شهرکرد- نزاع‌های دسته جمعی ازجمله حوادثی است که هرچند وقت یک بار در استان چهارمحال و بختیاری رخ می‌دهد و سبب نگرانی مردم می‌شود.

نزاع‌های خونین نتیجه تعصبات کورکورانه‌

علیرضا لعل اکبری: نزاع‌های دسته جمعی ازجمله حوادثی است که هرچند وقت یک بار در استان چهارمحال و بختیاری رخ می‌دهد و سبب نگرانی مردم می‌شود.

دوشنبه هفته جاری بار دیگر خبری از نزاع دسته جمعی در منطقه نمک شهر چلگرد از توابع کوهرنگ این استان در رسانه‌ها منتشر شد.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی چهارمحال وبختیاری در توضیح این حادثه اعلام کرد: این درگیری بین دو طایفه در مناطق عشایری این شهرستان رخ داد که در پی آن یک نفر کشته شده است.

افزایش آمار نزاع‌ها در منطقه

آمارهای پزشکی قانونی نشان می‌دهد؛ شمار نزاع‌های دسته جمعی منطقه رو به افزایش است و این رقم نسبت به سال گذشته حدود پنج درصد رشد داشته است.

طبق همین آمار سال گذشته ۸۲۷۷ نفر مدعی نزاع به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کردند که از این شمار ۶۱۶۸ زن و ۲۱۰۹ نفر مرد بودند.

تعصبات بیجا منشأ درگیری است

کارشناسان دلایل گوناگونی را که این درگیری ها و نزاع‌ها در روستاها و طوایف می‌تواند داشته باشد، تعصبات بیجا، پایبند نبودن نسبت به مسائل اعتقادی، ضعف توسعه اجتماعی، قومیت‌ها و تعاملات نزدیکی که افراد ساکن در روستاها و مناطق محروم با هم دارند، عنوان می‌کنند.

آنان با اشاره به شیوه زندگی مردم چهارمحال و بختیاری که به صورت طایفه ای و قومی است، اظهار می‌دارند: نوعی تعصبات قومی و قبیله ای بر این استان حاکم است و این خود منشأ خیلی از درگیری‌ها می‌تواند باشد.

در همین خصوص رئیس اداره بهزیستی کوهرنگ در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید: متأسفانه هرچند وقت یک بار شاهد نزاع‌های دسته جمعی در منطقه هستیم.

لاله مرادی تصریح می‌کند: شهرستان کوهرنگ یکی از شهرهای کم جمعیت منطقه است و مردم به صورت بومی و طایفه‌ای زندگی می‌کنند و این گونه حوادث جلوه پیدا می‌کند.

وی می‌افزاید: در منطقه بیشتر نزاع‌های به دلیل اختلافات ملکی رخ می‌دهد، اما حادثه اخیر که در منطقه دره نمک شهر چلگرد از توابع شهرستان کوهرنگ اتفاق افتاد، دعوای ملکی نبوده است.

حادثه کوهرنگ در دست بررسی

رئیس اداره بهزیستی کوهرنگ می‌گوید: اتفاق اخیر به دلیل مسائل خانوادگی رخ داده است و فردی که در این نزاع کشته شده، قصد رفع نزاع بین طرفین را داشته است.

وی خاطرنشان می‌کند: این حادثه در فرمانداری و کمیته مربوطه در حال بررسی است و بزودی گزارش آن ارائه می‌شود.

مرادی بر حل ریشه‌ای موارد بروز نزاع در منطقه تأکید می‌کند و می‌افزاید: اغلب نزاع ها بر سر ملک است و لازم است سازمان‌های ذی‌ربط ازجمله منابع طبیعی، جهاد کشاورزی و فرمانداری منطقه به موضوع ورود پیدا کنند.

رئیس اداره بهزیستی کوهرنگ نزاع‌های خانوادگی را از دیگر حوادث منطقه برمی شمارد و می‌گوید: این اداره تلاش می‌کند با برگزاری کلاس‌های مهارت‌های زندگی و ارائه خدمات مشاوره‌ای، مانع از بروز چنین اتفاقاتی شود.

وی آموزش خانواده‌ها و دانش‌آموزان را برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی ازجمله ازدواج‌های تحمیلی، اعتیاد، جرایم فضاهای مجازی که این روزها در بین خانواده‌ها رواج یافته از اقدام‌های اداره بهزیستی کوهرنگ عنوان می‌کند.

ضرورت اجرای راهکارهای کارشناسی

با این حال انتظار می‌رود با به کار بردن راهکارهای کارشناسی از سوی مسئولان استان برای دوری جستن از نزاع و درگیری و تعصبات کورکورانه قومی و قبیله ای، آگاه سازی عمومی نسبت به پیامدهای زیانبار فردی و اجتماعی درگیری‌ها، هماهنگی دستگاه‌های قضایی، انتظامی و امنیتی درباره شیوه رویارویی با نزاع‌ها و مسببین آن‌ها به منظور کاهش نزاع‌های جمعی، برخورد قانونی با  افراد مقصر در درگیری‌ها برای عبرت دیگران و سایر اقدام‌های لازم، شاهد این گونه حوادث نباشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.