«شیخ محمدحسن خجسته» از رهبران شیعیان بحرین با اشاره به اینکه ما خواستار عدالت و ایجاد اصلاحات هستیم نه جنگ، گفت: اداره کشور به شکل جمهوری و دموکراسی از دیگر خواسته‌های مااست.

انقلابیون بحرین خواستار عدالت هستند نه جنگ

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ویژه نامه بیت المقدس؛ اوضاع در جزیره بحرین هر روز بحرانی تر می شود. این کشور کوچک جنوب خلیج فارس اگرچه سالهاست که شاهد انقلاب فراگیر اکثریت مردم است اما در ماه‌های اخیر و با تشدید سرکوب‌گری رژیم آل خلیفه که کانون آن به صدور حکم ساب تابعیت آیت‌الله عیسی قاسم باز می‌گردد، شرایط پیچیده تر از همیشه شده است.

«شیخ محمد حسن خجسته» عضو مجلس علمایی بحرین متولد 1971 میلادی است که پس از فارغ التحصیلی در رشته الکترونیک برای تکمیل مدارج علمی و دینی خود در سا ل ۱۹۹۱ رهسپار قم شد. وی که از نیروهای شناخته شده مبارزاتی و انقلابی بحرین است در نخستین اعتراضات مردمی بحرین (انقلاب الکرامه) توسط نیروهای امنیتی بازداشت و برای همیشه به لبنان و سپس ایران تبعید گردید.

خجسته که عضویت و مسئولیت در مجلس علمایی بحرین، جمعیت التوعیه الاسلامیه و جمعیت الوفاق را در کارنامه مبارزاتی خود دارد، جزو ۷۲ نفری است که اخیرا توسط رژیم آل خلیفه، سلب تابعیت شده‌اند .

برای بررسی بیشتر آخرین تحولات بحرین و روند دادگاه آیت الله شیخ عیسی قاسم رهبر انقلابیون این کشور با وی به گفت‌وگو نشستیم:

در ابتدا نقش مجلس علمایی بحرین در تحولات سیاسی و اجتماعی این کشور را تبیین فرمایید؟

مجلس علمایی اسلامی بحرین با داشتن ۱۲۰ عضو فعال، مجلسی بود که مناسبات دینی و فرهنگی و علمایی بحرین را پوشش می داد و با تلاش شیخ عیسی قاسم و چند تن دیگر از علمای بزرگ بحرین شکل گرفت. با نزدیک شدن انتخابات پارلمانی در سال ۲۰۱۱ فعالیت مجلس علمایی هم وارد مراحل جدی‌تر شد تا جایی که دولت بحرین به بهانه نداشتن شماره ثبت تصمیم به انحلال آن گرفت که واکنش علمای عظام را به همراه داشت و شیخ قاسم هم در پاسخ به این اقدام عنوان کردند ما امر به معروف و نهی از منکر می‌کنیم و در واجب شرعی از کسی هم اجازه نمی‌گیریم.

رژیم آل خلیفه که محبوبیت مجلس علمایی و شیخ عیسی قاسم را در میان مردم دیده بود دیگر تاب تحمل نیاورد و تصمیم گرفت تا مجلس علمایی و جمعیت الوفاق، که شیخ عیسی ارتباط مستقیم با آنها دارد را منحل کند. به گونه‌ای  دیگر می‌توان گفت؛ دولت بحرین با انحلال این دو مرکز دینی و علمایی؛ تصمیم گرفت بال‌های شیخ عیسی قاسم قطع شود که با تشکیل جلسات و دادگاه های صوری در سال ۲۰۱۴ مجلس علمایی توسط دولت بحرین تعطیل شد و برخی از رهبران دیگر جبهه ها هم همچون شیخ علی سلمان رئیس الوفاق دستگیر شدند و سلب تابعیت وی دو روز بعد صادر شد.

 اما اشاره کنم هر چند رژیم آل خلیفه تعطیلی جمعیت ها را رقم زد اما فعالیت ها و اقدامات فرهنگی و سیاسی ما تعطیل نشد و به پیشنهاد شیخ عیسی قاسم تجمع علمایی تشکیل و برنامه‎ها همچون گذشته پیگیری و اجرا می شد.

