آزادشهر- نماینده مردم رامیان و آزادشهر در مجلس با اشاره به فاجعه معدن آزادشهر گفت: قبل از انفجار این معدن در حوزه کارگری وضعیت مناسبی نداشته و اگر وزیری برای این حادثه استعفاء می‎داد کار سخت و زیاد بزرگی انجام نداده بود.

کارگرانی که در معدن یورت بودند برای امرار معاش می‎جنگیدند/ جان‌باختگان «شهید» اعلام شوند

به گزارش قدس آنلاین،  علیرضا ابراهیمی در گفت‎وگو با خبرنگاران اظهار داشت: از مقام معظم رهبری در خصوص ابراز همدردی  و اعزام نماینده که به منطقه حادثه معدن یورت آزادشهر داشتند، قدردانی می‎کنیم.

وی تصریح کرد: ابعاد واقعه حادثه معدن یورت آزادشهر باید قبل از بحران، حین مدیریت بحران و ابعادی که پس از مدیریت بحران به وجود آمده، مورد رسیدگی و بررسی قرار بگیرد.

نماینده مردم رامیان و آزادشهر در مجلس درباره علل وقوع این حادثه یادآور شد: پروژه‎ای که به پیمانکار در بخش خصوصی واگذار می‎کنیم باید بررسی کنیم که این پیمانکار بخش خصوصی توانمندی در اجرای آن پروژه دارد و یا باید پروژه‎ها را تنها به بخش خصوصی که قیمت مزایده‎ها را بالا ارائه می‎دهند و پس از  مزایده از خدمات معدن و حقوق کارگر می‎زنند، بسپاریم.

ابراهیمی تاکید کرد: قبل از انفجار این معدن در حوزه کارگری وضعیت مناسبی نداشته و اگر وزیری برای این حادثه استعفاء می‎داد کار سخت و زیاد بزرگی انجام نداده بود.

وی با بیان اینکه در این حادثه ۳۵  نفر از کارگران معدن که برای امرار معاش کار می‎کردند، محبوس شدند و تاکنون جسد ۲۲ نفر از این معدنچیان خارج شده، افزود: پیمانکار این معدن از کارگران معدن قرارداد سفید امضاء می‎گرفتند و کارگران حق اعتراض نداشتند و با خطر اخراج رو به رو می‎شدند.

نماینده مردم رامیان و آزادشهر در مجلس یادآور شد: حتی چراغی که بر سر کلاه معدنچیان بود را باید خود کارگر می‎خریدند و بخشی از بیمه‎های این کارگران مربوط به بیمه کتابداری و آرایشگری بود.

ابراهیمی با بیان اینکه اینها عواملی بود که قبل از وقوع حادثه اتفاق افتاده، ادامه داد: بین ۲ تا ۳ انفجار در این معدن به علت انباشته شدن گاز اتفاق افتاده و این امر منجر به این حادثه شده و برخی از کارگرانی که برای امداد رفته بودند نیز گرفتار شدند.

وی با بیان اینکه روز گذشته تشییع پیکر یکی از این جان‌باختگان بود که ۵ نفر را از معدن بیرون کشیده بود و در نهایت به علت گاز گرفتگی جان خود را از دست داد، افزود: اوج جان‎نثاری از این کارگران در عملیات امداد و نجات دیدیم و این کارگران مظلومیت داشتند.

نماینده مردم رامیان و آزادشهر در مجلس خاطرنشان کرد: از استاندار و مدیریت بحران منطقه قدردانی می‎کنم که همه ابزارها آماده است اما آن چیزی که دغدغه داریم از گذشته این معدن است.

ابراهیمی با بیان اینکه این معدن در بحث تهویه و خروجی هوا با مشکل رو به رو بوده است، افزود:  به گفته کارگران یک خانه خروجی هوا باید داشته باشد و این معدن نداشت و کارگران اذعان کردند که دستگاه گازسنج‎ نیز در اختیارشان قرار نداده بودند و  کپسول اکسیژن قدیمی بوده و تنها برای فواصل کم قابل استفاده بود.

وی افزود: کارگری در معدن البرز شرقی برای مردم استان گلستان است اما درآمدش برای ذوب آهن اصفهان و این موضوع مردم منطقه را زجر می‎دهد و آیا پاسخگوی این مشکلات مردم امروز ذوب آهن اصفهان است یا خیر.

نماینده مردم رامیان و آزادشهر در مجلس تاکید کرد: در این حادثه عده‎ای بر اثر جان‎نثاری و امداد و نجات جان باختند و کارگرانی که در این معدن بودند برای امرار معاش می‎جنگیدند و درخواست داریم که این جان‌باختگان معدن همانند جانباخنگان حادثه پلاسکو شهید در نظر گرفته شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.