردم بی‌دفاع و بی‌گناه یمن سپری می شود. عربستان سعودی در طول این مدت مرتکب انواع و اقسام جنایت های جنگی علیه مردم یمن شده است. طبق اعلام نهادهای حقوق بشری بین المللی، تجاوز ائتلاف سعودی علیه یمن تاکنون بیش از ۳۰ هزار شهید و زخمی در این کشور برجای گذاشته است. افزون براین، اقدام مستمر سعودیها در استفاده از تسلیحات ممنوعه بین المللی همچون سلاح های خوشه ای، موجب شده تا شمار زیادی از کودکان یمنی به طُرُق مختلف، دچار معلولیت شوند. نهادهای حقوق بشری همچنین اعلام کرده اند که میلیون ها نفر از شهروندان یمنی به دلیل بمباران های گسترده و بی وقفه در معرض خطر ابتلاء به بیماری های مختلف قرار گرفته اند. با این حال، سکوت جامعه جهانی طی بیش از دو سال گذشته سعودیها را به کشتار هرچه بیشتر مردم بی دفاع و بی گناه ترغیب کرده است.

درحال حاضر، سعودیها با وجود گذشت بیش از دو سال از حملات مدوام هوایی و توپخانه ای به مناطق مسکونی و همچنین مواضع ارتش و کمیته های مردمی یمن، همچنان به دنبال تحقق اهداف از پیش تعیین شده پیش از تجاوز نظامی خود هستند. عربستان سعودی و برخی هم پیاله های منطقه ای آن، امروز به نوعی با «دردسرهای عظیم» در یمن مواجه شده و با آنها دست و پنجه نرم می کنند. واقعیت این است که طی بیش از دو سال گذشته عربستان سعودی در جریان عملیات «طوفان قاطعیت» علیه یمن، چه در عرصه نظامی و چه در عرصه دیپلماتیک موفق به تحقق هیچ دستاورد چشمگیر و محسوسی نشده است. در عرصه نظامی سعودیها طی مدت زمانی که سپرده شده است، نه موفق به تسلط بر تنگه استراتژیک «باب المندب» شدند و نه توانستند بر مناطق راهبردی و استراتژیک واقع در مناطق مختلف یمن سیطره یابند.

 عربستان سعودی با وجود حملات شبانه‌روزی به مردم بی‌دفاع یمن باز هم نتوانست قدرت نظامی ظاهری خود را به نیروهای یمنی تحمیل کنددرهمین حال، در عرصه سیاسی نیز وضعیت برای سعودیها بهتر از آنچه که در عرصه نظامی شاهد آن بودند، نیست. سعودیها در ابتدا قصد داشتند تا زمینه برای بازگشت «عبد ربه منصور هادی» عنصر مزدور و دست نشانده خود به یمن را فراهم کرده و او را بار دیگر بر کرسی حکومت بنشانند. با این حال، آنها هیچگاه موفق به تحقق چنین هدفی نشدند. پس از ناکامی در تحقق این هدف، ریاض درصدد نابودی ارتش و کمیته های مردمی یمن و به ویژه نیروهای أنصارالله برآمد. برای جامعه عمل پوشاندن به این هدف شوم، عربستان سعودی حملات هوایی و توپخانه ای خود به مواضع ارتش و کمیته های مردمی را بیش از پیش تشدید کرد. علیرغم این حملات گسترده و بی سابقه، مقامات عربستان سعودی بار دیگر با درهای بسته در یمن مواجه شدند و نتوانستند قدرت نظامی ظاهری خود را به نیروهای یمنی تحمیل کنند.

در همین ارتباط، «بروس رایدل» تحلیلگر سابق امور خاورمیانه در سازمان سیا در خصوص شکست عربستان سعودی در تحقق اهداف خود در یمن، می نویسد: «واقعیت این است که ثروتمندترین کشور عربی به فقیرترین کشور عربی یورش برد و در این میان، جامعه جهانی هیچ گامی را در راستای حمایت از غیرنظامیان انجام نداد». وی همچنین می‌افزاید: «در این میان، ایالات متحده آمریکا و انگلیس جنگ علیه یمن را برای سعودیها تسهیل کردند. بسیاری از جنگنده های پیشرفته و تسلیحات گوناگون توسط دستگاه های اطلاعاتی آمریکا و انگلیس به عربستان واگذار شد. با تمام این‌ها، عربستان سعودی موفق به تحقق هیچیک از اهداف خود از حمله نظامی به یمن نشد».

«استفن لندمن» نظریه پرداز آمریکایی در گفتگو با خبرنگار مهر در این خصوص گفت: عربستان سعودی نه تنها نتوانست هدف  خود در نابودی ارتش و کمیته های مردمی یمن را محقق سازد، بلکه طی هفته های اخیر شاهد تقویت قدرت موشکی نیروهای یمنی نیز بود؛ مسأله‌ای که به سلسله مصائب و دردسرهای ریاض در یمن افزوده شد.