شاهد این هستیم که حدود یک سال پیش دادگاه فرمایشی بحرین حکم به ساب تابعیت شیخ عیسی قاسم داد، البته تاکنون در چند نوبت، جلسه آخر دادگاه ایشان که قرار است حکم نهایی را صادر کند به تعویق افتاده، پیش بینی شما در خصوص روند دادگاه شیخ عیسی قاسم و رای آن چیست، آیا از اوضاع و احوال رهبر انقلاب بحرین خبر دارید؟

در خصوص روحیات شیخ عیسی قاسم بگویم، فشارهای رژیم آل خلیفه بر تعطیلی مجلس علمایی یا جمعیت الوفاق و بازداشت تعدادی از رهبران مبارز، هیچ اثر منفی روی ایشان نگذاشته است و حتی زمانی که نیروهای انقلابی احساس می‌کنند نیاز به روحیه  بیشتر دارند با شیخ عیسی می‌نشینند و روحیه می‌گیرند.

اما برای سلب تابعیتی ایشان و رای دادگاه عنوان کنم که رسیدن نیروهای امنیتی به منزل ایشان و یا بازداشت کردن شیخ عیسی قاسم کار آسانی برای نیروهای امنیتی آل خلیفه نیست. یک بار نیروهای امنیتی برای بازداشت شیخ اقدام کردند اما مردم با حضور به موقع و ایثارگرانه خود باعث شدند تا در کمتر از ۵ دقیقه نظامیان عقب نشینی کنند؛ مردم الدراز که جمعیت ۲۰ هزار نفری دارد با حلقه زدن بر اطراف خانه شیخ عیسی در هیچ وقت از شبانه روز اجازه ورود نیروهای رژیم آل خلیفه را به منزل ایشان نمی‌دهند و آماده جانفشانی هستند؛ شهادت جوانان بحرینی، مصطفی حمدان در حمله دوم دژخیمان آل خلیفه به منزل شیخ عیسی نشان دهنده این واقعیت است.

با این توصیف، اقدامات احتمالی آل خلیفه در بازداشت رهبر شیعیان بحرین و خارج کردن ایشان از منزلش کار سختی برای نیروهای این رژیم خواهد بود؟

بله، نیروهای امنیتی رژیم آل خلیفه بارها تلاش کردند تا شیخ بزرگوار را بازداشت کنند اما واکنش‌های مردمی مانع تحقق این امر شد شیخ عیسی قاسم جوانان فدایی زیادی دارد که در کمتر از سه دقیقه خودشان را به منزل ایشان می‌رسانند و معتقدند که مراجع عظام مسیر ایثارگری و شهادت طلبی را برای جوانان در این باره روشن کرده‌اند.

اساسا دادگاه شیخ عیسی قاسم و محاکمه غیابی ایشان بر اساس چه اتهامی شکل گرفته است؟

اصل اتهامی که به رهبر شیعیان بحرین وارده شده است اتهام پولشویی بود. ایشان را به اتهام جمع آوری خمس و اموال دینی به شکل غیرقانونی و صرف کردن آن در امور مختلف مورد اتهام قرار دادند.

 نظام رژیم آل خلیفه در تلاش است تا خمس و زکات جمع آوری شده به دست شیعیان نرسد تا آنها در تنگنای مالی قرار گیرند. حتی در سال ۲۰۱۱ تعداد زیادی از کارمندان و کارگران شیعی از کارشان اخراج شدند تا بدین وسیله محتاج شوند و گرسنه بمانند و دست از انقلاب بردارند. تعدادی از این کارگران که بیکار شدند بوسیله وجوه شرعی تامین مالی می‌شدند و رژیم آل خلیفه که احساس خطر از ادامه این روند می‌کرد اتهام پولشویی را به شیخ عیسی قاسم زد تا بتواند ایشان را بازداشت کند، اما شیخ عیسی به این موضوع توجهی نکرد و با اقتدار آن را لم یکن تلقی کرد اما دادگاه در تلاش است تا حکمی علیه ایشان صادر کند.

