ارومیه- با نزدیک شدن به پایان عمر دولت یازدهم ارایه آمار ها مبنی بر رونق در حوزه های مختلف و اقدامات انجام پذیرفته در راستای ایجاد فرصت های شغلی و کاهش نرخ بیکاری بالا رفته است اما بسیاری از نمایندگان مجلس و مسئولان این آمار را غیر واقعی خوانده و حکایت دیگری عنوان می کنند.

آمار بیکاری در آذربایجان غربی یک بام دو هوا

به گزارش قدس آنلاین، آمار های منتشره از طرف مسئولان دولتی مبنی بر کاهش نرخ بیکاری در مقابسه با آمار نمایندگان مردم و همچنین مشاهده وضعیت موجود خود گواه همین مدعاست.

آمار بیکاری کاهش یافته است!

کاهش آمار بیکاری در دولت یازدهم از جمله موضوعاتی است که با رفتار های ضد و نقیض فراوانی در این حوزه همراه است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان غربی در این رابطه عنوان می کند: در سال ۹۰ نرخ بیکاری در آذربایجان غربی ۱۳ درصد بود و در چندین سال اخیر با روند کاهشی روبه‌رو شد.

رضا نقی زاده  به عنوان متولی کار و رفاه اجتماعی آذربایجان غربی در این راستا مدعی است که این استان با تلاش ویژه دولت یازدهم، هشتمین استان کشور در کمترین نرخ بیکاری است در حالی در ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید، در رتبه بیست و یکم کشوری در این خصوص قرار داشته است!

وی بر همین اساس تاکید دارد که نرخ بیکاری در کشور ۱۲.۴ درصد است ولی این رقم در آذربایجان غربی ۱.۵ درصد کمتر بوده و به ۱۰.۹ درصد می رسد.

آن روی سکه

این ادعا در حالی مطرح می شود که استان آذربایجان غربی ازداشتن سند توسعه آذربایجان غربی در زمینه اشتغال محروم است.

وضعیت اشتغال در کشور بسیار خراب است و در حال حاضر شاهد بحران بیکاری هستیم و این بحران غیر قابل انکار و سرپوش گذاشتن استنادر قاضی پور نماینده مردم ارومیه و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس وضعیت کار و اشتغال را نه تنها در کشور بلکه در این استان بحرانی توصیف می کند.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از سیاست های دولت در اشتغالزایی، توجه به مشاغل خرد را راهی برای خروج از بحران بیکاری خواند و گفت: در حال حاضر بی توجهی به تولید هر روزه به تعطیلی کارخانجات منجر شده و از طرفی به بیکاری بسیاری از کارگران منتهی شده است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه تسهیلات گران قیمت، مالیات های سنگین و عدم حمایت از تولید واحدهای صنعتی بسیاری را به آستانه تعطیلی کشانده است بیان می کند: مگر نرخ بیکاری و آمار اشتغال جدا از این مشکلات است که روند کاهش ی یافته باشد؟

سیل نامه های بیکاران

نماینده دیگر مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی نیز می گوید: در حال حاضر شرایط اجتماعی بسیار بد است به گونه ای که در سال گذشته فقط ۵ هزار نامه از طرف مردم در طول ۱۰ ماه دریافت کردیم که نیمی از این نامه ها با درخواست شغل همراه بود.

سید هادی بهادری اظهار می کند: قانون کار نیازمند بازنگری‌های اساسی است و با توجه به تغییر شرایط و مفهوم کار باید قانون کار دچار روزآمدی شود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر شرایط اجتماعی بسیار بدی حکمفرماست و علاوه بر افراد با مهارت های معمولی بسیاری از دانش آموخته ها و تحصیلکرده نیز بیکار و سرگردانند.

بهادری در رابطه با فقدان هماهنگی بین دانشگاه و بازار کار افزود: فارغ‌التحصیلان دانشگاهی باید از حمایت کافی برخوردار شوند و در حال حاضر فضای دانشگاه‌ها به گونه‌ای است که نمی‌تواند نیاز جامعه و بازار کار را تأمین کند.

واقعیت را نمی توان پنهان کرد

استاندار آذربایجان غربی که در این راستا موضع منطقی تری دارد بیان می کند: وضعیت اشتغال در کشور بسیار خراب است و در حال حاضر شاهد بحران بیکاری هستیم و این بحران غیر قابل انکار و سرپوش گذاشتن است.

قربانعلی سعادت اظهار می کند: در حا حاضر متاسفانهشرایطی سخت برای کارگران استان وجود دارد و شاهد بحران بیکاری هستیم و بر روی این مسئله نمی‌توانیم سرپوش بگذاریم.

وی در رابطه با وضعیت اشتغال افزود: وضعیت اشتغال در کشور بسیار خراب است چرا که جامعه کار ما صنعتی نیست و شرایط عمومی کشور در حال حاضر وخیم است و کشور دارای نرخ بیکاری بالایی است که نیازمند توجه بیشتر به این مسئله هستیم.

استاندار آذربایجان غربی با اشاره به لزوم کوچک شدن دولت بیان کرد: دولت باید کوچک شود چرا که دولت بزرگ به درد مملکت نمی‌خورد و مجلس نیز باید برخی از وزارتخانه‌ها را به‌منظور کوچک کردن دولت منحل کند نه اینکه آن‌ها را باهم ادغام کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.