فینال سی‌امین دوره مسابقات جام حذفی کشور درحالی پنجشنبه شب به میزبانی خرمشهر برگزار می شود که امیر قلعه‌نویی آخرین حضورش در تیم تبریزی را سپری می‌کند.

هر آنچه باید از جدال دایی و قلعه نویی بدانید/ جام قهرمانی را چه کسی بالای سر می برد؟

به گزارش قدس آنلاین، سی امین دوره از رقابت های جام حذفی کشور از ساعت ۲۰:۳۰ امشب به میزبانی خرمشهر بین دو تیم نفت تهران و تراکتورسازی تبریز برگزار می شود تا سی امین قهرمان حذفی تاریخ فوتبال ایران معرفی شود.

تراکتورسازی و خوردن چهار گل در فینال
تیم تراکتورسازی تبریز به مراتب دارای افتخارات بیشتری در این مسابقات نسبت به حریف خود است. این تیم در اولین دوره برگزازی این مسابقات در سال ۱۳۵۵ تا فینال بازی ها پیش رفت و در آخرین گام مقابل ملوان بندرانزلی تن به شکست سنگین ۴ بر یک داد بعد از ملوان قهرمان، بعنوان اولین نایب قهرمان این جام شناخته شود.

دومین ناکامی در فینال
حاصل حضور تیم پر هوادار تبریزی از ۲۹ دوره گذشته جام حذفی تنها این یکبار حضور در فینال نبوده. بلکه این تیم یکبار دیگر در سال ۱۳۷۳ به فینال این مسابقات رسید و در این مسابقات بعد از آنکه ابتدا و در دیدار رفت فینال موفق شد تیم بهمن کرج را مغلوب کند، در دیدار برگشت با نتیجه دو بر صفر مقابل این تیم مغلوب شد تا از دومین حضور در فینال این مسابقات توفیقی بهتر از نایب قهرمانی نبرده باشد.

حضور در فینال بعد از 20 سال
سرخ پوشان تبریزی وقتی برای سومین بار در تاریخ برگزاری این مسابقات به فینال رسیدند که ۲۰ سال از دومین حضورشان در فینال می‌گذشت. این تیم اینبار در تک مسابقه فینال که دست بر قضا در کرمان هم برگزار می‌شد موفق شد مس کرمان را با تک گل سعید دقیقی با نتیجه یک بر صفر مغلوب کرده تا اولین قهرمانی در جام حذفی را جشن بگیرد.

اولین قهرمانی نفت رقم می خورد؟
حضور تیم تراکتورسازی در فینال سی‌امین دوره جام حذفی با امیر قلعه نویی، چهارمین بار فینالیست شدن این تیم است. نفت تهران اما هیچگاه قهرمانی در این مسابقات را تجربه نکرده است. آنها تنها یکبار و در سال ۹۴ با علیرضا منصوریان به فینال این مسابقات راه یافته بودند که در گام نهایی و در حالی که میزبان بودند، در ورزشگاه تختی تهران با نتیجه ۳ بر یک مغلوب تیم ذوب آهن شدند تا از تنها حضورشان در فینال جام حذفی توفیقی نبرده باشند.

قلعه نویی یا دایی؟
فینال سی امین دوره از مسابقات جام حذفی با حضور دو تیم نفت و تراکتورسازی از ساعت ۲۰:۳۰ امشب در خرمشهر برگزار می‌شود. در این بازی تراکتورسازی با ا میر قلعه نویی این فرصت را دارد که دومین قهرمانی تاریخ خود در این مسابقات را جشن گرفته و یا علی دایی و نفت تهران این فرصت را پیدا می کنند تا اولین قهرمانی خود در جام حذفی و یا بهتر است بگوییم اولین جام قهرمانی کشوری خود را به دست آورد.

دو تیم در لیگ برتر چه کرده اند؟
هیچ یک از دو تیم تاکنون در لیگ های کشوری قهرمان نشده‌اند. بهترین عملکرد تراکتورسازی در لیگ برتر دو بار کسب نایب قهرمانی است و بهترین عملکرد تیم نفت هم به کسب رتبه سوم در جدول رده بندی باز می‌گردد. این در حالیست که تراکتورسازی یکبار با قهرمانی در جام حذفی یک جام کشوری را بالای سر برده است.

