«امانوئل ماکرون» نامزد میانه رو و طرفدار اتحادیه اروپا با کسب ۶۵.۱ درصد آراء رئیس جمهور فرانسه شد.

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مهر، دور نهایی انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۷ فرانسه لحظاتی پیش به طور همزمان در ۶۶ هزار و ۵۴۷ حوزه اخذ رای در سراسر کشور آغاز شد.

در رقابت امسال، ۲ نامزدی که چشم انتظار ورود به الیزه هستند، چشم انداز بسیار متفاوتی از فرانسه و جایگاه آن در سطح جهانی را ارائه می دهند.

 انتخابات این دوره، به گونه ای نمادین، مصاف میان اتحادیه اروپا به نمایندگی «امانوئل ماکرون» نامزد مستقل این دور از رقابت ها و جریان پوپولیستی است که این روزها قاره سبز را فرا گرفته و «مارین لوپن» رهبر حزب راست افراطی «جبهه ملی» از نمایندگان اصلی آن محسوب می شود.

در حالی که لوپن ۴۸ ساله خود را نامزد مردمی معرفی می کند که اشتغال زایی و امنیت مرزی را دغدغه اصلی خود دانسته و از ادامه موج مهاجرت بیمناک هستند؛ ماکرون ۳۹ ساله حین دفاع از تداوم حضور در اتحادیه اروپا، فرانسه را به نشانه حمایت از سیاست درهای باز «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان، کشوری عاری از حصارهای مرزی و در عین حال دوستدار پناهجویان معرفی می کند.

طبق نظرسنجی ها، ماکرون دستکم با ۲۰ پله اختلاف، از برتری چشمگیری نسبت به رقیب افراط گرای خود برخوردار است.

با این حال، پیروزی احتمالی وی در رقابت پیش رو، به منزله چک سفید امضا برای پیشبرد سیاست هایش نخواهد بود چراکه حدود ۶۰ درصد از آنهایی که از وی حمایت می کنند، با هدف ممانعت از ورود لوپن به الیزه، نام ماکرون را بر برگه رای خود می نویسند.

در عین حال، لوپن حتی اگر رقابت را به ماکرون واگذار کند، با دست پر میدان مبارزه را ترک خواهد کرد. ضعف اقتصادی، شکنندگی اتحادیه اروپا، شکاف امنیتی و سیل مهاجرت همچنان به قوت خود باقی است تا به این ترتیب، ماکرون وارث فرانسه ای شود که در آن حزب راست افراطی در سایه تردید مردم نسبت به بهبود اوضاع، آینده خود را روشن می بیند.   

گفتنی است حوزه های اخذ رای در اغلب شهرهای کوچک در ساعت ۷ شب به وقت محلی بسته خواهد شد، حال آنکه این فرایند در شهرهای بزرگ چون پاریس با ۱ ساعت تاخیر، انجام خواهد شد.

انتظار می رود نتایج اولیه تا ساعت ۸ شب به وقت محلی مشخص شود.

یونکر رئیس کمیسیون اروپا از مردم فرانسه به دلیل اینکه ماندن در اتحادیه اروپا را به عنوان آینده خود برگزیدند، قدردانی  کرد.

«آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان پیروزی ماکرون در انتخابات را تبریک گفت.

ماکرون: فصل جدیدی از امید و اعتماد در تاریخ فرانسه گشوده شد.

اولاند به ماکرون صمیمانه تبریک گفت.

۴.۲ میلیون نفر رای ممتنع

در رای گیری فرانسه ۴.۲ میلیون نفر رای ممتنع یا سفید دادند.

لوپن:

هموطنان من فرانسه رییس جمهور جدیدی انتخاب کرد. ۱۱ میلیون نفر به من رای دادند و مرا در این انتخابات یاری کردند. در این لحظه تاریخی، احزاب فرانسه ماکرون را ترجیح دادند اما دور نخست انتخابات نشان از ناکارآمدی احزاب قدیمی داد. من به راه خود ادامه میدهم.

وی وعده داد تا با اصلاحات در حزب جبهه ملی یک نیروی سیاسی جدیدی ایجاد کند و در انتخابات پارلمانی ماه آینده پیشتاز باشد.

ماکرون رئیس جمهوری فرانسه شد

«امانوئل ماکرون» نامزد میانه رو و طرفدار اتحادیه اروپا با کسب ۶۵.۱ درصد آراء رئیس جمهوری فرانسه شد.

