یشتر تحریم های نگران کننده در مورد ما جهانی بودند که به واسطه برجام برچیده شده اند. در حال حاضر سوئیفت ها باز است و اگر ال‌سی ها کار نمی‌کند به خاطر عدم اعتبار سنجی بانک های داخلی در بانک های خارجی است که به مرور زمان حل می‌شود و خود بانک ها باید در این زمینه اقدام کنند. در نتیجه فکر نمی‌کنم تحریم های آمریکا برای ما نگران کننده و مشکل آفرین باشد.

برجام یک توافق بین المللی است و منحصر به آمریکا نمی‌شود

 به گزارش «قدس آنلاین»،  سید رسول صالحی، عضو هیئت علمی دانشگاه مسجد سلیمان به تحلیل شرایط انتخاباتی کشور و بررسی عملکرد دولت یازدهم پرداخت.

صالحی درباره عملکرد کلی نامزدها از اولین روز تبلیغات تا کنون خاطرنشان کرد:
«مطلبی که باید قبل از پاسخ به این سوال به آن اشاره کنم این است که دولت برای اجرای طرح های اقتصادی خود، با ۲۲ فاز اجرایی مواجه بوده است. در فاز اول اجرا سیاست ها دولت بیشتر بر اساس استراتژی های تدافعی بوده است. دلیل این امر نیز برون رفت از شرایط حاکم بر اقتصاد کشور بود. باید توجه کنیم رفع تحریم ها به معنای پایان تمام معضلات اقتصادی نیست. به عنوان مثال یکی از آسیب هایی که تحریم ها به اقتصاد ما وارد کرد عدم گشایش اعتبارات ال‌سی در مبادلات خارجی بود. خب لازمه گشایش اعتبارات ارزی، باز بودن شبکه سوئیفت است و در وهله دوم وجود اعتبار بانک های داخلی بین بانک های خارجی است. نکته ای که وجود دارد مساله سوئیفت بعد از برجام حل شد اما همچنان در زمینه اعتبار سنجی بین بانک ها دچار مشکل هستیم. به این خاطر بازگشایی اعتبارات هنوز به راحتی اجرا نمی‌شود. اگر دقت کنید به جز چند بانک خارجی که با داخل ارتباط دارند حاضر به همکاری با ما نیستند. خب این مشکل نیز باید به مرور حل شود».

صالحی در همین راستا ادامه داد:
«ما چهار حالت اقتصادی شاخص داریم. ۱- رکود ۲- رونق ۳- رونق تورمی ۴۴- رکود تورمی. ما در مرحله اول از رکود تورمی وارد رکود شدیم. یعنی الان اقتصاد ما وارد رکود شده است. خب در مرحله بعدی نیز باید وارد رونق تورمی شویم. این مورد نیاز به یک سری اقدامات دارد و در پی خود تبعاتی را به همراه دارد. دولت نیز به خاطر همین چالش ها و سیاست های تدافعی که در پیش گرفته بود، محتاطانه تر با این قضیه برخورد کرد. لذا احتمالا دولت در فاز دوم وارد مرحله رونق تورمی خواهد شد. به همین دلیل احتمالا در این فاز با موفقیت های بیشتری رو به رو خواهیم شد».

وی در ادامه افزود:
  «درباره حال و هوای کشور نیز باید بگویم هنوز آنطور که باید و شاید فضا انتخاباتی نشده است. البته امیدوارم با وارد شدن نامزدها در فضای اقتصادی و توضیح برنامه های خود در این زمینه این شور و انگیزه به مردم برای شرکت در انتخابات ایجاد شود. خود من یک برنامه ۲۰ ساله ای با هدف ارتقای سطح توسعه اقتصادی به هشتمین اقتصاد ایران از نظر تولید ناخالص داخلی تنظیم کردم. یک برنامه ۴ ساله نیز چندی پیش به دولت پیشنهاد دادم. تحت عنوان برون رفت از رکود و حرکت به سوی رونق».

صالحی در ادامه در ارتباط برجام و سیاستی که رئیس جمهور آینده باید در قبال آن و بدعهدی های آمریکا در پیش گیرد اظهار داشت:
  «برجام یک توافق بین المللی است و منحصر به آمریکا نمی‌شود. ضمنا ما مبادلات زیادی با آمریکا نداشتیم که حالا آنها بخواهند آن را کم و زیاد کنند. لذا سیاست های آمریکا در قبال ایران مشخص است و نباید انتظار تغییر در این رویکرد را داشته باشیم. در مورد برجام نیز باید یادآور شوم آسیب هایی که ما از تحریم ها خورده ایم زیاد ارتباطی به آمریکا نداشته و یکی از تحریم هایی که بیشترین آسیب را به اقتصاد ایران زده است، تحریم بانکی یا همان سوئیفت بود. تحریم بعدی، بیمه کشتیرانی بود. خب وقتی دقت کنیم می‌بینیم ما بزرگترین لطمه هارا از این تحریم ها خوردیم و هیچ ارتباطی به آمریکا نداشته. در نتیجه بیشتر تحریم های نگران کننده در مورد ما جهانی بودند که به واسطه برجام برچیده شده اند. در حال حاضر سوئیفت ها باز است و اگر ال‌سی ها کار نمی‌کند به خاطر عدم اعتبار سنجی بانک های داخلی در بانک های خارجی است که به مرور زمان حل می‌شود و خود بانک ها باید در این زمینه اقدام کنند. در نتیجه فکر نمی‌کنم تحریم های آمریکا برای ما نگران کننده و مشکل آفرین باشد».

وی در پایان درخصوص برگزاری مناظره بین روحانی و احمدی نژاد اضافه کرد:
  «این پیشنهاد خوبی بود اما یا باید قبل از انتخابات یا بعد از انتخاب این کار را انجام دهند. در فضای کنونی کشور لزومی برای این مناظره وجود ندارد. ضمنا این بحث در رسانه ملی نباید انجام شود و اگر قرار به برگزاری چنین برنامه ای باشد باید در یک مجله، روزنامه، سایت پر بازدید یا کثیرالانتشار اتفاق بیافتد».

منبع: استادنیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.