آستان قدس رضوی در کنار صدها شرکت اقتصادی و مؤسسات مختلف فرهنگی که دارد، در سال 1376 مؤسسه‌ای را با نام جوان و برای جوانان راه‌اندازی کرد. مؤسسه‌ای که امروز محل رفت و آمد بسیاری از جوانان دهه 60 و70 و 80 است و بسیاری از جوانان اهل فرهنگ مشهد حتماً گذرشان به این مرکز افتاده است. این مؤسسه این سال‌ها بیشتر با برنامه «زیر سایه خورشید» شناخته می‌شود. برنامه‌ای که قرار است امسال با رویکرد توجه به محرومان برگزار شود.

مدیرعامل مؤسسه جوانان آستان قدس رضوی خبر داد

زهرا چکنه- میلاد با سعادت حضرت علی اکبر(ع) که در تقویم کشورمان به عنوان روز جوان نامگذاری شده است، بهانه‌ای شد تا به سراغ «مجتبی مختاری» مدیرعامل مؤسسه جوانان آستان قدس رضوی برویم. او در گفت و گو با قدس از برنامه‌های این مرکز گفته است.

مؤسسه جوانان برای ارتباط با مخاطبانش، چه راهکارهایی دارد؟

مؤسسه جوانان، به منظور برقراری ارتباط گسترده‌تر و مؤثرتر با جوانان از انواع شیوه‌های ارتباط غیرحضوری از جمله تولید محصولات فرهنگی،آموزشی در قالب کتاب، نرم‌افزارهای چندرسانه‌ای، مسابقات فرهنگی و نشریات بهره برده است. که از جمله این تولیدات می‌توان به بسته‌های نمایشگاهی موضوعی، تولید کتاب با محوریت جوان، بسته‌های فرهنگی شامل سربند، پرچم و... اشاره کرد که این تولیدات به صورت ویژه در اختیار تشکل‌های جوان در سراسر کشور قرار می‌گیرد.

همچنین توسط اعضای شبکه جوانان رضوی در نمایندگی‌های آستان قدس رضوی در سراسر کشور شوراهای فرهنگی شکل گرفته که اعضای این شوراها توسط تشکل‌های عضو شبکه جوانان رضوی انتخاب و منصوب شدند. علاوه بر این، یکی از برنامه‌های محوری این مرکز که در سطح ملی و بین‌الملل شناخته شده است، حضور کاروان‌های زیر سایه خورشید به همراه خدام و پرچم متبرک در شهرها و کشورهای مختلف است.

امسال نیز در دهه کرامت این برنامه برگزار می‌شود؟

بله. امسال نیز برای دهمین سال متوالی کاروان‌های فرهنگی- تبلیغی رضوی با محوریت مبلغان آموزش دیده و خادمان فرهیخته آستان قدس رضوی با عنوان زیر سایه خورشید به همراه پرچم متبرک رضوی در بیش از ۳۰۰ شهر از تمامی استان‌های کشور و کشورهای مختلف از جمله؛ پاکستان، هندوستان، اندونزی، نیجریه، لبنان، افغانستان، عراق و... زائرِ زائران حضرت شمس الشموس(ع) می‌شوند.امسال نیز برای دهمین سال متوالی کاروان‌های فرهنگی- تبلیغی رضوی با محوریت مبلغان آموزش دیده و خادمان فرهیخته آستان قدس رضوی با عنوان زیر سایه خورشید به همراه پرچم متبرک رضوی در بیش از ۳۰۰ شهر از تمامی استان‌های کشور و کشورهای مختلف از جمله؛ پاکستان، هندوستان، اندونزی، نیجریه، لبنان، افغانستان، عراق و... زائرِ زائران حضرت شمس الشموس(ع) می‌شوند.

این جشن‌ها با همراهی تشکل‌های جوان شهرها و کشورهای مختلف و با برگزاری بیش از ۲۰ عنوان برنامه محوری از جمله عیادت از بیماران، دیدار با خانواده شهدا، حضور در مناطق محروم داخل و خارج از کشور، حضور در مراکز مختلف فرهنگی، آموزشی و نظامی برگزار میشود تا ارادتمندان حضرتش بتوانند از راه دور زائر حضرت رضا(ع) شوند. در رویکرد جدید برنامه‌های کاروان‌های رضوی توجه به محرومان و حضور در این مناطق یکی از برنامه‌های اصلی کاروان‌های زیر سایه خورشید است.

اواخر سال ۹۵ شاهد شکل گیری اردوگاه‌های فرهنگی- تربیتی از سوی آستان قدس رضوی برای نوجوانان و جوانان بودیم، در این باره بیشتر توضیح دهید.

