هرسال در دومین پنجشنبه برگزاری نمایشگاه کتاب تهران که معمولاً شلوغ‌ترین روز نمایشگاه هم هست، «قدس» بسته‌ای پیشنهادی شامل کتاب‌های تألیفیِ شعر و داستان که به نظر ما ارزش خواندن و خریدن دارد را معرفی می‌کند. این بسته پیشنهادی در سال‌های اخیر مورد توجه دوستداران ادبیات قرار گرفته است. امسال هم ما تعدادی از کتاب‌های خوب و خواندنی که در این نمایشگاه برای نخستین بار به مخاطبان عرضه شده‌اند را به شما معرفی می‌کنیم.

بسته پیشنهادی شعر و داستان در نمایشگاه کتاب تهران

آرش شفاعی: نکته قابل توجه درباره نمایشگاه امسال این است که به دلیل همزمانی با انتخابات ریاست‌جمهوری، تب و تاب سیاسی کشور بر این رویداد فرهنگی نیز تأثیرگذار بوده و حضور مخاطبان کتاب، نسبت به سال‌های گذشته، کمتر شده است.

برای بررسی کتاب‌های ارزشمند و خواندنی در حوزه‌های مختلف، نخست از مجموعه‌های شعر آغاز می‌کنیم.

شعردوستان بخوانند

با وجود اینکه بازار کتاب از کتاب‌های شعر پر شده است اما، پیدا کردن مجموعه‌شعرهایی که بتوان آن‌ها را با طیب خاطر به مخاطبان معرفی کرد، بسیار کم است. مجموعه‌های خوب و خواندنی کم هستند و شاعران شناخته‌شده و دارای کارنامه، نسبت به سال‌های قبل، آثار کمتری را منتشر کرده‌اند. از جملة مجموعه‌شعرهای خوبی که امسال منتشر شده و مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته است، می‌توان به «تحیر» سروده سید حمیدرضا برقعی اشاره کرد. این مجموعه را انتشارات «ثالث» منتشر کرده است. این ناشر علاوه بر این مجموعة پرفروش که به پدیده نمایشگاه تبدیل شده، مجموعه‌ای هم از روجا چمنکار به نام «عاشقانه‌های ریخته روی میز» چاپ کرده است که آن هم ارزش خواندن دارد.

انتشارات «سوره مهر» نیز چند مجموعه تازه به نمایشگاه آورده است که از آن جمله می‌توان به «اجازه هست بگویم که دوستت دارم» سروده محمود اکرامی‌فر، شاعر نام‌آشنای خراسانی، اشاره کرد. از دیگر مجموعه‌شعرهای این انتشارات باید از مجموعه‌ای از سروده‌های شاعر خوب اصفهانی، مهدی جهاندار نیز یاد کرد. همچنین مجموعه‌ای از غزل‌های نفیسه‌سادات موسوی به نام «بی‌نا» از سوی این «سوره مهر» چاپ شده که خواندنی است.

انتشارات «چشمه» امسال علاوه بر مجموعه‌های شعر سپید، دست به انتشار مجموعه‌های غزل زده که یکی از این‌ها، تازه‌ترین اثر علیرضا بدیع، شاعر خراسانی، به نام «ماه و ماهی» است که امسال به نمایشگاه آمده است.

اما یکی از ناشرانی که در آن می‌توانید مجموعه‌شعرهای خوبی پیدا کنید، «نیماژ» است. در غرفه این انتشارات مجموعه‌های «آواز کرگدن» سروده لیلا کردبچه، «آقای هیچ کس» از حامد ابراهیم‌پور، «آل» سروده امید روزبه و «شهر غلغله» از سیدرضا محمدی از تازه‌ترین کتاب‌های شعر هستند که ارزش خواندن دارند.

انتشارات «مروارید» هم امسال در انتشار مجموعه‌های شعر فعال عمل کرده است و از آن جمله می‌توان به 2 کتاب اشاره کرد؛ «نه مثل ماهی‌ها» سروده شیرین خسروی و «دریاها پشت دیوار» از علی عبداللهی.

نشر «نگاه» هم با چندین مجموعه ترانه به نمایشگاه آمده است که از جملة تازه‌ترین کتاب‌ها می‌توان به «پروانه‌پوش» اشاره کرد که منتخبی از ترانه‌های اهورا ایمان است.

«نقشه قرار» سروده محمد عسکری ساج را هم «فصل پنجم» منتشر کرده که مجموعه خوبی است.

در داستان دستتان باز است

اما در میان کتاب‌های داستان دستتان برای انتخاب بازتر است زیرا رمان‌ها و مجموعه‌های قابل توجه کم نیستند. از انتشارات «سوره مهر» شروع می‌کنیم که 2 رمان «رژیستور» از حمیدرضا شاه‌آبادی و «خلسه با طعم باروت» از خسرو باباخانی را به نمایشگاه آورده است.

انتشارات «افق» با چند کتاب تازه در نمایشگاه حضور دارد که از آن جمله می‌توان «حلزون‌های پسر» از احمد آرام و «حرفه، خرابکار» نوشته مهدیه مطهر را به دوستداران کتاب معرفی کرد. در نشر «ققنوس» چندین کتاب خوب می‌توانید انتخاب کنید از جمله «بالزن‌ها» از محمدرضا کاتب، «اپرای مردان سبیل‌استالینی» نوشته اسماعیل حاجی‌علیان، «سوگواری برای شوالیه‌ها» از مرتضی کربلایی‌لو و «تو از دست‌های من سردتری» نوشته بنفشه رحمانی.

ناشر دیگری که با کتاب‌های داستان در نمایشگاه حضور فعالی دارد، «ثالث» است که ما از میان کتاب‌های این ناشر، «راز قتل آقاامیر» تالیف نویسنده خوب و باسابقه کشورمان داوود غفارزادگان را معرفی می‌کنیم. تا به حال هرچه از غفارزادگان خوانده‌ایم، زیبا بوده است.

انتشارات «مروارید» را با «شب‌نورد» مرجان نصیری و نشر «چشمه» را با «همین امشب برگردیم» از پیمان اسماعیلی به شما پیشنهاد می‌کنیم. البته در انتشارات «نیستان» هم «من سقراط مجروح را دوست دارم» نوشته سعید تشکری را فراموش نکنید.

کسانی که ادبیات داستانی را دنبال می‌کنند می‌دانند که فریبا کلهر در این سال‌ها تقریباً هر سال رمان تازه‌ای نوشته و همه کتاب‌های او نیز پرفروش بوده است. امسال هم «آموت» که به ناشر اختصاصی این نویسنده تبدیل شده است، با «مردی از آنادانا» از کلهر به نمایشگاه آمده است. یادمان نرود که از میان کتاب‌های داستان انتشارات «نیماژ» هم «پدرکشی» نوشته ملاحت نیکی را به شما پیشنهاد بدهیم.

نکته قابل تأمل درباره کتاب‌های داستان این است که سال‌به‌سال بر حجم آثار ترجمه افزوده می‌شود. وجود ترجمه‌های متعدد از یک اثر، ترجمه‌های گاه مغشوش و نه‌چندان قابل اعتماد و اصرار بر انتشار تعداد بالای این دست کتاب‌ها باعث شده است که فضای ادبیات داستانی ما بیش از پیش غیرایرانی باشد. شاید لازم باشد درباره پیوستن و نپیوستن ایران به کپی‌رایت تأمل بیشتری کنیم تا بازار کتاب ادبی ما به این شکل بی در و پیکر نباشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.