آخرین خبرها از سرنوشت کاسپین

اقتصاد- فرزانه غلامی: رئیس کل بانک مرکزی روز گذشته در طبقه هفدهم برج بیست طبقه این بانک میزبان خبرنگاران بود تا در خصوص عملکرد دولت در چهار سال گذشته با اصحاب رسانه سخن بگوید.

قرار نبود این جلسه سیاسی و انتخاباتی باشد اما وقتی خبرنگاران در بدو ورود به ساختمان شیشه‌ای سبز رنگ نبش خیابان میرداماد، جمعیت پلاکارد به‌دستانی را از سپرده‌گذاران هشت مؤسسه غیرمجاز و ورشکسته دیدند، این جلسه تا حدود زیادی انتخاباتی شد و عرصه‌ای برای زیر سؤال بردن شعارهای تبلیغاتی رقبای رئیس دولت یازدهم.

داستان از آنجا شروع شد که روابط عمومی بانک مرکزی با هماهنگی قبلی سعی کرد با هدایت خبرنگاران به درورودی کوچه پگاه (در جوار این بانک) اجازه ندهد صدای سپرده‌گذاران معترض که علیه دولت و بانک مرکزی شعار می‌دادند رسانه‌ای شود اما صدای اعتراض این جمعیت که اغلب از سپرده‌گذاران «آرمان» بودند در تمام محوطه ساختمان بانک مرکزی پیچیده بود؛ همان‌هایی که ماه‌هاست به ساکنان حاشیه خیابان میرداماد تبدیل شده‌اند و حالا شعارهایی با محوریت تحریم انتخابات در صورت عدم تأدیه حق و حقوشان سر می‌دهند!

*پرسش قدس

وقتی قدس و تسنیم از رئیس کل بانک مرکزی در خصوص آخرین نتایج ساماندهی این مؤسسات پرسیدند، ولی الله سیف ضمن ابراز همدردی با سپرده‌گذاران به گفته وی «مظلوم» این مؤسسات گفت: من آدم بی‌مسئولیتی نیستم اما مسببان این اتفاق باید پاسخگو باشند. این هشت تعاونی، غیرمجاز بودند بنابراین تحت مسئولیت ما نبودند اما دولت از ابتدا مصمم به ساماندهی این‌ها شد.

سیف مدعی شد: این مردم مظلوم به اسامی مقدسی مانند ثامن الائمه و یا مؤسسه میزان اعتماد کرده‌اند. امروز بانک مرکزی با برنامه‌ریزی و ساماندهی این مؤسسات توانسته بخش زیادی از نقدینگی‌شان را زیر چتر نظارتی خود درآورد.

*ورود شورای عالی امنیت ملی ومراجع قضایی

به گفته وی هم اکنون شورای عالی امنیت ملی و مراجع قضایی به یاری بانک مرکزی آمده‌اند. رئیس کل بانک مرکزی افزود: قرار شده هیئت مدیره کاسپین فهرست دارایی‌ها و سپرده‌گذاران را جمع‌آوری کند که تاکنون هفت تعاونی اطلاعاتشان به کاسپین رسیده و تعاونی هشتم هم در حال انجام است؛ بنابراین تأکید می‌کنم کاسپین خود هیچ مشکلی ندارد و هنوز هیچ سپرده‌گذاری جدید و یا شعبه جدیدی نداشته است.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه باید از بانک مرکزی در این زمینه تقدیر شود، افزود: مردم به دلیل مجوز دادگاه، دفترچه کاسپین در دست دارند و بانک مرکزی پیگیر انتقال دارایی‌های فرشتگان (تعاونی هشتم) است و تاکنون ۲۵۰۰ میلیارد تومان از دارایی‌های این تعاونی تسجیل شده ضمن اینکه به دنبال تدبیری برای اعطای خط اعتباری به منظور پرداخت پول سپرده‌گذاران هستیم.

وی همچنین از اینکه گفته شود بانک‌های کشور ورشکسته اند انتقاد کرد اما اذعان داشت که بانک‌ها مشکلاتی دارند و این مشکلات قابل انکار نیست. سیف تأکید کرد تا دو سال قبل شرایط بانک‌ها زیاد مساعد نبود اما با تلاش‌های دولت تحولاتی در انتظار نظام بانکی است.

سیف در این جلسه «خزانه خالی» را به تعادل نداشتن دخل و خرج تعبیر کرد و گفت: رئیس جمهور مرتباً این عبارت را به کار می‌برد چون زمانی که ما کارمان را شروع کردیم وضعیت درآمدها و بدهی‌ها بسیار نامساعد و قدرت مانور مالی کم بود بنابراین با بحران مواجه بودیم و این یعنی خزانه خالی بوده است.

وی ناکامی دولت در تک نرخی کردن ارز را این گونه توجیه کرد. سیف گفت: گفته بودیم پس از برجام و در صورت رفع تحریم‌های بانکی ظرف ۶ ماه ارز تک نرخی می‌شود که این روند کمی طولانی شد اما دولت همچنان مصمم به این کار است و در صورت وجود زمینه‌های لازم ارز را تک نرخی خواهد کرد.

وی همچنین گفت: آمارهایی که ما در اختیار داریم و من بررسی کردم این است که بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی تنها ۲۵ تا ۲۶ هزار میلیارد تومان است ضمن اینکه باید مسکن مهر را هم در نظر بگیریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.