مشکلی که در این مناظره دیده شد این بود که وقتی سوالی از نامزدها پرسیده می‌شد آنها خود را موظف به پاسخگویی نمی‌دانستند و بیشتر بحث های خود را مطرح می‌کردند. لذا به عقیده من مناظره جای این کار نیست.

نقاظ ضعف مناظره های انتخابات ۹۶

 به گزارش «قدس آنلاین»،  رضا پورایمانی، استادیار دانشگاه آزاد اراک به تحلیل مناظره دوم و شرایط انتخابات پیش رو پرداخت.
پورایمانی درخصوص عملکرد کلی نامزدها در مناظره دوم گفت:
  «مناظره، مجموعا پدیده خوبی است و سبب افزایش سطح آگاهی مردم و مشارکت فکری آنها در شناخت نامزدها می‌شود، لیکن مشکلی که در این مناظره دیده شد این بود که وقتی سوالی از نامزدها پرسیده می‌شد آنها خود را موظف به پاسخگویی نمی‌دانستند و بیشتر بحث های خود را مطرح می‌کردند. لذا به عقیده من مناظره جای این کار نیست. بهتر است نامزدها در برنامه مستند و گفت‌وگوی ویژه خبری به تشریح نظرات و برنامه های خود بپردازند. مناظره جای بحث و تبادل نظر بین آنهاست نه اینکه هرکسی برنامه خود را به صورت انفرادی بیان کند. مردم می‌خواهند با دیدن مناظره و نحوه پاسخ دادن نامزدها به سوالات به انتخاب نهایی برسند. یکی دیگر از ضعف های این مناظرات ناتوانی مجری در تذکر به نامزدهاست. مجری برنامه باید هرگاه نامزدها از پاسخگویی به سوالات حاشیه رفتند مسیر برنامه را به جایگاه اصلی خود برگرداند و اجازه بحث های انفرادی به نامزدها ندهد».
 وی درباره برجام و اقدام متقابلی که رئیس جمهور آینده باید نسبت به بدعهدی های آمریکا نسبت به این موضوع داشته باشد خاطرنشان کرد:
«برجام سندی است که در ۹۰۰ درصد موارد به ضرر ما بسته شده است. اما به هرحال باید به عنوان یک سند ملی که دولت ایران پای آن را امضا کرده به آن پایبند باشیم. لیکن دولت آینده باید با استفاده از اهرم اقتدار جهت دریافت و استفاده از امتیازات موجود در برجام تلاش کند. به همین دلیل معتقدم هر دولتی که روی کار می‌آید باید قبل از هر چیز یک دولت مقتدر و با اراده باشد. مطمئن باشید دولتی که در برابر غرب از خودش ضعف نشان دهد کشور را دچار مشکل می‌کند و تحریم های جدیدی که در همین راستا برای ما در نظر گرفته می‌شود در برابر تحریم های قبل از برجام بسیار شدیدتر و بزرگ تر خواهد بود».
 پورایمانی در رابطه با اظهارات اخیر روحانی درمناظره مبنی بر اینکه نوشتن شعار های مرگ بر اسرائیل و مرگ بر آمریکا مذاکره کنندگان را در مذاکرات تضعیف کرد، اذعان داشت:
  «آقای روحانی به عنوان رئیس جمهور وقت و در برنامه مناظره که میلیون ها بیننده در داخل و خارج از کشور دارد بحث جالبی را مطرح نکرد و به عقیده من طرح این موضوع اشتباه بود. این صحبت یکی از همان خطاهای استراتژیکی بود که در زمان برجام نیز از سوی ایشان به دفعات تکرار شد. همین اقدامات باعث شد طرف مقابل مرحله به مرحله امتیازات بیشتری از ما بگیرد. برای مثال اگر آنها در جایی، بندی از برجام را نقض کند و ما بخواهیم شکایت کنیم، آنها می‌توانند تا ۴۵ روز سکوت کنند و بعد از آن تمام تحریم ها به طور اتوماتیک برمی‌گردد».
استاد دانشگاه اراک در پایان درباره پیشنهاد مناظره احمدی نژاد و روحانی توسط رئیسی بعد از مناظره دوم اضافه کرد:
  «برگزاری چنین مناظره ای در شرایط کنونی کشور به صلاح نیست. ممکن است با برگزاری این برنامه اختلافات و درگیری های زیادی در جامعه رخ دهد. اما یک نکته در این میان قابل توجه است. آقای روحانی باید پاسخگوی عملکرد چهار ساله خود باشد نه اینکه هرجا نقصی پیدا شد آن را به عهده دولت نهم و دهم بیاندازد. همه دولت ها محاسن و معایبی داشتند اما منصف کسی است که ناکارآمدی خود را به گردن دیگری نیاندازد. دولت یازدهم متاسفانه نتوانست به وعده های خود عمل کند و یکی دیگر از نقص های بزرگ این دولت این است که گرایش به خوی اشرافی گری و تجمل گرایی دارد. در حال حاضر شرایط با زمان آقای هاشمی و آقای خاتمی فرق کرده و هر حرکتی سریعا در شبکه های مجازی پخش می‌شود. آقای روحانی متاسفانه نتوانست در برخورد با مقوله حقوق های نجومی برخورد خاصی بکند و این موضوع بر اذهان عمومی تاثیرات بدی گذاشت».

منبع: استاد نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.