نیروهای عراقی به عملیات خود ضد تکفیری ها در غرب موصل ادامه می دهند و لحظه به لحظه حلقه محاصره را بر داعشی ها تنگ تر می کنند.

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مهر، نبرد در موصل در حالی ادامه دارد که با گذشت زمان این جنگ به مراحل پیچیده تر خود نزدیک می شود. نبرد سنگین میان نیروهای عراقی و داعش در غرب موصل در جریان است و نیروهای لشگر نهم زرهی و پلیس عراق و واکنش سریع موفق به تسلط بر ۳۰ درصد از محله الهرامات الثانیه شده اند. در حال حاضر نبردی سخت در محله الهرامات در جریان است و منطقه الهرمات الاولی آزاد شده است. منابع عراقی از نبرد برای بازپس گیری محله ۳۰ جولای و ۱۷ جولای در کرانه راست موصل خبر دادند.

همچنین نیروهای عراقی بر بیش از ۵۰ درصد از محله  الزنجیلی مسلط هستند. داعشی ها به تک تیراندازان خود برای ممانعت از پیشروی نیروهای عراقی روی آورده اند.

صباح النعمان سخنگوی نیروهای مبارزه با تروریسم عراق در گفتگو با رادیو سوا گفت: دو جبهه در کرانه راست موصل گشوده شده است و از ساعت شش صبح امروز دوشنبه به سوی منطقه صنعتی در حال پیشروی هستند و این منطقه کاملا بمبگذاری شده است.

خلف البدران از فرماندهان نیروهای ویژه پلیس عراق در گفتگو با الیوم السابع از درهم شکسته شدن استحکامات داعش در محله ۱۷ جولای در کرانه راست موصل خبر داد و افزود: بسیاری از سرکرده های داعش از محله ۱۷ جولای فرار کرده اندبسیاری از سرکرده های داعش از محله ۱۷ جولای فرار کرده اند و به  سوی بخش قدیمی موصل رفته اند. همزمان نیروها با محاصره المدینه القدیمه مانع از نفوذ تروریستهای فراری شدند.

این فرمانده عراقی از آزاد سازی غرب موصل در اسرع وقت خبر داد و بیان کرد: داعشی ها در حال حاضر به ویژه در مناطق مشیرفه و الهرامات دچار فروپاشی شده اند و نیروهای امنیتی مواضع تروریستها را زیر آتش قرار داده اند و شمار زیادی را به هلاکت رسانده اند. غیرنظامیان نیز از طریق گذرگاه های امن به سوی نیروهای امنیتی می آیند.

رائد شاکر جودت  رئیس پلیس عراق در گفتگو با السومریه اعلام کرد: نیروهای پلیس عراق مسجد النوری که ابوبکر البغدادی سرکرده داعش در آن خطبه خلافت خود خوانده را خواند، به محاصره خود درآورده اند. هدف نیروهای پلیس رسیدن به مسجد النوری و مناره الحدباء است.

وی افزود: شهر قدیمی موصل دارای جمعیت زیادی است و دارای کوچه ها و معابر باریک است. داعشی ها دهها هزار غیرنظامی را به عنوان سپر انسانی قرار داده اندشهر قدیمی موصل دارای جمعیت زیادی است و دارای کوچه ها و معابر باریک است. داعشی ها دهها هزار غیرنظامی را به عنوان سپر انسانی قرار داده اند.

رائد شاکر جودت تاکید کرد: نیروهای پلیس عراق مسجد النوری را از سه محور به محاصره خود درآورده اند و در ۳۰۰ متری مسجد هستند.

وی افزود: منطقه از نظر نظامی ساقط شده محسوب می شود و تک تیراندازان ما در اماکن بلند مستقر هستند. داعشی ها دهها هزار غیرنظامیان را به عنوان سپر قرار داده اند و از مسجد به شکل گسترده ای دفاع می کنند.

جودت بیان کرد: امداد رسانی و همه گذرگاه هایی که داعش از مناطق دیگر سلاح دریافت می کرد بسته شده است.

عثمان الغانمی رئیس ستاد ارتش عراق گفت: «جنگ غرب موصل طی سه هفته آینده به پایان خواهد رسیدجنگ غرب موصل طی سه هفته آینده به پایان خواهد رسید».

سعد الحدیثی سخنگوی دولت عراق در گفتگویی با اسپوتنیک درباره تحولات موصل گفت: نیروهای عراقی پیشروی های مداوم در شهر موصل دارند. نیروهای عراقی در مناطق مسکونی می جنگند و تلاش زیادی از سوی آنها برای امنیت غیرنظامیان و دور کردن آنها از مناطق درگیر و مناطق ملتهب وجود دارد.

سخنگوی دولت عراق بر این باور است: به هر اندازه که نبرد آزاد سازی موصل به نهایت خود نزدیک می شود اوضاع با توجه به حضور غیرنظامیان در این شهر پیچیده تر می شود. این غیرنظامیان در مناطق تحت اشغال این گروهک در چنگال داعش قرار دارند و تروریستهای تکفیری از آنها به عنوان سپر انسانی استفاده می کنند. داعشی ها اقدام به منفجر کردن راهها و کوچه ها و ساختمان های می کنند.

وی درباره مناطق تحت کنتترل تروریستهای معتقد است که فقط ۳۰ درصد در غرب موصل تحت اشغال داعش استفقط ۳۰ درصد در  غرب موصل تحت اشغال داعش است و تکفیری ها مناطق قبلی تحت اشغال خود را از دست داده اند. با وجود مشکلات و دشواری ها نیروهای عراقی دستاورد موفقی داشته اند و به گواه طرف های بین المللی و بویژه از همه ابعاد اعم از حرفه ای و انسانی خوب عمل کرده است.