منابع غیر رسمی از پیروزی ماکرون خبر می دهند

روزنامه لالیوق از پیروزی ماکرون با کسب ۶۳ درصد آراء خبر داده است. البته وزارت کشور فرانسه تاکنون رسما چیزی اعلام نکرده است.

آغاز شمارش آراء

با بسته شدن شمار زیادی از شعب اخذ رای در ساعت ۷ شمارش آرای در این مراکز آغاز شده است.

تا زمان اعلام رسمی نتایخ درصدهای اعلام شده صرفا تخمین های رسانه ها از نتایج شمرده شدهه خواهند بود

پیشتازی ماکرون طبق آخرین نظرسنجی

نتیجه نظرسنجی بعد از بسته شدن شعب نشان از کسب ۶۰ تا ۶۳ از آراء توسط ماکرون را دارد.

منع ورود خبرنگاران برای پوشش رویدادهای مرتبط با حزب ملی

برخی روزنامه نگاران از اینکه برای شرکت در پوشش رویدادهای پس از انتخابات حزب «جبهه ملی» از ورود به ستاد منع شدند شکایتهایی اعلام شده است. لوموند اعلام کرده که دواطلبانه این نشست را تحریم کرده است.

پیش بینی پیروزی ماکرون

یک روزنامه بلژیکی بر اساس نظرسنجی صورت گرفته بعد از رأی گیری پیش‌بینی کرد که ماکرون با کسب آرای بین ۶۲ تا ۶۵ درصد در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه پیروز می‌شود.

مشارکت ۷۴ درصدی

وزارت کشور فرانسه مشارکت تقریبی در دور دوم انتخابات ریاست جمهور ی این کشور را ۷۴ درصد اعلام کرد.

این میزان نسبت به دور دوم انتخابات در سال ۲۰۱۲ که بیش از ۸۰ درصد بود کاهش داشته است.

ساعت اعلام نتایج انتخابات

نتیجه انتخابات فرانسه ساعت ۲۲.۳۰ دقیقه به وقت تهران اعلام خواهد شد.

مشارکت ۶۵ درصدی تا ساعت ۱۷ به وقت محلی

وزارت کشور فرانسه با انتشار بیانیه ای نرخ مشارکت فرانسوی ها در دور دوم انتخابات ۲۰۱۷ ریاست جمهوری این کشور را تا ساعت ۱۷ به وقت محلی، ۶۵.۳ درصد اعلام کرد. این نرخ در دور نخست انتخابات که سوم اردیبهشت امسال برگزار شد، ۶۹.۴۲ درصد اعلام شده است.

این در حالی است که در انتخابات ۲۰۱۲ ریاست جمهوری فرانسه که به پیروزی فرانسوا اولاند منجر شد، نرخ مشارکت در دور دوم انتخابات ۷۱.۹۶ درصد بود.

اکثر حامیان نامزد چپگرای فرانسه با آرای سفید به ماکرون «نه» گفتند

حامیان «ژان لوک ملانشون» (Jean-Luc Melenchon) نامزد مغلوب چپ گرای افراطی فرانسه که به دلیل شکست در دُور اول این انتخابات از حضور در مرحله دوم انتخابات امروز ریاست جمهوری فرانسه باز مانده است، غالباً از رأی دادن به «امانوئل ماکرون» نامزد میانه رو امتناع کرده اند.

بر اساس اعلام رادیو RTBF بلژیک، حامیان «ژان لوک ملانش» یا از حضور در پای صندوق های رأی خودداری کرده و یا آراء خود را به صورت سفید در صندوق ها می اندازند.

این در حالیست که سه شنبه ۱۲ اردیبهشت ماه سال جاری، خبرگزاری فرانسه اعلام کرده بود که دو سوم حامیان جناح چپ افراطی در دُور دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور در رأی گیری شرکت نکرده و یا آرای سفید خود را در صندوق های رأی می اندازند.

این در حالیست که «ژان لوک ملانشون» هفته گذشته در اظهاراتی به طرفداران خود درباره رأی دادن به نامزد جبهه ملی فرانسه و یا ماکرون در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور هشدار داده بود.

نتایج نظرسنجی درون شعب اخذ رأی: پیشتازی ماکرون با کسب ۶۰ درصد آراء

ریانووستی: اولین نظرسنجی درون شعب اخذ رأی نشان از پیشتاز بودن «امانوئل ماکرون» نامزد میانه رو با کسب۶۰ درصد آراء دارد.

