جامعه:اواسط دی ماه سال گذشته با الحاق صندوق بیمه سلامت به وزارت بهداشت اصطکاک پنهان وزارتخانه متولی سلامت با وزارت کار، تعاون ورفاه اجتماعی خود را نشان داد.گواه این مدعا بیانیه های تعلیق خدماتی است که از همان موقع هر از گاهی از سوی پزشکان ، بیمارستان ها یا داروخانه ها و دیگر مراکز درمانی و تشخیصی منتشر شد.

وعده درمانی سخنگوی دولت برای درد بیمه ها

 آرش خلیل‌خانه: وزیر بهداشت در واپسین ماه ها و روزهای سال گذشته بارها پشت تریبون های مختلف از بدعهدی سازمان های بیمه گر در پرداخت بدهی های شان گله کرده بود.

دکتر قاضی زاده هاشمی در یکی از این اظهار نظرها گفته بود: «به دنبال آن هستیم تا در هفته آینده بخش فراوانی از مطالبات دانشگاه‌های علوم پزشکی پرداخت شود.البته وزارت بهداشت ۱۲هزار میلیارد تومان طلب از بیمه دارد که بیشترین طلبکاری مربوط به بیمه سلامت ایرانیان بود.در حال حاضر نیز هزار و ۲

۰۰ میلیارد تومان به صورت نقدی و هزار و ۶۴۰ میلیارد تومان در قالب اوراق پرداخت شد. تأمین اجتماعی به وزارت بهداشت حدود ۴ هزار میلیارد تومان بدهکار است.»

وی همچنین در جلسه ای با اعضای کمیسیون تلفیق انگشت اتهام این کاستی ها را به سوی دولت نشانه رفت و خاطرنشان کرد: «متأسفانه دولت در موضوع بدهی بیمه ها به مراکز درمانی منفعل عمل کرده است و اگر درست عمل می‌کرد چنین مشکلاتی را شاهد نبودیم به عنوان مثال در سال ۹۵ هیچ اعتباری برای سازمان بیمه سلامت در نظر گرفته نشد بنابر این سازمان چطور می‌تواند خدمات را دریافت کند اما پولی نداشته باشد.»

تفاهم دو وزیر و کور سوی امید

پنجم اسفند ماه سالی که گذشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشورمان در گفت و گو با خبرنگار ما از وعده وزارت رفاه برای پرداخت بدهی های خود خبر داد.

دکتر حسن قاضی زاده هاشمی به گزارشگر ما گفته بود: بنابر صحبت ها و مذاکراتی که  با وزارت رفاه داشتیم قول هایی برای پرداخت بدهی های خود داده اند و بر همین اساس قرار است این بدهی ها تا پایان سال پرداخت شود.

آنچه را که نمی توان در این خصوص انکارکرد و از کنار آن گذشت اینست که مردمانی که حق خود را برای تأمین رفاهی افزونتر، پیش از این پرداخته اند حال قربانی تعاملات بیمارگونه متولیان این عرصه شده اند.
محمد نوبخت ، سخنگوی دولت نیز همان موقع در توجیه چرایی آنچه رخ داده به گزارشگر ما گفت:برآورد ما این بود که بین ۵ تا ۶ میلیون نفر تحت پوشش این بیمه قرار خواهند گرفت و قرار بود به افراد تحت پوشش این بیمه دفترچه درمانی داده شود؛اما اتفاقی که افتاد این بود که عملًا این سازمان ۱۱ میلیون نفر را بیمه کرد و مشکل این بود که همپوشانی با بیمه های دیگر بوجود آمد؛ یعنی برخی از این بیمه شدگان در جای دیگری بیمه بودند و چون این بیمه رایگان بود بیمه‌های دیگر را رها کردند و تحت پوشش این بیمه قرار گرفتند.

اما حالا گذشت زمان از بد عهدی دولتمردان و به سرانجام نرسیدن وعده ها حکایت  دارد و اینکه ماجرای بیمه ها ختم به خیر نشده است .چنانکه آنگونه که مسئولان انجمن داروسازان می گویند اگر این روند پس از انتخابات هم ادامه داشته و حق بیمه پرداخت نشود، این انجمن اعلام خواهد کرد که هیچگونه نسخه‌ای با بیمه پیچیده نخواهد شد.

