مشهد- مسکن مهر که قراربود سرپناه مردم باشد این روزها نه تنها گرهی از مشکلات باز نکرده، بلکه این مشکلات را افزایش داده است.

بی مهری با مسکنی که قراربود مهرآفرین باشد

حسین شاهسمند: سال ۸۶ همزمان با اجرای طرح مسکن مهر در کشور این طرح در استان خراسان رضوی نیز به اجرا درآمد.
در قالب این طرح دولت اعلام کرد برای تشویق و کاهش قیمت مسکن، زمین رایگان وسود تسهیلات بانکی با نرخ مناسب درنظرگرفته شده است که همین موضوع باعث شد تا جمع زیادی از مردم دراین طرح ثبت‌نام کنند.
عده‌ای با قرض و پس‌اندازهای خود وارد این طرح شدند به این امید که بتوانند، خانه‌دار شوند، اما با گذشت چند سال ازاین طرح مردم همچنان با مشکلاتی روبه‌رو هستند.
برخی از رعایت نشدن اصول فنی و مهندسی در ساخت و سازها و بی‌کیفیت بودن مصالح به کار رفته در واحدها و همچنین امکانات زیربنای دیگر گلایه‌مندند وعده‌ای هم از تعطیلی کار توسط تعاونی‌ها انتقاد دارند و به نظر برخی مسکن مهری که قراربود سرپناه مردم باشد این روزها نه تنها گرهی از مشکلات باز نکرده، بلکه این مشکلات را افزایش داده است.

نظارت در مسکن مهر بی‌نظارت

یکی از اعضای مسکن مهر گلبهار می‌گوید: به نظر من هیچ نظارتی بر عملکرد تعاونی‌ها و پیمانکاران وجود ندارد.
وی اشکالات متعدد این پروژه‌ها را از نظر اصول فنی و مهندسی گواه این ادعا عنوان می‌کند و می‌افزاید: چون اغلب آنان با مشکل روبه‌رو هستند به همین دلیل مردم تمایل به خرید ندارند.
ناهیدی با اشاره به ریزش مجتمع پنج واحدی درحال ساخت یکی از تعاونی‌ها و تلفات انسانی این موضوع در چند سال قبل می‌گوید: این حادثه تلخ و عملکرد برخی دیگر از پیمانکاران در مسکن مهر نشان می‌دهد که نظارتی بر کار آنان بدرستی اعمال نمی‌شود و تاکنون بخشی از واحدهای تحویلی به مردم هم دارای نواقص زیادی بوده‌اند.
خانم تاتاری یکی دیگرازساکنان تعاونی مهر شماره یک گلبهار با اشاره به واحدهای خالی این مجتمع می‌گوید: بسیاری ازواحدها خالی است و با اینکه تحویل شده، هنوز مردم ساکن آن‌ها نشده‌اند.
وی با بیان اینکه آسانسور اغلب این مجتمع‌ها نیمه کاره رها شده، می‌افزاید: ما دوسال است که در یکی از این مجتمع‌ها ساکن هستیم، اما هنوز هیچ خبری از راه‌اندازی آسانسور نیست.
به گفته وی کارفرما در جواب مالکان می‌گوید، پیمانکار مجری پروژه پول آسانسور را برداشته و رفته. ما هم شکایت کردیم. یا باید صبرکنید و یا دوباره پول پرداخت کنید تا آسانسور را راه‌اندازی کنیم.
یکی دیگر از اعضا نیز با نشان دادن واحدهای نیمه کاره می‌گوید: چند سال است که این‌ها دست نخورده و در حالت سفت کاری رها شده و خاک می‌خورند. مردم چشم به تکمیل این واحدها دوخته اند، ولی هیج کاری صورت نمی‌گیرد.
او با بیان اینکه چند سال است که در پروژه معروف به وزارت دفاع ساکن هستیم، می‌افزاید: الآن که حساب می‌کنیم، می‌بینیم، هزینه‌های مسکن مهر برایمان از اجاره نشینی درمشهد بیشتراست.
وی دوری پروژه‌های مسکن مهر از امکانات شهری و نبود خدمات مناسب برای ساکنان را ازجمله دلایل تحمیل هزینه‌های اضافی برای خانواده هاعنوان می‌کند و می‌گوید: به همین دلیل مردم ازمسکن مهر استقبال خوبی نکرده و حاضر به اسکان نیستند.

حضور ناموفق تعاونی‌ها در مسکن مهر

یکی دیگر از مسئولان که خواست نامش ذکر نشود، می‌گوید: تعاونی‌ها درخصوص ساخت وسازهیج تجربه ای نداشته‌اند. سیستم دولتی هم همکاری خوبی با آن‌ها ندارد. از نظر داخلی نیز با هم اختلاف دارند. زمین دور از بافت شهری به آن‌ها داده شده است و به همین دلایل آن‌ها ناموفق هستند.
وی می‌افزاید: انبوه سازان حرفه‌ای هستند و از سرمایه خوبی نیز برخوردارند و دستی نیز بر آتش دارند. زمین نیز در جای خوب به آن‌ها داده شده است. کار بلد هم هستند، بنابراین الآن از تعاونی‌ها جلوتر هستند.
وی خواستار توجه مسئولین به مشکلات مردم درمسکن مهر می‌شود و اظهار می‌دارد: چشم مردم به مسکن مهر دوخته شده. اگرمشکلات ریشه‌یابی شود و برای رفع آن‌ها اقدام خوبی صورت گیرد، دوباره امید به جامعه برمی‌گردد و کار جلو خواهد رفت.

تلاش می‌کنیم کوتاهی‌ها جبران شود

مدیرعامل شرکت عمران گلبهار در پاسخ به انتقادهای مطرح شده به گزارشگر ما می‌گوید: شرکت عمران وظیفه دارد شهر را برای مردم بسازد، اما تاکنون کوتاهی شده است که باید جبران شود و هیچ منتی هم به کسی نداریم.

هومن گریوانی در خصوص مسکن مهرهم می‌افزاید: نظر مسئولان وزارت و استانی بر کمک به مسکن مهر است و ما آمادگی کمک به آن‌ها را داریم و اعلام می‌کنیم، هر کاری که ازما برآید برای حل مشکل مردم انجام خواهیم داد.
 وی در پایان با بیان اینکه آمار درستی از واحدهای بدون متقاضی در تعاونی‌ها نداریم، می‌گوید: تلاش می‌کنیم تاپایان سال مسکن مهر، تعیین تکلیف شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.