یک مددکار اجتماعی با بیان اینکه عزم مقابله با آسیب های اجتماعی وجود دارد اما روش های اجتماعی باید عملی، علمی و کاربردی باشد، گفت: روش های مواجهه با آسیب های اجتماعی نیازمند اصلاح است.

روش‌های مواجهه با آسیب‌های اجتماعی نیازمند اصلاح است/هنوز سیاست گذاری متمرکزی در امر «کودکان کار» وجود ندارد

جواد مردانی مددکار اجتماعی در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی «قدس آنلاین» در مورد اولویت های حوزه آسیب های اجتماعی اظهار کرد: نگرانی مقام معظم رهبری در حوزه آسیب های اجتماعی و بخش های مرتبط با پیشگیری و درمان آسیب های اجتماعی از نظر رهبری فاقد دستاورد اثربخش بوده است و گلایه ایشان به نوعی مبنی بر این موضوع بود که تعداد دستگاه ها و نهادهای فعال در حوزه آسیب های اجتماعی کم نیستند اما اثر بخشی مناسب کارهای این دستگاه ها را چندان شاهد نیستیم.

وی تصریح کرد: برداشت من از توصیه ها و صحبت های رهبری نوعی بازنگری در نحوه کار پیرامون حوزه آسیب های اجتماعی است.

این مددکار اجتماعی یادآور شد: با توجه به فراوانی رشته های حوزه علوم انسانی و فارغ التحصیلان دانشگاهی در حوزه مددکاری اجتماعی همچنین تعدد سازمان هایی که طبق قانون موظف به ارائه خدمات متعدد اجتماعی هستند نباید آسیب های متعدد اجتماعی گریبان گیر جامعه باشد.

مردانی همچنین در واکنش به این موضوع که عده ای معتقدند عزمی برای رفع آسیب های اجتماعی در کشور وجود ندارد، گفت: عزم این مهم وجود دارد اما روش اجرایی مناسب را اعمال نمی کنند و به صورت طبیعی تمامی افرادی که در این حوزه ورود کردند عزم برای کاهش آسیب های اجتماعی، مشهود است اما موضوع مهم توجه به روش های عملی و کاربردی است تا اثرگذار باشد.

وی به سیاست گذاری های لازم برای رفع آسیب های اجتماعی اشاره کرد و افزود: انواع آسیب های اجتماعی نیازمند اعمال سیاست گذاری های لازم است همچون برنامه های متفاوت برای کودکان کار، زوج هایی که به زندگی مشترک پایان دادند، ساکنین حاشیه شهرها، ساکنین بافت های فرسوده و مصرف کنندگان انواع مواد مخدر که نیاز به اعمال روش های متفاوت دارد.

این مددکار اجتماعی بیان کرد: به عنوان مثال حوزه های اجتماعی نهادهای متعدد روی مسئله کودک کار و خیابان کار می کنند با این وجود هنوز سیاست گذاری متمرکز به عنوان یک متولی اصلی در امر کودکان خیابان وجود ندارد که بخش های مختلف را ارزیابی کنند در حالیکه منابع مالی زیادی نیز به کار گرفته می شود.

مردانی افزود: نکته مهم این است که روش های آسیب شناسی را بازنگری کنیم و کارهای میدانی را بازنگری کنیم و هر میزان این بررسی ها دقیق تر باشد خسارت های کمتری به جامعه وارد می شود.

او که مسئول انجمن مددکاران اجتماعی ایران در استان البرز نیز هست ضمن تشریح بیشترین آسیب های اجتماعی استان البرز، اظهار کرد: استان البرز جزء چند استانی است که به دلیل مهاجرات های بسیار زیاد و تعداد بالای زندانیان مستقر در استان با موضوع حاشیه نشینی و سکونتگاه های غیر مجاز مواجه است و این موضوع در استان البرز بسیار مطرح است به صورت یک کمربند اطراف استان را پوشانده است.

وی افزود: مددکاران اجتماعی بیشترین مواجهه را با آسیب هایی که در مناطق حاشیه نشینی بروز می کنند دارند.

مسئول انجمن مددکاران اجتماعی ایران در استان البرز در ادامه گفت: طلاق پس از حاشیه نشینی بیشترین فراوانی را در بین آسیب های اجتماعی دارد و با توجه به فعالیت های چندین ساله با دادگستری استان برقراری مشاوره های خانواده را در گام نخست به عنوان راهکار اولیه برای کاهش و استحکام زندگی مشترک در جلسات مشاوره ایجاد کردیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.