کدخدایی با اشاره به اینکه شورای نگهبان بر تبلیغات کاندیداها در فضای مجازی نظارت دارد گفت: ابزار قانونی برای مشخص شدن هزینه‌های تبلیغات وجود ندارد.

اگر تبلیغات در فضای مجازی بر انتخابات تأثیرگذار باشد، به آن ورود می کنیم / قانون معیار شورای نگهبان برای نظارت بر انتخابات/

به گزارش «قدس آنلاین»،  عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان شب گذشته در برنامه زنده «نگاه یک» با بیان اینکه تاکنون مراحل اجرایی و نظارت بر انتخابات آینده به خوبی پیش رفته است، افزود: برای صیانت از آرای مردم، وظیفه قانونی داریم و قانون معیار شورای نگهبان برای نظارت بر انتخابات است.  

وی با بیان اینکه وظایف هیئت‌های نظارت بر انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی با انتخابات ریاست‌جمهوری متفاوت است، افزود: در انتخابات مجالس خبرگان و شورای اسلامی، هیئت‌های نظارت، وظیفه نظارت بر عملکرد هیئت‌های اجرایی را در بررسی صلاحیت‌ها دارند، اما در انتخابات ریاست‌جمهوری بررسی صلاحیت‌ها در خود شورای نگهبان و اعضای این شوراست.

سخنگوی شورای نگهبان، اظهارداشت: در انتخابات ریاست‌جمهوری، شورای نگهبان بر همه مراحل انتخابات از جمله چاپ تعرفه‌ها و توزیع صندوق‌ها نظارت دارند و همه مراحل اجرایی این انتخابات همراه با نظارت است.  

کدخدایی گفت: شورای نگهبان براساس قانون بر تمام مراحل انتخابات نظارت جامع و مؤثر دارد.

وی افزود: در قانون انتخابات، ضعف‌ها و محدودیت‌هایی وجود دارد که تعریف نشدن تبلیغات انتخاباتی از جمله این ضعف‌هاست؛  قانون نسبت به تبلیغات انتخاباتی ساکت است.  

سخنگوی شورای نگهبان،  افزود: امیدوار بودیم قانون جامع انتخابات در مجلس شورای اسلامی بررسی و دولت در این زمینه اقدام کند اما این اتفاق نیفتاد.

کدخدایی گفت: برخی از تخلفات در انتخابات به قوه‌قضائیه بازمی‌گردد و این قوه برای رسیدگی به این تخلفات از جمله موضوع تبلیغات ستادی را تشکیل داده است. برخی از تخلفات انتخابات نیز مربوط به شورای نگهبان است و این شورا اگر تبلیغات غیرواقعی، گسترده و تأثیرگذار بر نتیجه انتخابات باشد، می‌تواند آن را بررسی کند.

وی گفت: شورای نگهبان با هیئت کارشناسی بر فضای مجازی نظارت دارد و اگر تبلیغات در این فضا در انتخابات تأثیرگذار باشد، شورای نگهبان به آن وارد می‌شود.  

سخنگوی شورای نگهبان،  افزود: تاکنون به جز موارد جزئی، تخلفات مهمی در بحث تبلیغات انتخابات گزارش نشده است.  

کدخدایی با بیان اینکه گزارش برخی تخلفات جزئی انتخاباتی به وزارت کشور، قوه‌قضائیه و شورای نگهبان از سوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات، برای بررسی نهایی ارسال شده است، تصریح کرد: با توجه به اینکه ابزار قانونی برای مشخص شدن هزینه‌های تبلیغات انتخابات وجود ندارد، اگر تبلیغاتی خارج از عُرف انجام شود،  با آن برخورد می‌کنیم، اما ارزیابی این تخلفات بسیار سخت است و باید روش‌های پیشگیرانه درباره آن داشته باشیم.

وی اضافه کرد: قوانینی که در مراحل مختلف انتخابات، اعم از ثبت‌نام نامزدها، تبلیغات و... وجود دارد، قوانین حداقلی و شاید ناکارآمد است؛ به عنوان نمونه، قانون تبلیغات انتخاباتی را تعریف نکرده و تنها یک سلسله از محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها را ذکر کرده که از چه زمانی شروع و از چه زمانی ممنوع است.

کدخدایی ادامه داد: اگر تبلیغات به گونه‌ای باشد که در سرنوشت انتخابات مؤثر باشد و تبلیغات غیرواقعی باشد شورای نگهبان می‌تواند به موضوع ورود پیدا کند.

سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات،  گفت: با توجه به فرصت شکایت داوطلبان انتخابات میان دوره‌ای مجلس، از نتیجه بررسی صلاحیت خود تاکنون، پنج داوطلب به شورای نگهبان شکایت کرده‌اند که نتایج بررسی این شکایت‌ها تا روز دوشنبه به وزارت کشور و فرمانداری‌ها اعلام می‌شود.  

کدخدایی اظهارداشت: نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا براساس قانون برعهده مجلس شورای اسلامی است، اما بررسی و نظارت بر این انتخابات تاکنون مکانیزم ثابتی نداشته است.  

وی خاطرنشان کرد: اگر سازمان مستقل و دائمی برای نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا وجود داشته باشد، نظارت بر این انتخابات مؤثرتر و دقیق‌تر خواهد بود.  

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.