گرگان- شهر گرگان در طول دهه های اخیر، مقصد مهاجران بسیاری از دیگر نقاط کشور بوده است و لذا رشد فزاینده این شهر موجب شده تا ساختمان هایی با نظارت مسئولان سر به فلک بکشند که ایمنی آن ها حکایت قرار داشتن بر روی پوست موز را دارد.

تزریق بتن در رگ های طبیعت/پای شهروندان گرگان روی پوست موز است

به گزارش قدس آنلاین، احداث واحد های مسکونی بی شمار در غرب گرگان که بنا بر گفته کارشناسان شهری مدتی دچار لغزش و ریزش شدند هر چند زنگ هشداری برای مسئولان محسوب می شود اما ظاهرا این موضوع جدی گرفته نشده است.

ناپایداری دامنه ای به ویژه خطر زمین لغزش از جمله مخاطرات عمده ای است که در مناطق شیب دار با خاک های سست از فراوانی زیادی برخوردار است و این خطر بنا بر گفته کارشناسان شهری گرگان را مورد تهدید قرار داده است.

منطقه تپه های زیبا شهر گرگان به دلیل گسترش تپه های لسی و خاک های کم مقاومت و هم چنین تبدیل مناطق شیب دار به مناطق مسکونی و ساخت و ساز و فعالیت های عمرانی بر روی شیروانی ها به منظور احداث راه، ساختمان و سایر عملیات ها ی عمرانی در برابر مخاطرات زمین از جمله لغزش قرار گرفته و  و بنا بر گفته متولیان شهر این موضوع هنوز جدی گرفته نشده است.

گرگان بی پناه مانده است

رئیس سابق کمیسیون توسعه و عمران و حمل‎و‎نقل شهری و معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر گرگان در این رابطه با بیان اینکه شهر گرگان و به تبع آن شهروندانش در برابر بلایای طبیعی بی پناه ماندند بیان می کند: متاسفانه در حال حاضر شاهد این موضوع هستیم که در ترانشه‎ها و شکاف‎های کور که آب جاری می‎شود خانه‎های مسکونی احداث شده است و این موضوع خطر بالقوه ای برای این شهر محسوب می شود.

دکتر مهران فدوی در این باره بیان می کند: این موضوع موجب خواهد شد تا در هنگام وقوع سیلاب‎های شدید افراد بسیاری در سایه این بی‎توجهی جان خود را از دست بدهند و عواقب جبران ناپذیری بر جای بگذارد.

وی با تاکید بر این موضوع که پیش‎بینی و پیشگیری بحران باید در اولویت قرار بگیرد می افزاید: شهرستان گرگان فاقد پناهگاه در زمان وقوع بحران است.

وی با بیان اینکه وقوع سیلاب یکی از مشکلات جدی برای شهر گرگان محسوب می‎شود، تصریح کرد: طرح‎های تحقیقی و پژوهشی در حوزه توسعه و عمران می‎تواند پتانسیل خطر را کاهش دهد و به حداقل برساند.

وی تاکید می کند: در حوزه عمرانی و ساخت و ساز باید توجه جدی و ویژه ای از طرف متولیان و به ویژه شهرداری برای ایجاد حائل ها و مقاوم سازی و جلوگیری از این خطر در کمین شهروندان انجام بپذیرد.

قانون شهرداری چه می گوید؟

طبق قانون اگر فردی بخواهد در زمین‌های شیب‌دار ساخت و ساز کند، تا نقشه دیوار حائل را تهیه نکند و مورد تایید کارشناس قرار ندهد اجازه ساخت‌وساز داده نمی‌شود و در برخی موارد فرد ابتدا باید ساخت دیوار حائل را شروع کرده تا مجوز ساخت‌وسازش صادر شود.

این قانون در حالی است که بنا بر گفته برخی از اعضای شورای شهر نادیده گرفته شده و یا کمیسیون ماده ۱۰۰ با تسامح با این قضیه برخورد کرده است.

