بررسیها نشان میدهد، در سال گذشته بیش از ۷ میلیارد دلار کالای تماما مصرفی از جمله پوشاک وارد کشور شده است.

واردات کالاهای تماما مصرفی از ۷ میلیارد دلار گذشت + جدول

به گزارش قدس آنلاین، در یک مطلب مفصل نسبت به ارقام ارائه شده از سوی دستگاههای دولتیدر خصوص آمار واردات کالای مصرفی ایراداتِ کارشناسی شده‌ای را مطرح کرده بود. پس از آن نحوه طبقه بندی و میزان هر نوع از کالاهای وارداتی به کشور در محافل خبری مورد پرسش قرار گرفت. وزارت صنعت در یک برآورد  اعلام شده سهم کالاهای مصرفی از کل واردات سال گذشته را ۱۴ درصد اعلام کرده است.

بر اساس جداول مربوط به کالاهای وارداتی به کشور در سال  ۹۵که از سوی گمرک منتشر شده، حجم واردات کشور در سال گذشته بالغ بر ۳۳ میلیون و ۳۹۹ هزار تن ( ۳۳.۳۹۹ هزار تن) و به ارزش ۴۳ میلیارد و ۶۸۴ میلیون دلار (۴۳.۶۸۴ میلیون دلار) بوده است. بر اساس این ارقام، سهم کالاهای سرمایه ای به کشور در سال گذشته هشت میلیارد و ۵۲۴ میلیون دلار( ۸.۵۲۴ میلیون دلار) با سهم ارزشی ۱۹.۵۱ درصد بوده و حدود هفت میلیارد و ۱۳۱ میلیون دلار(۷.۱۳۱ میلیون دلار) با سهم ارزشی ۱۶.۳۲ درصد به کالاهای مصرفی اختصاص داشته است.

مهمترین نکته در خصوص واردات کالاهای سرمایه‌ای این است که وزن نهایی این دسته کالایی از مجموع کل واردات تنها ۲درصد (به ارزش ۸.۵ میلیارد دلار) بوده است. کالای سرمایه‌ای به عنوان کالای با دوامی شناخته شده که عمر بیش از یک سال دارد. در این بین بسیار ناچیز بودن سهم کالای سرمایه‌ای از کل واردات سال گذشته سوال بر انگیز است. همانطور که در جدول زیر مشاهده می‌شود ماشین آلات قسمت عمده ای از جدول کالای سرمایه را به خود اختصاص داده است این درحالی است که ماهیت کالای سرمایه‌ای بر بالا بودن وزن آن تاکید دارد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.