اقتصاد / زهرا طوسی: با مصوبه شورای پول و اعتبار که طی آن مبلغ وام مسکن با احتساب ۲۰ میلیون تومان وام جعاله به ۱۲۰ میلیون تومان افزایش یافته، خانه دارشدن زوجهای جوان با شک وتردید روبه‌روست.

وام ۱۰۰ میلیونی، زوج‌های جوان راخانه دارنمی کند

دراین باره ایسنا نوشت درحالی که بخشنامه این مصوبه بزودی به سیستم بانکی ابلاغ خواهد شدبررسی‌ها نشان می‌دهد اقساط این وام‌ها بین حداقل۸۳۰ هزار تومان تا حداکثر یک میلیون و۹۰۰هزار تومان باشد.

در حالی هنوز جزئیات این مصوبه و سازوکار دریافت وام‌های جدید از سوی بانک مرکزی و بانک مسکن تعیین و اعلام نشده است که با توجه به سود فعلی ۵/۱۷ درصدی که برای بازپرداخت وام از طریق اوراق وجود داشته و دوره بازپرداختی تا سقف ۱۲ سال، می‌توان حدود اقساط و سود پرداختی را تعیین کرد. زوج‌های تهرانی با خرید ۲۰۰ برگ از اوراق تسهیلات مسکن می‌توانند تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان وام دریافت کنند البته باید ۱۵ میلیون تومان اوراق خریداری کنند.

۱۵میلیون تومان اوراق برای وام ۱۰۰ میلیونی

با تفاسیر یاد شده درباره پرداخت اقساط این وام، باید گفت پیش پرداخت ۱۵ میلیون تومانی برای خرید امتیاز این وام نیز حکایت خودش را دارد به این صورت که به عنوان مثال یک زوج‌ تهرانی برای دریافت ۱۰۰ میلیون وام، باید ۲۰۰ برگ از اوراق تسهیلات مسکن که تقریباً ۷۵ هزار تومان قیمت دارد را خریداری کند. با این حساب این زوج جوان برای دریافت ۱۰۰ میلیون تومان وام باید ۱۵ میلیون تومان اوراق بخرد.

*وام فروشی بانک‌ها در غیاب دلالان

علی رضایی کارشناس خبره بانکی با یادآوری اینکه پیش از این مردم وام ۱۸ میلیونی بانک مسکن را با کسر حق دلالی سه میلیونی ۱۵ میلیون تومان از سپرده گذار می‌خریدند توضیح می‌دهد: با محاسبه سود ۱۸ درصد، مردم ۱۵ میلیون وام گرفته بودند که باید حدود ۳۷ میلیون تومان به بانک بازپرداخت می‌کردند، حالا به نظر می‌رسد که بانک‌ها، بنگاه‌های فروش وام را تعطیل کردند و در غیاب آن‌ها خودشان وام را به مردم می‌فروشند، یعنی با قطع کردن دست دلالان، خودشان وارد این میدان شدند.

رضایی می‌افزاید: وقتی یک زوج وام صد میلیونی را از خود بانک ۱۵ میلیون تومان می‌خرد یعنی ۸۵ میلیون دست او را می‌گیرد که البته این بهترین شرایط است چون باید برای پرداخت‌های متفاوت نظیر هزینه کارشناسی مسکن، محضر و گواهی‌های مختلف حدود ۵/۲ میلیون دیگر نیز از این رقم کم کرد.

وی می‌افزاید: در حقیقت بانک حدود ۸۲ میلیون می‌دهد و بر مبنای سود که ۱۶یا ۱۸ درصد یا ۲۲ درصد هست و تغییر می‌کند و برای بازه‌های اقساط سه ساله و پنج ساله و ۱۰ ساله نیز متفاوت محاسبه می‌شود سود کلانی به جیب زند؛ به عنوان مثال این مبلغ صد میلیون با سود ۱۸ درصد در بازه پنج ساله را اگر در نظر بگیریم ۱.۷ برابر مبلغ، وام گیرنده بازپرداخت می‌کند و طرف باید حدود ۲۰۰ میلیون تومان برگرداند.

وی می‌افزاید: بانک‌ها شفاف نیستند، صریح بگویند وام می‌دهیم بدون اوراق و تشریفات که سود آن هم ۲۵ درصد می‌شود.

*مبنای دریافت سود همان ۱۰۰ میلیون تومان

وی با تأکید بر اینکه بانک برای دریافت سود همان مبنای ۱۰۰ میلیون را در نظر می‌گیرد می‌افزاید: ما به التفاوت ۸۰ میلیون تا صد تومان یک نکته است که خودش یک عددی می‌شود، دومین نکته این است که صد میلیون را با ۱۸ درصد سود می‌دهند، پرسش این است که پس تفاوت سود این دو عدد چه می‌شود اگر مبلغ تفاوت سود این ۲۰ میلیون تومان را به ۱۸ درصد سود گفته شده اضافه کنیم همان ۲۵ تا ۲۸ درصد می‌شود، پس این‌ها خدمتی به مردم نکردند.

وی می‌افزاید: چون بانک مرکزی به آن‌ها ایراد می‌گیرد که سپرده مسدود نکنند به این شکل عمل می‌کنند که وثیقه نقدی بگیرند و بانک مرکزی و مردم را دور می‌زنند به هر حال کلاه به سر با سر به کلاه فرقی نمی‌کند که ۲۵ درصد پول را مسدود کنند یا از همان اول از مردم به شکل وثیقه نقدی بگیرند.

*هنوز پرونده وامی تشکیل نشده

اسد باجگیران دیگر کارشناس بانکی به خبرنگار ما با اشاره به اینکه اوراق در حقیقت به جای سپرده است که با خرید آن افراد در نوبت وام قرار می‌گیرند که بعد از حدود سه الی چهارماه به آن‌ها پرداخت می‌شود، می‌افزاید: سود این تسهیلات باید روی ۱۶ درصد باشد، ولی هنوز کسی اعلام نکرده و هنوز کسی هم برای دریافت این نوع تسهیلات با شرایط یاد شده اقدام نکرده و پرونده‌ای در این رابطه تشکل نشده است.

باجگیران با اشاره به اینکه پیش بینی می‌شود اقساط این تسهیلات دراز مدت باشند چون برای اغلب افراد پرداخت ۴۰۰ هزار تومان نیز سخت است، می‌افزاید: این تسهیلات نوعی مسکن برای وضعیت خراب مسکن است و به نظر می‌رسد با این شیوه شاید بتوان رونق را به این بازار راکد برگرداند.

علی نوذرپور کارشناس فعال حوزه مسکن نیز در گفت وگو با خبرنگارما معتقد است هر نوع تسهیلات برای خرید مسکن می‌تواند برای عده‌ای مناسب باشد ولی تأثیرگذاری لازم را در رفع مشکلات این حوزه نداشته باشد.

وی با اشاره به اینکه دادن تسهیلات موجب شکوفایی اقتصادی می‌شود، می‌افزاید: در دوران رکود اگر مشکل اشتغال مردم حل شود، مردم خودشان می‌توانند پول دربیاورند و خانه مناسب بخرند، وقتی شغل ایجاد نمی‌شود وام باید بدهید و بعد وام‌ها معوق شود و هم سیستم بانکی فلج شود و هم مردم بدهکار باقی بمانند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.