صدای سر خوردن گرگان را بشنوید

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر گرگان نیز با بیان اینکه منطقه دو شهرداری گرگان شامل ضلع غربی خیابان ولیعصر تا ترمینال در زون تخریب قرارگرفته و در زمان زلزله پتانسیل بالایی برای لغزش و ریزش خاک دارد می گوید: بیشتر خیابان‌های غرب گرگان در حال ریزش است و بارها این موضوع را به شهرداری کتباً اعلام و در صحن علنی شورای شهر مطرح کردیم.

محمدرضا سبطی اظهار می دارد: زنگ هشدار ریزش و لغزش برخی از بافت های شهری گرگان در دوره قبلی شورا به صدا درآمد اما جدی گرفته نشد.

وی با تاکید بر این موضوع که خطر رانش و ریزش ضلع غربی گرگان را تهدید می‌کند  ادامه می دهد: ساخت‌وسازهای بی‌قاعده در قالب کمیسیون ماده ۱۰۰ خودشان را به‌صورت غیر فنی به شهر تحمیل کرده‌اند و در حال حاضر در منطقه دو شهرداری گرگان با وضعیت خطرناکی مواجه هستیم.

ساخت‌وسازهای بی‌قاعده در قالب کمیسیون ماده ۱۰۰ خودشان را به‌صورت غیر فنی به شهر تحمیل کرده‌اند و در حال حاضر در منطقه دو شهرداری گرگان با وضعیت خطرناکی مواجه هستیموی با اشاره به اینکه عده‌ای غافل‌اند زیر آسفالت‌های بی‌کیفیت و صیقلی که در گرگان اجرا می‌شود چه خطراتی نهفته است ادامه می دهد: موضوع رانش به تازگی مطرح نشده است بلکه در دوره سوم شورا ها مطرح شد و در دوره چهارم شوراها نیز نسبت به آن سکوت شد.

سبطی بیان می کند: اگر مطالعات زمین‌شناسی و سنگ‌شناسی منطقه را بررسی کنیم خیلی از این ساخت‌وسازها را در ترانشِ هایی با ارتفاع ۲۰ متر هم به‌ویژه در جام جم شاهد هستیم و خطر لغزش و ریزش آن‌ها را تهدید می‌کند لذا باید تابه‌حال پروژه دیوار حائل از باب حفاظت از شهر را اجرایی می‌کردیم.

وی همچنین معتقد است: بررسی مطالعات خاک‌شناسی منطقه نشان می‌دهد خاک منطقه لُسی و رسی بوده و بخشی از آن نیز سنگ‌آهک است که هم خاک لسی در مجاورت آب متورم و هم ترکیب آهنی در مجاورت آب تکه‌ای و لایه‌ای کنده می‌شود.

بودجه ای دیده نشده

به گفته سبطی به‌رغم تمام بحث‌های مطرح‌شده در صحن علنی و کمیسیون عمران در این خصوص، اجرای دیوار حفاظتی در لایحه بودجه شهرداری در این دوره‌دیده نشد، حتی باوجود مقاومت‌های انجام‌شده از سوی برخی از اعضای در بودجه ۹۶ شهرداری هم گنجانده نشد.

وی اضافه می کند: اگر از وضعیت خطرناک منطقه دو ازنظر زمین‌شناسی و توپوگرافی هم‌چشم پوشی کنیم این منطقه در حوضه آبریز رودخانه زیارت واقع‌شده و سطحی معادل ۸۰ کیلومتر از آب این رودخانه را به آب‌های زیرزمینی شهر گرگان تزریق می‌کند.

وی بابیان اینکه بخشی از نگرانی ما در این حوزه از مباحث هیدرولوژیکی و آب‌های زیرزمینی است، تصریح می کند: مباحث آب‌های زیرزمینی و هیدرولوژیک از توپوگرافی منطقه پیروی می‌کند و همین موضوع نگرانی از باب تخریب را مضاعف می‌کند.

وی یادآور می شود: از سوی دیگر رودخانه النگدره و حوضه آبریز ۱۸ کیلومتری آن در همین محدوده خطر واقع‌شده است و بخشی از آب‌های زهکش به سمت چاه‌های جذبی هدایت می‌شود اما چون شهروندان از مسائل فنی اطلاع ندارند احساس می‌کنند چاه‌های آن‌ها زود پر می‌شود و هرلحظه امکان ایجاد فرو چاله در این مناطق وجود دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.