باز هم وعده ای دیگر

حالا باز هم سخنگوی دولت در گفت و گویی با خبرنگار ما قول داد دولت در جهت تعدیل و تقلیل مطالبات بخش دارو و سلامت و کاهش زمان تسویه بدهی بیمه به این بخش‌ها اقدامات اساسی انجام دهد.

پیگیری‌های چند ماهه روزنامه قدس در خصوص مشکلات بخش بهداشت، درمان و دارو به واسطه تأخیر در پرداخت دیون تأمین اجتماعی که منجر شده بود برخی از مراکز درمان و دارویی اعلام کنند قادر به ارایه خدمات بیمه‌ای نیستند و واکنش وزیر بهداشت در گفت و گو با ما درباره اینکه بدون دریافت هزینه‌ها قادر نخواهیم بود این خدمات را ارایه دهیم در نهایت به آنجا رسید که با مأموریت رئیس سازمان برنامه و بودجه برای حکمیت میان دو وزارتخانه بهداشت و درمان و تعاون، کار و رفاه اجتماعی ۴ هزار میلیارد تومان از بدهی تأمین اجتماعی تا پایان سال به بخش‌های سلامت پرداخت شود.

حالا اما بخش تأمین دارو به دلیل افزایش مراجعه مردم در نتیجه طرح تحول سلامت و افزوده شده ۱۱ میلیون نفر به بیمه شدگان قادر با پوشش حجم افزوده شده مراجعات با وجود ۷ ماه مطالبات معوقه نیست.

محمد باقر نوبخت دیروز در پاسخ به پرسش قدس درخصوص این مشکل با بیان اینکه بر مبنای توافق پایان سال ۹۵ مبنی بر پرداخت ۴ هزار میلیارد تومان از بدهی بیمه معوقات بخش دارو و درمان از اردیبهشت ماه به آذرماه کاهش داده شد گفت:سازمان برنامه و بودجه هم هزار میلیارد تومان بدین منظور به تأمین اجتماعی کمک کرد.

نوبخت با پذیرش اینکه فاصله پرداخت مطالبات داروخانه‌ها و بخش سلامت چند ماهی بیشتر شده افزود: معتقدیم این مسأله باید مدیریت شود لذا آنچه را که شما پیگیری کردید، ما هم در دولت دنبال کردیم و گام اول این شد که بدهی ۱۰ ماهه را به ۷ ماه کاهش دادیم.

وی در پاسخ به این پرسش که این کاهش زمانی چند ماهه با افزایش حجم مراجعه و خدمات بیمه‌ای در نتیجه طرح تحول سلامت بی اثر شده و مطالبات بخش دارو در حال انباشته شدن است هم تصریح‌کرد: یک وجه مسأله اینست که مردم از طرح تحول سلامت بهره‌مند شده‌اند، ولی اینکه بهره‌مندی مردم منجر به فشار بر بخش دارو و درمان نشود هم حرف درستی است و ما آنرا قبول داریم و باید این مسأله هم از نظر مالی و هم از نظر اصلاح طرح تحول سلامت مدیریت شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: به این منظور ما در سازمان طرحی را آماده و پیش‌نویس آنرا تدوین کرده‌ایم و در آینده نزدیک برای تصویب به دولت خواهیم داد تا در اجرای طرح تحول سلامت نظم و ترتیب بهتری رعایت شود و با بهره وری بیشتری روبرو باشیم.

نوبخت تأکید کرد: قطعاً کار انجام شده لازم اما کافی نبود و دولت راضی نیست برای بخش درمان و دارو فشار وارد شود لذا در جهت تعدیل و کاهش مطالباتشان اقدام اساسی خواهیم کرد.

به  هرروی آنچه را که نمی توان در این خصوص انکارکرد و از کنار آن گذشت اینست که مردمانی که حق خود را برای تأمین رفاهی افزونتر، پیش از این پرداخته اند حال قربانی تعاملات بیمارگونه متولیان این عرصه شده اند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.