ممنوعیت دستیابی رسانه ها و نمایندگان آن ها به شعب اخذ رأی در بروکسل

بر اساس اعلام گزارشگر رادیو  بلژیکی «آر تی اِل» در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: دستیابی رسانه ها و نمایندگان آن ها به شعب اخذ رأی در بروکسل پایتخت بلژیک ممنوع شده است.
وی در ادامه افزود: تا کنون توضیحاتی درباره این ممنوعیت به اصحاب رسانه ارائه نشده است.

پیشتازی «ماکرون» در برابر «لوپن» در شعب خارج فرانسه

رسانه های بلژیک اعلام کردند بر اساس اطلاعاتی که آن ها از شعب اخذ رأی خارجی در دُور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه به دست آورده اند، «آمانوئل ماکرون» نامزد میانه رو از «مارین لوپن» نامزد حزب راست گرای افراطی جبهه ملی فرانسه جلوتر است.

بر اساس اطلاعاتی که روزنامه بلژیکی «لو سویق» (Le Soir) از شمارش آرای شعب اخذ رأی خارجی به دست آورده است، «امانوئل ماکرون» درصد بیشتری از آراء را در این صندوق ها به دست آورده است.

لازم به ذکر است، رأی گیری دُور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در شُعب خارج از این کشور روز گذشته به انجام رسید و در داخل این کشور از ساعت ۸ صبح امروز به وقت محلی آغاز شده است.

بازگشایی موزه لوور پاریس

موزه لوور پاریس که به خاطر تهدیدات امنیتی بسته شده بود مجددا بازگشایی شد.

تخلیه موزه لوور

در پی بروز تهدیدات امنیتی، پلیس فرانسه با حضور در نزدیکی موزه لوور در حال تخلیه محل است؛ ماکرون قرار است در صورت پیروزی به همراه هوادارانش در این مکان جشنی را برپا کند

پدر لوپن: دخترم مناسب ریاست جمهوری نیست

به نقل از تلگراف: «ژان ماریا لوپن» (Jean-Marie Le Pen) پدر «مارین لوپن» نامزد حزب راست گرای افراطی جبهه ملی فرانسه در اظهاراتی اعلام کرد که دختر من برای ریاست جمهوری فرد مناسبی نیست.

دیلی میل خبر داد؛درخواست داعش از «گرگهای تنها» برای ترور لوپن و ماکرون

مجله تبلیغاتی داعش، اعلام کرد که این گروه تروریستی از اعضا و هواداران خود در فرانسه خواسته تا در روز برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، ضمن به آتش کشیدن صندوق های اخذ رای اقدام به ترور «مارین لوپن» و «امانوئل ماکرون» دو نامزد راه یافته به دور دوم انتخابات فرانسه کنند.

دیلی میل به نقل از نسخه فرانسوی رومیاه می نویسد: داعش با انتشار مقاله ای با تیتر «وظیفه خود را فراموش نکنید؛ نامزدی را برای قتل انتخاب کرده و صندوق های رای را به آتش بکشید.

این وضعیت در حالی است که فرانسه در وضعیت اضطراری به سر می برد و بیش از ۵۰ هزار نیروی امنیتی وظیفه تامین امنیت دور دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور را برعهده دارند.

اولاند رای خود را به صندوق انداخت

فرانسوا اولاند رئیس جمهوری فرانسه رای خود در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور را به صندوق انداخت.

امانوئل ماکرون رأی خود را به صندوق انداخت

«امانوئل ماکرون» نامزد میانه رو از حزب «در حرکت» در منطقه «توکه» رای خود را به صندوق انداخت.

لوپن هم رای داد

«مارین لوپن» نامزد حزب افراطی «جبهه ملی» در ساعت ۱۱ امروز صبح به وقت محلی و به فاصله چند دقیقه بعد از امانوئل ماکرون رقیب خود در دور نهایی انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، با حضور در شعبه اخذ رای «انن بومون» واقع در ناحیه «پا دو کاله» رای خود را به صندوق انداخت.

مشارکت ۲۸.۲۳ تا نیمه روز

با گذشت نیم روز از انتخابات فرانسه ۲۸.۲۳ واجدین شرایط در این انتخابات شرکت کرده اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.