فریمان- با بروز زلزله ۶ و یک دهم ریشتری شانزدهم فروردین امسال در حوالی سفیدسنگ شهرستان فریمان، آبگرم معدنی شاهان گرماب که فقط مورد استفاده اهالی روستا بود، خشک شد!

آبگرم «شاهان گرماب» خشک شد!

حسن کدخدای عرب: «آبگرم شاهان گرماب خشک شد! »... این جمله را یک روستایی زلزله زده منطقه سفیدسنگ شهرستان فریمان به اطلاع خبرنگار ما رساند.

او گفت: با بروز زلزله ۶ و یک دهمی ریشتری شانزدهم فروردین امسال در حوالی سفیدسنگ شهرستان فریمان، آبگرم معدنی شاهان گرماب که فقط مورد استفاده اهالی روستا بود، خشک شد!

به گفته «وحدتی» پس از بروز زلزله و اطلاع هلال احمر از توقف جریان آبگرم، گروه‌هایی از هلال احمر و سازمان آب به همراه تجهیزات پایش آب به «شاهان گرماب» آمدند، اما با وجود کاوش فراوان نتوانستند، ردی از آب معدنی پیدا کنند.

در این زمینه خبرنگار ما، صحت و سقم ماجرا را از «حسن نباتی» بخشدار قلندرآباد -که شهر سفیدسنگ و روستای شاهان گرماب از توابع آن محسوب می‌شود جویا شد.

«نباتی» موضوع خشک شدن آبگرم «شاهان گرماب» را رد کرد، اما گفت: پس از بروز زلزله شدید شانزدهم فروردین در روستاهای منطقه سفیدسنگ، خروجی آبگرم این چشمه مسدود شد که به معنای خشک شدن آن نیست.

بخشدار قلندرآباد افزود: پس از آگاهی از قطع جریان آبگرم، گروهی کارشناس و نیز مسئولان شهرستان، بخش و هلال احمر رهسپار منطقه شدند و به بررسی پرداختند.

وی خاطرنشان کرد: یک مقنّی نیز وارد دهانه چشمه شد و تأیید کرد که آبگرم وجود دارد، اما به سبب مسدود شدن خروجی چشمه از حدود دو متر آن طرف‌تر آب تغییر مسیر داده است.

وی با استناد به گفته روستاییان قدیمی منطقه گفت: تغییر مسیر آبگرم شاهان گرماب پیش از این نیز در سال ۱۳۴۷ اتفاق افتاده است.

بخشدار قلندرآباد این گفته روستاییان را که می‌گویند، آبگرم روستای «شاهان گرماب» از روستای «کمرزرد» تراوش کرده است نه تأیید کرد، نه رد، اما اظهار داشت: گفته می‌شود، رنگ آب روستا کمی تغییر کرده است.

سال‌هاست مهم‌ترین دغدغه ما راه‌اندازی آبگرم معدنی «شاهان گرماب» است، اما به خاطر مالکیت هلال احمر و بحث انتخاب سرمایه گذار ره به جایی نبردیم«نباتی» به موضوع جاری شدن آب از یک چشمه خشکیده در روستای «خانقاه» پس از زلزله ۱/۶ ریشتری سفیدسنگ اشاره کرد و گفت: مردم روستا پیش از این درصدد لایروبی چشمه بودند که پس از زلزله آب چشمه جاری شده است!

وی به تعطیلی حدود هشت ساله حمام شاهان گرماب هم اشاره و تأکید کرد: سال‌هاست مهم‌ترین دغدغه ما راه‌اندازی این آبگرم معدنی است، اما به خاطر مالکیت هلال احمر و بحث انتخاب سرمایه‌گذار ره به جایی نبردیم.

بخشدار قلندرآباد افزود: هنگامی که استاندار، دکتر قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت و درمان و ضیایی رئیس جمعیت هلال احمر برای بررسی ابعاد زلزله و بحث کمک رسانی به منطقه سفیدسنگ آمده بودند، فرصت را غنیمت شمرده و موضوع ضرورت راه‌اندازی آبگرم شاهان گرماب را به عنوان یک نیاز مهم مردم منطقه مطرح کردیم که قول رسیدگی دادند.