بر اساس آخرین اخباری که داریم قرائن نشان می‌دهد حکم نهایی علیه شیخ عیسی قاسم صادر می‌شود و پرونده ایشان بسته خواهد شد تا از این طریق بتوانند به جمهوری اسلامی ایران ضربه‌ای وارد کنند. عربستان و امارات که هر روزه طعم شکستهای پی در پی را در منطقه می‌چشند در صدد هستند تا با فشار بر انقلابیون بحرین و صدور حکم علیه شیخ عیسی به گونه‌ای یک ضربه به ایران وارد کنند؛ آل سعود هر جا شکست بخورد به بحرین فشار می‌آورد تا بر این اساس به ایران ضربه بزند.

مردم انقلابی بحرین تا چه اندازه در میدان دفاع از مرجعیت خود باقی می مانند؟

ممکن است حکم شیخ عیسی قاسم صادر شود ولی اجرای آن ساده نیست و با مخالفت شدید مردم مواجه خواهد شد.

مردم بحرین پیرو حکم فقها هستند؛ آیات عظام شیعه، راه را برای آن‌ها نشان داده‌اند و جوانان الدراز و دیگر مناطق بحرین آماده شهادت هستند.

علمای ما خواستار عدالت هستند نه جنگ؛ تا الان ۲۰۰ شهید داده‌ایم که اخیرا هم شاهد اعدام تعدادی از جوانان بحرینی بودیم که آنها را به اتهام کشتن یک افسر اماراتی بازداشت و شهید کردند در صورتی که آن‌ها از این اتهام مبرا بودند و آن افسر اماراتی با انفجار چیزی که به کمرش بسته شده بود کشته شده است.

آینده بحرین را چگونه ارزیابی می کنید؛ خواسته به حق شما چیست؟

ما خواستار عدالت و ایجاد اصلاحات هستیم نه جنگ. اداره کشور به شکل جمهوری و دموکراسی از دیگر خواسته‌های ماست. در سال ۲۰۱۱ برنامه اصلاحی مطرح بود و قرار شد مجلس شورا حذف و مجلس نواب جای آن را بگیرد و عدالت اجتماعی در ادارات حاکم شود اما خلیفه بن سلمان که ۴۴ سال است که منصب نخست وزیری را برعهده دارد، تمام صلاحیت نواب را به شورا داد و ۴۰ نفر از طرف خودش در آن گماشت و به ۱۸ نفر نماینده شیعیان هم توجهی نکرد. مجلس امروز که از طرف پادشاه بر سر کار آمده است حق استیضاح ندارند و تمام صلاحیتها را پادشاه بررسی می‌کند.

ما می‌گوییم پادشاه به امور پادشاهی برسد ولی حکم نکند، چرا تمام قضات، وزرا، نخست وزیر به دستور پادشاه تعیین شوند؟ چرا مجلس بحرین اقتداری نداشته باشد؟

آیا امکان تشدید خشونت های رژیم آل خلیفه علیه مردم  بحرین وجود دارد؟

مشکل مردم بحرین امروز آل خلیفه نیست مشکل ما آل سعود و امارات است. امروز برای امور بحرین در منامه تصمیم گرفته نمی شود بلکه تصمیم در ریاض گرفته می شود.

مشکل ما از سال ۲۰۱۱ شروع شد که نیروهای آل سعود وارد بحرین شدند و می‌توان گفت بحرین عملا جز سعودی شد. حتی تغییر وزرا و تعویض برخی دیگر از مدیران در بحرین بدون اجازه سعودی ها صورت نمی‌گیرد.

چه نتیجه‌ای برای انقلاب مردم بحرین متصور هستید؟

نهضت انقلابی ما مسالمت آمیز و خواسته‌های ما عادلانه است، جنگ ما سخت افزاری نیست بلکه به صورت نرم است؛ اسقاط نظام از خواسته‌های ماست اما به شکل دیگر یعنی پادشاه از تمام صلاحیتها سلب شود و همانند دکوری باشد و این مجلس و دولتمردان باشند که بدون دخالت پادشاه امور کشور را اداره کنند./

انتهای پیام

گفت وگو از: روح الله فرقانی فدافن

ویژه نامه بیت المقدس دوشنبه هر هفته ضمیمه روزنامه قدس منتشر می شود.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.