یکی از قالب‌های تأثیرگذار فعالیت فرهنگی، برگزاری اردو است. حال اگر این قالب فرهنگی در ارتباط با زیارت انجام شود، ترکیب این دو امر ویژگی خاصی به آن می‌دهد که امکان بهره‌گیری بیشتر برای مخاطبان فراهم می‌شود. مسئله‌ای که از این جهت متأسفانه در مشهد کمتر به آن پرداخته می‌شود. از این رو به دستور تولیت آستان قدس رضوی از چند ماه پیش باغ «بیلدر» تبدیل به اردوگاه فرهنگی-آموزشی امام رضا(ع) شده و عموم گروه‌ها، تشکل‌های جوان و کاروان‌های زیارتی که به مشهد می‌آیند، می‌توانند جهت بهره‌مندی از این فضای اردوگاهی و برنامه‌های متنوع آن در پایگاه اطلاع رسانی مؤسسه جوانان آستان قدس رضوی ثبت نام کنند.

آستان قدس رضوی همچنین در دومین گام و در راستای عمل به توصیه‌های موکد رهبر معظم انقلاب بر کار فرهنگی در مسیر تربیت و شکوفایی استعداد آینده سازان کشور و همچنین استفاده بهینه از منابع وقف در راستای ترویج معارف دینی، این بار مرکز فرهنگی تربیتی امام رضا(ع) را در باغ «خوردین» تهران ایجاد کرد. این مرکز واقع در بلوار ایران زمین(غرب تهران) و در مساحتی بیش از پنج هکتار به صورت ویژه به ارائه خدمات فرهنگی و تربیتی به نوجوانان، جوانان و خانواده‌ها می‌پردازد.

یکی دیگر از برنامه‌های اصلی که توسط مؤسسه جوانان آستان قدس رضوی به صورت ویژه دنبال می‌کند، برگزاری سلسله نشست‌هایی پرسش و پاسخ با عنوان دانشجویی «الگوی سوم»، «بیداری دانشجویی» و «بزم اندیشه» است. سلسله نشست‌های دانشجویی «الگوی سوم»، بر مبنای اندیشه رهبر معظم انقلاب به جایگاه و مأموریت مهم زن و با هدف تصحیح نگاه جامعه به حقوق زنان و تبیین جایگاه حقیقی زن در اسلام، به همت مؤسسه جوانان آستان قدس رضوی در حال برگزاری است. این نشست‌ها به میزبانی تشکل‌های فعال دانشجویی در دانشگاه‌های فردوسی، آزاد، پیام نور، سجاد و دانشکده علوم پزشکی برگزار می‌شود و دانشجویان و تشکل‌های فرهنگی دانشگاه‌ها، میزبانان نخستین دوره دانشجویی «الگوی سوم» بوده و حضوری پویا و فعال در این نشست‌ها دارند.

سلسله نشست‌های بیداری دانشجویی هم یکی دیگر از این برنامه است که بر مبنای تأکید رهبر معظم انقلاب بر بیداری و جنبش دانشجویی در فضای دانشگاه و با هدف بصیرت افزایی و آسیب شناسی کار فرهنگی در حال برگزاری است؛ مخاطبین سلسله نشست‌های بیداری دانشجویی، دانشجویان و تشکل‌های فعال دانشگاهی همچون بسیج دانشجویی، جامعه اسلامی و دفتر تحکیم وحدت تشکیل می‌دهند که به همت مؤسسه جوانان آستان قدس رضوی، میزبان اساتید برجسته کشوری همچون حسن رحیم‌پور ازغدی، حسن عباسی و… می‌باشند.

این نشست‌ها در سال جاری چگونه برگزار می‌شود؟

سلسله نشست‌های بزم اندیشه در سال‌های گذشته هر هفته در مؤسسه جوانان برگزار می‌شد اما دوره جدید سلسله نشست‌های بزم اندیشه که پنجمین سال موفق خود را پشت سر می‌گذراند، پس از وقفه‌ای کوتاه از اسفندماه سال ۹۵ آغاز به کار کرد که در نخستین جلسه آن دکتر فواد ایزدی و دکتر ابراهیم فیاض میهمان این نشست با موضوع «ظهور ترامپ و افول آمریکا» بودند.

این نشست‌ها به منظور آگاه‌سازی نسل جوان با موضوعات فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی روز، از طریق دسترسی مستقیم به استادان و صاحب نظران تراز اول ملی به همراه پرسش و پاسخ حضوری برگزار می‌شود و مخاطبین این نشست‌ها، نخبگان و فعالان فرهنگی منتخب سطح شهر می‌باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.