وی اظهار امیدواری کرد، این موضوع به فراموشی سپرده نشود.

چگونه شاهان گرماب پلمب شد

اما ماجرای تعطیلی شاهان گرماب که از کم‌نظیرترین آبگرم جهان به شمار می رود، چیست؟

حدود هشت سال پیش بود که خبرنگار- عکاس ما با تهیه عکس‌هایی از داخل حمام شاهان گرماب وضعیت غیربهداشتی و نابسامان این آبگرم معدنی را با عنوان «شاهان گرماب؛ شفابخشی در محیط غیربهداشتی» به تصویر کشید. درست پس از گذشت چند روز از چاپ مطلب بنا به خواسته شبکه بهداشت و درمان فریمان و دستور دادستان این شهرستان، «شاهان گرماب» بدون اطلاع رسانی یکباره پلمب شد.

تعطیل شدن شاهان گرماب و فشار رسانه‌ها، سبب شد، مسئولان وقت از استاندار، رئیس جمعیت هلال احمر و رئیس سازمان میراث فرهنگی خراسان رضوی تا مسئولان شهرستان فریمان را به تکاپو بیندازد و بازدیدهایی هم انجام دهند وعده‌هایی هم در این زمینه داده شد، اما همچنان این وعده‌ها در بایگانی ذهن و فایل‌های اداری جا خوش کرد و این مردم هستند که چهار سال از یک نعمت بزرگ خدادادی محرومند.

این در حالی است که پیش از این سالیانه حدود یک میلیون و ۲۰۰هزار نفر از مجموعه شاهان گرماب بازدید و استحمام می‌کردند.

تنها آبگرم معدنی قابل شرب ایران ۸ سال تعطیل!

در اهمیت «شاهان گرماب» که هشت سال از پلمب آن می‌گذرد، همین بس که گفته می‌شود، یکی از سه آبگرم معدنی دارای خاصیت درمانی فوق العاده قابل شرب در دنیا و تنها آبگرم معدنی قابل شرب در ایران است که از گذشته‌های دور مورد توجه و استفاده مردم از سراسر کشور بوده است.

نزدیک بودن «شاهان گرماب» به مشهد مقدس دومین کلانشهر مذهبی جهان و پایتخت معنوی ایران اهمیت این مکان سیاحتی، درمانی را دوچندان می‌کند.

خواص درمانی فوق العاده

آبگرم معدنی شاهان گرماب زلال، بی‌بو، بی‌رنگ و بدون گوگرد، آمونیاک و شوره است و آبگرم آن در بهبود عفونت‌های پوستی، زخم‌های مزمن، واریس، رماتیسم، آرتریت، آرتروز و کوفتگی و دردهای عصبی مؤثر است.

اثر درمانی این آب روی بیماری‌های پوستی به خاطر گوگرد آن نیست، بلکه سیلیکات‌های موجود در آب، درمان بیماری‌های پوستی است و چون از نظر کمی املاح زیادی ندارد، نوشیدن آن هم بی‌ضرر بوده و برای معالجه سنگ‌های مجاری ادرار و بیماری اگزما مفید است.

نکته قابل توجه اینکه آبگرم شاهان گرماب ۴۸ درجه سانتیگراد حرارت دارد و در سال‌های خشکسالی و تر سالی مقدار آن کم یا زیاد نشده و از دل کوه می‌جوشد. آبگرم روستای شاهان گرماب از توابع شهر سفید سنگ در شهرستان فریمان استان خراسان رضوی و در واقع شده که فقط ۱۴۰کیلومتر با مشهد فاصله دارد.

«شاهان گرماب» مسیر دیگری هم دارد؛ این مسیر از جاده سرخس است که ۶۰کیلومتر از فاصله ۸۴ کیلومتری آن تا مشهد آسفالت است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.