معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان البرز گفت: استان البرز از استانهای مهاجر پذیر کشور است و با با وجود چهار زندان مستعد سکونت خانواده زندانیان با حبس های طولانی مدت است.

حاشیه نشینی خانواده زندانیان با حبس طولانی، معظل کرج با ۴ زندان

مهدی جوهری معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان البرز در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی «قدس آنلاین» طلاق، اعتیاد، ایراد ضرب و جرح عمدی و حاشیه نشینی را از عمده آسیب های اجتماعی استان البرز برشمرد و گفت: استان البرز یکی از استانهای مهاجر پذیر کشور است و نقاط آسیب پذیری چون استقرار چهار زندان در این استان زمینه بروز برخی از آسیب ها را به وجود می آورد.

وی افزود: زندانیانی که به حبس های طویل المدت محکوم شدند، خانواده های آنها نیز در نزدیکی زندان مستقر شدند و مسائل حاشیه نشینی را توسعه دادند و بر این اساس نقاطی را که مستعد حاشیه نشینی بود را شناسایی کردیم و به مسئولین جهاد کشاورزی استان معرفی کردیم.

جوهری بیان کرد: اداره کل راه و شهرسازی را نیز بر اساس قوانین و وظایف خطاب مطالبه گری خود قرار دادیم تا علاوه بر یادآوری مسئولیت ها و وظایف آنها بتوانیم از بروز آسیب های اجتماعی که در اثر حاشیه نشینی بروز می کند پیشگیری کنیم.

وی همچنین به احداث اتوبانی در شمال استان البرز اشاره کرد و گفت: احداث این اتوبان نیز مستعد حاشیه نشینی بود و با شناسایی این نقاط توانستیم از شکل گیری منطقه سکونتگاهی عیر رسمی در استان جلوگیری کنیم و به هنگام وارد عمل شدیم چرا که مناطق حاشیه نشینی خود بستر جرم است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه همچنین عنوان کرد: توانمند سازی نقاط حاشیه نشینی از دیگر اقداماتی بود که به آن با تیم کارشناسی جامعه شناس و روانشناس ورود کردیم و آگاه سازی خانواده ها را در دستور کار قرار دادیم و برای املاک فاقد سند با شهرداری هماهنگی انجام دادیم.

جوهری استان البرز را پایلوت دادگاه درمان مدار معرفی و اظهار کرد: با هم افزایی تلاش کردیم نتایج اقدامات مقابله و پیشگیری را موثرتر کنیم و در سطوح مختلف فرهنگی، بازاجتماعی و درمان ورود کردیم و از ابتدا با آگاهی دادن به والدین تلاش داریم تا فرد جدید به چرخه اعتیاد وارد نشود و برای افرادی که معتاد هستند برنامه های درمان و بازاجتماعی را اجرا می کنیم تا مجدد به چرخه اعتیاد بازنگردد.

وی توانمندسازی را شامل اشتغال و آموزش حرفه های جدی برای آنها خواند و ادامه داد: هم اکنون چهار استان پایلوت دادگاه درمان مدار هستند و تلاش بر بازاجتماعی کردن معتادان دارند و در این دادگاه های درمان مدار مراکز مختلف و متعددی دخیل هستند تا چرخه مقابله با اعتیاد به دور باطل نرسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.