نیروهای یمنی طی هفته ها و ماه های اخیر از سلسله سامانه های موشکی پیشرفته که قادر هستند اهدافی را در قلب ریاض هدف قرار دهند، رونمایی کردند. تقویت قدرت موشکی ارتش و کمیته های مردمی یمن طی هفته های اخیر موجب شد تا معادلات نظامی از مرزهای مشترک خارج و به قلب شهر ریاض، پایتخت عربستان کشیده شود. امروز این سؤال، ذهن مقامات سعودی را به شدت مشغول ساخته است که چگونه با وجود حملات وحشیانه و ددمنشانه دو سال گذشته، ارتش و کمیته های مردمی یمن به این سطح از قدرت موشکی و نظامی دست یافته اند؟

عربستان با به راه انداختن حمام خود در یمن نه تنها هیچ دستاوردی به دست نیاورد، بلکه در نتیجه صرف مبالغ هنگفت در این جنگ، خود را غرق در مشکلات اقتصادی کردلندمن همچنین معتقد است: عربستان سعودی با به راه انداختن حمام خود در یمن و کشتار دسته جمعی مردم بی دفاع و بی گناه این کشور نه تنها هیچ دستاورد سیاسی و نظامی به دست نیاوردند، بلکه در نتیجه صرف مبالغ هنگفت و سرسام آور در این جنگ، کشور خود را غرق در مشکلات اقتصادی کردند.

سعودیها به دلیل تخصیص هزینه های هنگفت برای جنگ یمن، در سال ۲۰۱۶ با کسری بودجه بالغ بر ۱۰۰ میلیارد دلاری مواجه شدند که موجی از نارضایتی عمومی را در سرتاسر عربستان سعودی به وجود آورده است. در همین ارتباط، روزنامه «رأی‌الیوم» درباره بحران اقتصادی شدید در عربستان سعودی می‌نویسد: «اقتصاد عربستان سعودی درنتیجه جنگ یمن در آستانه فروپاشی قرار دارد».

رأی‌الیوم همچنین به درخواست «عبدالعزیز آل‌الشیخ» مفتی عربستان سعودی از شرکت‌های خصوصی و بانک‌ها برای ارائه کمک‌های مالی به خانواده‌های نظامیان سعودی اشاره کرده و می‌افزاید: «این اقدام به وضوح نشان می‌دهد که در نتیجه غرق شدن حکام سعودی در باتلاق یمن و سوریه، فاجعه‌ای برای اقتصاد عربستان رقم خورده که حجم بسیار بالایی دارد».

از جمله دیگر دردسرهای عظیم سعودیها در جنگ یمن می توان به اختلافات گسترده آنها با امارات متحده عربی اشاره کرد. دولت امارات از جمله اولین کسانی بود که به ائتلاف متجاوز سعودی علیه یمن پیوست. با این حال، خیلی زود منافع امارات و عربستان در یمن از یکدیگر جدا شدند. امارات متحده عربی خواستار آن شد تا به تنهایی بر تعدادی از مناطق یمنی سیطره یابد؛ مسأله ای که سعودیها با آن مخالفت و اعلام کردند که تمامی مناطق تصرف شده باید تحت سیطره ریاض به عنوان رهبر ائتلاف علیه یمن، باشد.

عربستان سعودی در مواجهه با دردسرهای عظیم خود در یمن، تنها روی یک گزینه حساب باز کرده است و آن، چیزی نیست جز ورود مستقیم ارتش ایالات متحده آمریکا در تجاوز نظامی علیه یمنهمین مسأله موجب شد تا امارات که تاکنون نقش گسترده ای در عملیات های نظامی متجاوزانه علیه ارتش و کمیته های مردمی یمن داشت، راه خود را از ریاض جدا کرده و به تنهایی در صدد تحقق خواسته ها و اهداف شوم خود در یمن برآید. از همین روی، در حال حاضر عربستان سعودی در این زمینه با دو چالش مواجه شده است؛ ۱ ـ چگونگی پر کردن جای خالی امارات در ائتلاف سعودی علیه یمن. ۲ ـ چگونگی مقابله با نیروهای نظامی امارات در یمن برای جلوگیری از تسلط آنها بر مناطق استراتژیک.

در هرصورت، آنچه که واضح به نظر می رسد این است که عربستان سعودی در مواجهه با دردسرهای عظیم خود در یمن، تنها یک گزینه را در برابر خود می بیند و آن گزینه، چیزی نیست جز ورود مستقیم ارتش ایالات متحده آمریکا در جنگ یمن. مقامات عربستان سعودی بسیار امیدوار هستند که ارتش آمریکا به فرماندهی «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری این کشور با ورود مستقیم به جنگ یمن، ضمن دور نگاه داشتن خطر نظامیان امارات برای منافع ریاض، به حضور کمیته های مردمی و در رأس آنها جنبش أنصارالله در یمن برای همیشه پایان دهند. درست به همین دلیل است که مقامات ریاض، کاسه گدایی را در مقابل آمریکا به دست گرفته تا آن را مجاب به دخالت نظامی مستقیم در یمن کنند. هرچند که آمریکا تاکنون طی چند نوبت به بهانه مبارزه با تروریست های تکفیری، مناطقی در یمن را هدف قرار داده، اما تاکنون با مشارکت مستقیم و فراگیر در جنگ علیه یمن موافقت نکرده است. البته آمریکایی‌ها همچنان به حمایت های تسلیحاتی خود از ریاض برای نسل کشی سعودیها در یمن ادامه می دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.