آمار سرمربی پیشین تیم های ملی
مربیان دو تیم اما بر خلاف تیم های تحت رهبری شان بارها موفق به کسب عناوین قهرمانی در جام های حذفی و لیگ های کشوری شده‌اند. بد نیست بدانید که امیر قلعه نویی و علی دایی که هر دو سابقه نشستن روی نیمکت تیم ملی ایران را هم دارند روی هم ۱۰ بار عناوین قهرمانی در لیگ و جام حذفی با تیم های مختلف به دست آورده‌اند.

امیر قلعه نویی با ۵ بار قهرمان شدن در لیگ برتر از این حیث دارای یک رکورد بی نظیر است که بعید است حالا حالا ها مربی ای بتواند به این رکورد برسد. او این ۵ قهرمانی را با دو تیم سپاهان و استقلال به دست آورده است. علی دایی سرمربی تیم نفت تهران هم یکبار با تیم سایپا قهرمان لیگ برتر شده است تا این دو روی هم ۶ بار قهرمان لیگ برتر شده باشند.

قهرمانی با استقلال و پرسپولیس
همچنین امیر قلعه نویی و علی دایی هر یک دوبار فاتح جام های حذفی کشور بوده اند. امیر قلعه نویی هر دو قهرمانی‌اش در جام حذفی را با تیم استقلال به دست آورده است و علی دایی هم هر دو بار با تیم پرسپولیس قهرمان لیگ برتر شده است. 

نفت چگونه به فینال رسید؟
تیم نفت تهران در اولین گام خود در این دوره از مسابقات در نساجی مقابل نفت به میدان رفت و با یک گل این تیم را شکست داد. این تیم در مرحله بعدی مسابقات میزبان تیم فجر سپاسی شیراز بود و با ۴ گل این تیم را در هم کوبید. نفتی ها در گام بعدی یکی از جنجالی ترین مسابقات این دوره را پشت سر گذاشتند و توانستند تیم استقلال را با حساب ۳-۲ مغلوب کرده تا به فینال مسابقات برسند.

تراکتورسازی چگونه به فینال رسید؟
تراکتورسازان در اولین گام خود در این مسابقات با یک گل تیم ملوان را مغلوب کردند. آنها سپس به دیدار برق جدید شیراز رفتند و با حساب ۲ بر صفر در این بازی به پیروزی رسیدند. شاگردان قلعه نویی در گام بعدی به مصاف پدیده این مسابقات تیم نفت و گاز گچسارانی رفتند که تا قبل از این بازی دو تیم لیگ برتری فولاد و استقلال خوزستان را از گردونه مسابقات حذف کرده بودند.

تراکتورسازی در گچساران موفق شد تیم نفت و گاز را با حساب ۳ بر یک مغلوب کرده و به دیدار نیمه نهایی برسند. حساس ترین و سخت ترین بازی تراکتورسازی در این مرحله شکل گرفت که آنها باید در اصفهان با مدافع عنوان قهرمانی، ذوب آهن دیدار می کردند. دیداری زیبا و جذاب که با پیروزی دراماتیک تراکتورسازی همراه بود. این بازی در حالی که در دقیقه ۱۱۸ با گلی که ذوب آهن از روی نقطه پنالتی زد به تساوی ۲-۲ کشیده شده بود، با گل محمد نوری در دقیقه ۱۲۰ محمد نوری به سود تراکتورسازی خاتمه یافت.

آخرین بازی قلعه نویی 
امیر قلعه نویی با مسئولان باشگاه تراکتورسازی اختلاف نظر پیدا کرده و به نظر می رسد این بازی آخرین دیداری خواهد بود که او روی نیمکت تیم تبریزی می نشیند. مسئولان باشگاه تمایلی به ادامه همکاری با قلعه نویی ندارند و حتی اگر او قهرمان هم شود باید با نیمکت تراکتورسازان خداحافظی کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.