سراوان- روستاهای کم آب و خشک سیستان و بلوچستان بخصوص قادرآباد ناهوک هر دو هفته با یک تانکر ده هزار لیتری آبرسانی می‌شوند، ولی این گونه آبرسانی نیز تکافوی نیاز روستاییان را نمی‌کند و آن‌ها مجبورند آب مورد نیاز خودشان را از قنات تأمین کنند.

ساز آب برای مردم قادرآباد سراوان ناکوک است

حسین سپاهی: با وجود سختی‌های فراوان و نبود امکانات اولیه در روستاها برخی از روستاهای سیستان و بلوچستان بویژه روستاهای هم مرز افغانستان و پاکستان در حال خالی شدن است و این می‌تواند به عنوان زنگ خطری برای مسئولان مطرح باشد.

روستاهای کم آب و خشک این استان بخصوص قادرآباد ناهوک هر دو هفته با یک تانکر ده هزار لیتری آبرسانی می‌شوند، ولی این گونه آبرسانی نیز تکافوی نیاز روستاییان را نمی‌کند و آن‌ها مجبورند آب مورد نیاز خودشان را از قنات تأمین کنند.

البته آب تنها نیاز روستاییان این خطه از سرزمین ایران نیست و خشکسالی‌های چندین ساله سبب خشک شدن محصولات کشاورزی در روستاها شده است و مردم به نوعی درآمد خود را از دست داده‌اند، درصورتی که ناهوک تنها دهستانی است که دارای آب‌های زیرزمینی بوده و قنات آن بیشترین آب را در شهرستان داراست.

در بعضی از روستاهای این استان خشکسالی تأثیر خود را بر روی دامداری نیز گذاشته و مردم سختکوش باید علوفه مورد نیاز دام‌های خود را از بیرون تهیه کنند و این خود مشکل بزرگی برای آن‌ها شده است.

در حسرت رسیدن تانکر آب

اهالی روستای قادرآباد از توابع شهرستان سراوان دهستان ناهوک در سیستان و بلوچستان با مشکل تأمین آب شرب روبه رو هستند و چشمان آن‌ها در حسرت رسیدن تانکر آب بعد از دو هفته به انتظار نشسته است.

رئیس شورای اسلامی روستای قادرآباد در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار داشت: روستای قادرآباد از روستاهای توابع دهستان ناهوک است که ۱۱۸ خانوار در آن سکونت دارند.

رستم گمشادزهی تصریح کرد: آب لوله‌کشی در این روستا وجود ندارد و اهالی روستا باید مسافتی دوکیلومتری رفت و برگشت تا قنات را با پای پیاده طی کنند درصورتی که این روستا تا شاه لوله آب دوکیلومتر فاصله ندارد.

وی از مسئولان خواست تا توجه بیشتری به مردم روستا داشته باشند زیرا نبود امکانات در مناطق روستایی سبب شده، مردم و اکثر جوانان به شهرهای اطراف مهاجرت کنند.

رئیس شورای اسلامی قادرآباد گفت: اگر امکانات در روستاها باشد، لزومی ندارد که مردم روستایی مهاجرت کنند در حالی که اگر این روند ادامه پیدا کند تا چند سال آینده روستاها خالی از سکنه می‌شوند.

گمشادزهی افزود: اهالی این روستا به دلیل نبودِ آب آشامیدنی با مشکل جدی روبه‌رو هستند که این مردم با نبود آب نمی‌توانند کنار بیایند. بارها این مشکل را به گوش مسئولان رسانده‌ایم، ولی باز هم پشت گوش انداخته‌اند.

وی از نماینده مردم سراوان در مجلس شورای اسلامی و استاندار خواست برای رفع این مشکل اقدام کنند.

طی مسافت دوکیلومتری برای یافتن قطره‌ای آب

یکی از اهالی روستای قادرآباد نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار داشت: مردم روستا برای قطره آبی مسافت دوکیلومتر رفت و برگشت را پای پیاده طی می‌کنند که این مقدار آب نه کفاف شست و شو را می دهد و نه آشامیدن و حمام رفتن  ولی چاره ای هم نیست.

وی بیان داشت: آب آشامیدنی از حداقل امکاناتی است که برای ماندگاری در روستا ضروری است، اما سال‌ها روستای قادرآباد با کم آبی روبه رو بوده است و مسئولان توجهی به مشکل روستاییان ندارند.

وی افزود: با این وضعیت مسئولان چگونه انتظار دارند روستاییان به شهرها مهاجرت نکنند و در روستا بمانند و چرخ تولید محصولات کشاورزی را بچرخانند!

یکی دیگر از اهالی این روستا گفت: مسئولان خود بیایند و ازنظر وضعیت ببینند و برای دقایقی کوتاه در این روستا مستقر شوند.

وی افزود: حرف‌های ما مردم به جایی نمی رسد. گویا قرار نیست کسی برای حل مشکل کاری کند. مردمان روستا پس از یک روز خستگی کار، باید برای یافتن یک مشت آب و زدودن گرد خستگی از صورت، به این همسایه و آن فامیل رو بزنند یا دو کیلومتر رفت و برگشت تا قنات را طی کنند تا شاید فرجی حاصل شود.

انتظار می‌رود، مسئولین شهرستان سراوان مشکلات ناشی از بحران نبود آب در این منطقه را به دست فراموشی نسپارند و برنامه‌ریزی مدونی در قالب برنامه‌های کوتاه مدت و بلند مدت برای مدیریت این بحران در این شهر و روستاها داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.