مردم کره جنوبی که رئیس جمهوری خود را به اتهام فساد مالی- سیاسی برکنار کردند؛ فردا به پای صندوق های رای می روند تا از بین ۲ نامزد اصلی از حزب لیبرال، یکی را برای ورود به کاخ آبی برگزینند.

رقابت ریاست جمهوری کره جنوبی/نگاهی به متقاضیان کاخ آبی

به گزارش «قدس آنلاین» به نقل از آسوشیتدپرس، مردم کره جنوبی به فاصله ۲ ماه پس از برکناری «پارک گئون های» رئیس  جمهوری معزول این کشور، فردا سه شنبه به پای صندوق های رای می روند تا فرد جدیدی را برای سکان داری کاخ آبی انتخاب کنند.

برنده رقابت فردا، مسئول کاهش شکافی خواهد بود که میان احزاب چپ و راست و پیروان آنها فاصله عمیقی ایجاد کرده است. وی همچنین میراث دار بازار کاری فاسد، دشواری های اتحاد با آمریکا و خطرات ناشی از تهدید روز افزون کره شمالی است.

در حالی که رئیس جمهوری محافظه کار سابق، به اتهام فساد مالی در بازداشت بسر می برد، انتخابات فردا را می توان رقابتی بین دو نامزد لیبرال به حساب آورد که یکی از آنها «مون جائه این» رهبر سابق حزب مینجو و دیگری «آهن چول سو» موسس حزب مردم است.

مون در انتخابات سال ۲۰۱۲ میلادی نیز حضور داشت و میدان را به پارک گئون های واگذار کرد.

اگرچه مون و آهن هر دو لیبرال هستند، آهن به میانه طیف سیاسی نزدیکتر است و توانایی جلب حمایت آن دسته از محافظه کارانی را که از عملکرد پارک ناراضی بودند و در عین حال دلخوشی از مون ندارند، خواهد داشت.

البته «هونگ جون پیو» که بعد از اعلام غیرمنتظره تصمیم «بان کی مون» دبیر کل سابق سازمان ملل به عدم شرکت در انتخابات ریاست جمهوری، نامزدی حزب محافظه کار «لیبرتی» را به عهده گرفت نیز در صحنه رقابت حضور دارد. اما بی اعتمادی مردم به حزبی که زمانی نمایندگی آن را رئیس جمهور معزول بر عهده داشت و همچنین افشای پرونده فساد اخلاقی هونگ که به دوره نوجوانی وی باز می گردد، شانس محافظه کاران را برای ورود به کاخ آبی با کاهشی چشمگیر روبرو کرده است.

گفتنی است تهدید برخاسته از کره شمالی موضوع اصلی ستادهای انتخاباتی هر دو نامزد لیبرال است که به سیاست های سخت گیرانه دولت محافظه کار پارک در قبال پیونگ یانگ انتقاد داشته و می گفتند در طول یک دهه گذشته، این رویکرد مانع از تسریع برنامه هسته ای- موشکی کره شمالی نشد و در عین حال نفوذ سئول بر پیونگ یانگ را تا حد زیادی کاهش داد.

با این حال، آنها راهکارهای مشابهی را برای جبران این زیان، ارائه نمی دهند.

مون مذاکره با کره شمالی را مقدم بر تحریم می بیند و حتی حاضر به گفتگو با «کیم جونگ اون» رهبر جوان این کشور است. وی حتی وعده بازگشایی منطقه صنعتی مشترک بین ۲ کره را داده است که در پی آزمایش هسته ای سال گذشته پیونگ یانگ بسته شد.

مون همچنین تمایلی برای به چالش کشیدن آمریکا از خود نشان داده است و می گوید سئول باید استقرار سامانه موشکی تاد در شبه جزیره کره و تهدیدهایی که از ناحیه کره شمالی به همراه می آورد، مجددا بررسی کند.

اما آهن در همان حال که سعی به جلب اعتماد محافظه کاران دارد، از جنبش های آشتی با کره شمالی نیز حمایت می کند. وی نیز به نوبه خود خواستار مذاکره با پیونگ یانگ است حال آنکه کیم جونگ اون را غیر منطقی و غیر قابل پیش بینی توصیف می کند. آهن نیز در ابتدا مخالف استقرار سامانه تاد بود اما با تشدید تنش ها در شبه جزیره کره، رویکرد خود را در قبال این موضوع تغییر داد.

گفتنی است در کره جنوبی، برنده نهایی انتخابات ریاست جمهوری، نامزدی است که رای بیشتری را کسب می کند و حد آستانه ای هم برای این تعداد رای وجود ندارد. به همین دلیل، رقابت هرگز به دور دوم کشیده نمی شود. نتیجه نیز معمولا صبح فردای روز انتخابات (چهارشنبه) اعلام می شود و برنده نیز بلافاصله سوگند یاد می کند.

طبق آخرین نظرسنجی ها، مون با اختلافی ۲ رقمی بر آهن برتری دارد.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.