۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۲
کد خبر: 528307

سازمان بین المللی پزشکان بدون مرز امروز اعلام کرد که مرگ 839 شهروند نیجریه ای به ویژه کودکان بر اثر ابتلا به مننژیت در این کشور بحران ساز شد.

مننژیت در نیجریه 839 تن را کشت

به گزارش قدس آنلاین به نقل از  ایرنا، این سازمان بین المللی در گزارشی تصریح کرد که این تعداد کشته و ابتلای بیش از 10 هزار تن دیگر ظرف 4 ماه بزرگترین مورد مرگ و میر ناشی از بیماری های واگیر در این کشور است که چنانچه برای پیشگیری آن چاره ای اندیشیده نشود، به یکی از بحران های جدی بهداشتی و درمانی در غرب قاره آفریقا تبدیل خواهد شد.

این گزارش با اعلام اینکه این بیماری واگیر در استان های سوکوتو و زامفیرای نیجریه شیوع یافته است، افزود: این بیماری به طور عمده مننژیت از نوع 'سی' است که همراه با تورم مغز و نخاع موجب فلج مغزی بیمار شده و در صورت درمان نشدن سرانجام به مرگ بیمار می انجامد.
دکتر فیلیپ آرونا، رییس هیات اعزامی پزشکان بدون مرز به نیجریه در گفت وگو با د.پ.آ، ضمن ابراز نگرانی و تاسف از تاخیر در اعلام آمار مبتلایان به این بمیاری در نیجریه گفت: اگرچه تا پیش از اعلام این خبر مقدار متنابهی از واکسن مننژیت سی در سطح جهان وجود داشت، اما این تاخیر و گسترش غیرقابل کنترل این بیماری موجب شد امروز با کمبود واکسن مربوطه نیز مواجه باشیم.
سازمان بهداشت جهانی نیز در 24 مارس (4 فروردین) اعلام کرده بود که بیشتر قربانیان این بیماری در غرب آفریقا به ویژه در نیجریه کودکان و جوانان از 5 تا 14 سال هستند.
از آنجایی که نیجریه در کمربند مننژیت جنوب صحرای آفریقا قرار دارد برنامه مفصل واکسیناسیون کودکان نیجریه ای برای این بیماری مدتی است که آغاز شده است.
کشور همسایه نیجر نیز به همراه سنگال بیشترین مورد ابتلا این بیماری را دارند، به گونه ای که دفتر هماهنگ کننده امور بشردوستانه سازمان ملل سال گذشته با صدور بیانیه ای ضمن هشدار در مورد احتمال شیوع دور تازه مننژیت در نیجر اعلام کرده بود که برای جلوگیری از این مساله به میلیون ها دوز واکسن نیاز است.
در این بیانیه با استناد به برآورد مقام های بهداشتی نیجر عنوان شده بود که 3 میلیون و 200 هزار دوز واکسن مننژیت در صورت همه گیر شدن این بیماری در این کشور مورد نیاز است.
این دوز مازاد در کنار ذخایر موجود به مقام های نیجر امکان می دهد 2 میلیون و 800 هزار نفر را در یکی از فقیرترین کشورهای کره خاکی ایمن کنند.
سازمان جهانی بهداشت چندی پیش درخصوص خطر شیوع تازه بیماری مننژیت در آفریقا به ویژه در نیجر و نیجریه هشدار داده بود.
سال گذشته نیز 557 مورد مرگ و 5 هزار و 221 مورد ابتلا به این بیماری در نیجریه گزارش شده بود.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.