گروه جامعه:دوستانم که از حامیان محیط زیست هستند چند بار از وضعیت بد حیوانات زندانی در باغ‌وحش شیراز برایم گفته بودند و حالا در باغ وحش شیراز هستم

یکی به داد این زبان بسته‌ها برسد!

 مسعود حیدری معینی: . کنار قفس خرس‌ها، جوانی را پیدا می‌کنم که گویی یکی از نگهبانان باغ‌وحش است، به او می‌گویم که توری آهنی کف قفس خرس‌ها کنده شده و به کف پای خرس‌ها فرو می‌رود، لطفاً کاری بکنید!

جوان با لحنی بی تفاوت می‌گوید: بفرمایید چکار کنیم؟ این خرس‌ها خودشان کف قفس را پاره می‌کنند و این وضعیت را به وجود می‌آورند. وقتی چند بار دست و پایشان زخمی شود دیگر این کار را نمی‌کنند!

 پرندگان زخمی خواهند مرد

در حال بازدید از محل پرندگان هستم. چند پرنده شکاری زخمی هم داخل قفس هستند که هر از چند گاهی مورد هجوم پرنده‌های دیگر قرار می‌گیرند و گویی رمق‌های آخرشان است؛ البته اگر اشتباه نکنم برای چند کرکس که در قفس دیگری نگهداری می‌شوند شام مفصلی فراهم می‌شود و از مرگ این پرنده‌ها سود خواهند برد، البته اگر جسدشان از کارگاه تاکسیدرمی سر در نیاورد.

نگهداری از شیرها در تور مرغی

یکی دیگر از نکته‌های تأسفبار در این باغ‌وحش، محل نگهداری شیرهاست که تقریباً در پنج محل متفاوت با وضعیت‌های مختلف نگهداری می‌شوند. عده‌ای در محلی نوساز بدون سقف با دیوارهایی در حد دو متر که اگر شیرها کمی به خودشان زحمت بدهند می‌توانند از آنجا فرار کنند. چندتایی هم در جایی محصور با تور مرغی نگهداری می‌شوند. فقط کافی است این هفت هشت تا شیر بی حال ناخداگاه تنه شان به توری بخورد و بدون هیچ واسطه‌ای در بین بازدیدکنندگان حاضر شوند! باورش برایم خیلی دشوار است که کوچک‌ترین نکته‌های ایمنی هم در اینجا رعایت نشده و چند قلاده حیوان وحشی را در تور مرغی زندانی کرده‌اند!

مسئولیت جان بازدید کنندگان با کیست؟ آیا نباید میله و حفاظ ایمنی استانداردی وجود داشته باشد؟ اگر کودکی دستش را از لای توری به داخل ببرد چه اتفاقی برایش می‌افتد؟

سلول کثیف میمون‌ها

هرچه زود‌تر از این محل پرخطر دور می‌شوم. در محل قفس میمون‌ها بوی بدی همه فضا را پر کرده است. ناچارم با دستمال جلو دهانم را بگیرم و از این ده دوازده سلول هم بازدید کنم و عکس بگیرم. از پلاستیک چیپس و پفک تازه تا نان کپک زده را می‌توانی در قفس‌ها ببینی! به سمت آبخوری و دستشویی می‌روم تا آبی به سرو صورت بزنم. هیچ ماده شست و شویی نیست. یک خانواده هم که چهار نفر هستند و با خودرو شخصی به اینجا آمده‌اند گله می‌کنند و می‌گویند از بچه سه ساله ما هم ۷۰۰۰ تومان پول بلیت گرفتند و در کل ۳۰هزارتومان برای بازدید پرداخت کرده‌ایم در حالی که مایع شست و شوی دست هم ندارند!

 «قفس وحش‌» یا باغ وحش؟

جالب است خوانندگان محترم بدانند در حال حاضر پنج مرکز نگهداری از حیوانات وحش، همچنان بدون مجوز سازمان حفاظت محیط زیست به فعالیت مشغول هستند که باغ وحش شیراز یکی از این مراکز است. این مرکز همچنان نه مهر تأیید سازمان حفاظت محیط زیست را دارد و نه تعطیلی‌اش مورد پیگیری مسئولان این سازمان واقع می‌شود؛ البته هدف ما از تهیه این گزارش تعطیلی این مراکز نیست بلکه هدف توجه بیشتر صاحبان این مراکز و مسئولان محیط زیست است تا «قفس وحش‌ها» به باغ وحش تبدیل شوند و حیوانات هم در شرایط بهتری نگهداری شوند.

درست است که هنوز بازسازی این باغ وحش به اتمام نرسیده ولی مسئولان باغ وحش می‌توانند با رعایت نظافت قفس‌های این حیوانات کمترین لطف را در حق این حیوانات بی‌زبان بکنند و مسئولان محیط زیست و بهداشت هم از پشت میزهایشان برخیزند و برای یک بارهم که شده از نزدیک سری به این باغ وحش بزنند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.