سخنگوی دولت عراق درباره موانع بر سر راه آزاد سازی موصل می افزاید: مانع تراشی بر سر آزاد سازی موصل به نفع کسی نیست اما موانع واقعی غیرنظامیانی هستند که در مناطق تحت اشغال داعش به سر می برند و کار را سخت می کنند. حضور این غیرنظامیان تاکتیک خاص را برای جنگ طلب می کند. باید تاکتیک جنگی در نبردی که از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی استفاده می شود، اتخاذ شود.

الحدیثی گفت: صحبت از صدها هزار عراقی است که شرایط آنها سبب شده است که طی سالهای گذشته در چنگال داعش بمانند و این به مفهوم آن نیست که این افراد حامی داعش هستند. دولت عراق همواره سعی کرده است که تعداد زیادی از آوارگان از موصل خارج نشوند زیرا از سوی داعش هنگام خروج هدف قرار می گیرند.

وی بر این باور است: دولت مایل است که شهروندان در موصل در منازل خود بمانند و به توصیه های امنیتی که از طریق اطلاعیه ها به آنها می رسد توجه کنند. این ماندن در منازل به نیروهای عراقی برای تبادل اطلاعات میان اهالی و نیروهای عراقی کمک می کند و منجر به بازداشت شماری از تروریستها شده است.

عباس البیاتی نماینده پارلمان عراق در گفتگو با مهر به تشریح دیدگاه خود درباره نبرد با داعش در موصل پرداخته است:  «عملیات آزادسازی موصل طبق یک طرح نظامی عالی در حال انجام است و ما به زودی این شهر را به طور کامل آزاد خواهیم کرد. موصل به مثابه مرکز خلافت داعش است و نابودی این گروه در موصل به معنی قطع کردن سر این گروه تروریستی است. اکنون نیز چیزی به زمان قطع کردن سر این گروه باقی نمانده است. این نکته را باید بگویم که مبارزه با داعش در عراق و دیگر کشورها تنها نباید با سلاح صورت بگیرد بلکه نیازمند مجموعه ای از فعالیتهای اطلاعاتی و نیز همکاری با کشورهای همسایه و اقدام نظامی و همکاری مردمی و ملی است. مبارزه با داعش علاوه بر این موارد به همکاری بین المللی نیاز دارد. مبارزه با تروریسم در عراق روند خوبی را طی می کند، تروریست های داعش در حال حاضر کمتر از ۷ درصد از اراضی عراق را تحت اشغال دارند و ما در نهایت کشور را از یوغ داعش به طور کامل آزاد خواهیم کرد.

وی درباره طولانی شدن عملیات آزاد سازی موصل به مهر گفت: دلایل زیادی وجود دارد که باعث کندی در عملیات آزادسازی موصل شده است، اولین دلیل مربوط به شرایط جوی است. زمانی که هوا ابری و بارانی باشد، جنگنده های ارتش عراق نمی توانند به عملیات پشتیبانی از نیروهای زمینی ادامه دهند لذا در چنین شرایطی برخی عملیاتها لغو می شود. علت دوم به غیر نظامیان ساکن در موصل مربوط می شود، حفظ جان شهروندان موصل و ایجاد گذرگاههای امن برای آوارگان و توجه به این موضوع که نباید آسیبی به غیر نظامیان ساکن موصل وارد شود، باعث شده است عملیات آزادسازی موصل با کندی پیش برود. البته دلایل دیگری نیز وجود دارد که برخی از آنها سیاسی است مثل بعضی دخالتهای بین المللی و منطقه ای اما به هر حال ما از روند عملیات آزادسازی موصل توسط نیروهای ارتش، پلیس و حشد شعبی رضایت داریم. ما عملیات آزادسازی موصل را به اتکای نیروهای زمینی ارتش عراق و حمایت بین المللی و پشتیبانی نیروی هوایی عراق انجام می دهیم».

غانم العابد پژوهشگر عراقی بر این باور است: «پایان کار داعش در موصل بیش از ۲۵ روز به طول نمی کشد. داعش فقط به تنهایی در منطقه الموصل القدیمه بیش از بیست هزار نفر را در چنگال خود گرفته است».

به هر حال همانطور که فرماندهان نظامی و شخصیت های سیاسی عراق بیان کردند نبرد در غرب موصل ادامه دارد. مهمترین موانعی که این نبرد پیش روی دارد همان شلوغ بودن این منطقه و معابر تنگ و باریک که امکان حرکت ادوات زرهی را دشوار می کندمهمترین موانعی که این نبرد پیش روی دارد همان شلوغ بودن این منطقه و معابر تنگ و باریک که امکان حرکت ادوات زرهی را دشوار می کند است.

در کنار آن باید غیرنظامیانی که در چنگال داعش هستند و جانشان در خطر است نیز باید اضافه کرد.

اما داعشی ها در جنگ موصل همچنان علاوه بر شیوه های غیر بشری یعنی سپر قرار دادن غیرنظامیان از خودروهای بمبگذاری شده نیز استفاده می کنند و به مین گذاری منازل و راهها روی آورده اند تا تلفات نیروهای عراقی را زیاد کنند.

ولی واقعیت این است که همه تحرکات داعش در خارج از موصل و در دیگر مناطق اشغال این گروه در استان نینوا به مثابه آخرین تلاش های تکفیری هاست. آنها در حال حاضر در الانبار و دیگر مناطقی که تحت اشغال آنهاست به هر تحرکی دست می زنند و از همه هسته های پنهان خود استفاده می کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.