دبیر ستاد کنترل آسیب های اجتماعی قوه قضاییه همکاری های بین بخشی در حوزه پیشگیری و مقابله با آسیب های اجتماعی را مثبت ارزیابی کرد و گفت: برای توسعه همکاری ها و اثر بخشی بیشتر برنامه های پیشگیرانه با نهادهای مختلف زبان مشترک ایجاد کردیم و روش کارمان ائتلافی است.

قوه قضاییه پیشگام در کاهش آسیب‌های اجتماعی/برای کاهش آسیب‌های اجتماعی با دیگر نهادها زبان مشترک ایجاد کردیم

علی محمد زنگانه، دبیر ستاد کنترل آسیب های اجتماعی قوه قضاییه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی «قدس آنلاین» با بیان اینکه در حوزه پیشگیری از آسیب های اجتماعی ۲۳ محور در کشور شناسایی شده است، گفت: در یک طرح تقسیم کار ملی ۱۸ موضوع اولویت و پنج موضوع بنیادین در حوزه آسیب های اجتماعی دارای اولویت است.

وی به جلساتی که در حضور مقام معظم رهبری پیرو آسیب های اجتماعی در سال ۹۵ برگزار شد، اشاره کرد و افزود: با تشکیل این جلسات چهار اولویت با تأکید ایشان موضوع اصلی رسیدگی ها قرار گرفت.

دبیر ستاد کنترل کنترل آسیب های اجتماعی در قوه قضاییه بیان کرد: طبق فرمایشات حضرت آقا  طلاق به عنوان آسیب اجتماعی حوزه خانواد، حاشیه نشینی، امنیت اخلاقی و اعتیاد چهار اولویت اصلی در موضوع مقابله با آسیب های اجتماعی است.

زنگانه یادآور شد: به تبع رهبری در قوه قضاییه این چهار آسیب در اولویت اصلی کار ماست، اما در اقدامی پیشدستانه که شورای اجتماعی کشور چهار آسیب در اولویت را چندان در اولویت قرار نداده، از ابتدای تأسیس معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه در کمتر از دو سال اخیر همه محورهای ۱۸ گانه ناشی از طرح تقسیم کار کشور در حیطه موضوعی آسیب های اجتماعی را در دستور قرار دادیم.

وی از پیشگامی قوه قضاییه در پی تأکید رهبری خبر داد و گفت: چهار آسیب در اولویت نیز با تشکیل ستاد کنترل آسیب های اجتماعی در قوه قضاییه در دستور کار قرار گرفت و دیگر مباحث بنیادین مانند بیکاری و حاشیه نشینی در دو بخش برنامه ریزی هایی انجام دادیم.

دبیر ستاد کنترل آسیب های اجتماعی در قوه قضاییه ادامه داد: به عنوان مثال در حوزه حاشیه نشینی برنامه ای مصوب در معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه در دست اجرا داریم و همچنین برنامه ای با همکاری شورای اجتماعی کشور و این مهم را در مورد تمام موارد آسیب های اجتماعی کشور برقرار کردیم.

زنگانه همکاری های بین بخشی دستگاه های اجرایی کشور برای کنترل و مهار آسیب های اجتماعی را مثبت دانست و ادامه داد: در سالهای گذشته ناهماهنگی های بین دستگاهی موجب کند شدن روند پیگیری ها می شد و از سه سال گذشته روند مطلوبی در اجرای موارد حوزه اجتماعی و آسیب های این حوزه بین دستگاه های کشور برقرار شده است.

وی خاطر نشان کرد: در این رابطه استراتژی که انتخاب کردیم برقراری یک رابطه اغنایی بود تا به زبان مشترک بین دستگاه های متعدد دست یابیم و دستگاه های اجرایی را در شناسایی و تدوین خلاء ها مشارکت داشته و در این همراهی برای اجرای برنامه ها خود را مجری بدانند.

دبیر ستاد کنترل آسیب های اجتماعی در قوه قضاییه بیان کرد: موضوع دیگر روش ائتلافی است به عنوان مثال برای استقرار نظام مراقبت دانش آموزان سند ائتلاف داریم و در اجرای این سند مشارکت چند وزیر و معاونین دو قوه و چندین سازمان را به همکاری جلب کردیم و حضور این مسئولین موجب شده تا برنامه ها هم افزا پیش رود.

زنگانه که مدیر کل پیشگیری های فرهنگی معاونت اجتماعی قوه قضاییه است در مورد نقش فرهنگ و اثرگذاری پیشگرانه آن در مقوله آسیب های اجتماعی بیان کرد: عموم آسیب های اجتماعی ریشه در مسائل فرهنگی دارد.

وی پیشگیری را دو نوع کیفری و غیر کیفری دانست و گفت: پیشگیری غیر کیفری فرهنگی و اجتماعی و  وضعی است که اساساً در پیشگیری های فرهنگی و اجتماعی ساز و کارها و برنامه هایی را دنبال می کنیم که انگیزه مجرمانه شکل نگیرد و یک موضوع است که به امنیت روحی و روانی جامعه مربوط است و نتیجه آن سلامت اجتماعی است.

زنگانه رویکردهای پیشگرانه در شبکه علیتی آسیب های اجتماعی را نگاه به ریشه های فرهنگی آسیب ها دانست و افزود: جنس پیشگیری آسیب ها کاملا اجتماعی است و اما در مورد پیشگیری وضعی موضع و موقعیت آسیب را مورد توجه داریم و ساز و کارهای پیشگیری های وضعی متفاوت است و نبود تدابیر پیشگیرانه باعث بروز آسیب ها و جرائم می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.