مدیرعامل منطقه آزاد قشم با بیان اینکه ما نمی‌خواهیم قاچاق را منکر شویم اما میزان آن به این پررنگی هم نیست، بیان داشت: طبق قانون مسئولیت ورود کالا به سرزمین اصلی بر عهده مناطق آزاد نیست.

منکر قاچاق از مناطق آزاد نیستیم

به گزارش قدس آنلاین، حمیدرضا مؤمنی مدیرعامل منطقه آزاد قشم در پاسخ به این سؤال که آیا شفافیت ورود و خروج کالا در این مناطق وجود دارد، گفت: موضوع قاچاق در مناطق آزاد بسیار مطرح می‌شود، ما نمی‌خواهیم منکر شویم ولی به این پررنگی هم که گفته می‌شود نیست؛ یعنی به نظر می‌رسد در مفاهیم به زبان مشترک نمی‌رسیم.  

مدیرعامل منطقه آزاد قشم افزود: تعریفی که از ورود کالا به مناطق آزاد می‌شود تعریفی است که قاچاق در آن معنا پیدا نمی‌کند، براساس قانون ورود تمام کالاها بجز کالاهای ممنوعه به مناطق آزاد، آزاد است، بنابراین هر آنچه وارد مناطق آزاد می‌شود از نظر قانون اگر مانعی نداشته باشد آزاد است.  

وی با بیان اینکه خروج کالاهای وارد شده به این مناطق هیچ ربطی به مناطق آزاد ندارد، بیان داشت: گمرک جمهوری اسلامی و نیروی انتظامی مسئول خروج کالا از منطقه آزاد است و منطقه آزاد ابزار و امکانات کنترل خروج کالا را ندارد ضمن اینکه قانون هم این اجازه را به ما نمی‌دهد.  

مؤمنی با بیان اینکه در مناطق آزاد دو گمرک مستقر است، گفت: یک گمرک برای ورود و یک گمرک برای خروج کالا وجود دارد که مسئولیت خروج کالا به جز سرزمین اصلی بر عهده ما است.  

مؤمنی با اشاره به اینکه اینکه هر کالایی که وارد سرزمین اصلی می‌شود مسئولیتش با گمرک جمهوری اسلامی است، بیان داشت: بنابراین اگر قاچاقی هم از مناطق آزاد صورت بگیرد، گمرک باید فعال شود و آن بخش باید پاسخگو باشد و به منطقه آزاد ارتباطی ندارد.  

مدیرعامل منطقه آزاد قشم بیان داشت: ممکن است بعضی از اتفاقاتی که در مناطق آزاد می‌افتد مزیت ایجاد کند که برای اینکه کالاهایی که قرار است بصورت رسمی وارد شود از کانال غیر رسمی وارد شود که به آن قاچاق می‌گویند.  

وی بیان داشت: بعنوان مثال فردی سفارش خرید ۲۰ کولر را در مدت زمان کوتاهی به وارد کننده میدهد و اعلام می‌کند که در کمتر از نصف روز این سفارشات حاضر باشد، در این حالت واردکننده هم که برای ورود این کالا از مبادی رسمی ۲ روز باید وقت سفر کند، ریسک کار را می‌پذیرد و آن را در مدت زمان ۲ ساعت از مبادی غیرقانونی وارد می‌کند، ولی این سهم زیادی را در مقابل کل عملیاتی که ما داریم شامل نمی‌شود.  

مؤمنی بیان داشت: ما برای رفع این گونه اتفاقات، لاینی را باز کرده‌ایم و خواسته‌ایم که وارد کننده به ما اعلام کند تا ظرف دو ساعت کالا را ترخیص کنیم.

مدیرعامل منطقه آزاد قشم با اشاره به توضیحات مذکور بیان داشت: بنابراین به نظر ما مباحثی که در مورد قاچاق از مناطق آزاد مطرح می‌شود خیلی منطقی نیست.  

وی بیان داشت: ما آماده‌ایم تمام عملکردمان را از ورود و خروج کالا ارائه دهیم، ضمن اینکه گمرک جمهوری اسلامی ایران عملکرد ورود و خروج کالا را در این مناطق جزء به جزء دارد.

مؤمنی افزود: موضوع قاچاق در مناطق آزاد قشم عملا و رسما معنی پیدا نمی‌کند و رسما اعلام می‌کنیم که برای بازدید از مبادی ورودی و خروجی مناطق آزاد آماده هستیم.  

مدیرعامل منطقه آزاد قشم درباره وضعیت استقرار گمرک در منطقه آزاد قشم بیان داشت: قرار بود ادغام‌هایی بین منطقه‌آزاد و گمرک صورت بگیرد که این کارها در حال انجام است.  

وی همچنین در مورد صادرات از منطقه آزاد قشم بیان داشت: سال گذشته ۵۰ میلیون دلار کالا از این منطقه از محل تولیداتی مانند سیگار، روغن موتور، سیمان و تجهیزات فنی، روی و امثال آن صادر شده است.  

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.