تحلیلگر اندیشکده شورای آتلانتیک با ناکافی خواندن تحریم‌های کنونی علیه کره شمالی، به کنگره توصیه کرده با تصویب تحریم‌های ثانویه، فشار بر پیونگ یانگ را افزایش دهد.

کنگره باید با تحریم‌های ثانویه به کره شمالی فشار آورد

 به گزارش «قدس آنلاین»،   «ادوارد فیشمن» تحلیلگر اندیشکده شورای آتلانتیک در یادداشتی در روزنامه «نیویورک تایمز»، به کنگره آمریکا توصیه کرد با تصویب تحریم‌های جدید علیه کره شمالی، به کاخ سفید در مقابله با پیونگ یانگ کمک کند.

فیشمن با بیان اینکه بحران اتمی شبه جزیره کره از معدود مسائلی است که دو حزب آمریکا در مورد آن اشتراک نظر دارند، این سوال را مطرح کرده است که چرا تحریم‌های واشنگتن علیه پیونگ یانگ به حد کافی قدرتمند نیست؟

نویسنده این مطلب، نوشته است: «برنامه هسته‌ای کره شمالی به مراتب پیشرفته‌تر از آنی است که ایران بوده، اما تحریم‌هایی که ایالات متحده علیه کره شمالی اعمال کرده، به هیچ وجه با تحریم‌هایی که تا پیش از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ علیه ایران وضع شده بود، قابل مقایسه نیست.»

وی افزود: «این مسئله به خصوص از این جهت بیشتر آزاردهنده است که کره شمالی همین حالا هم تسلیحات هسته‌ای دارد و در حال ساخت سامانه‌هایی است که توانمندی حمله به ایالات متحده را در اختیار این کشور قرار می‌دهد.»

فیشمن با اشاره به تلاش‌های «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا برای تصویب تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی، این اقدام را ناکافی دانسته و نوشته با توجه به تجربه به دست آمده از پرونده ایران، این تحریم‌های کنگره است که بیشتری اثرگذاری را دارد.

تحلیلگر شورای آتلانتیک به قانونگذاران آمریکایی توصیه کرده است که برای فشار به کره شمالی به «تحریم‌های ثانویه» متوسل شوند. او این تحریم‌ها را «توانمندترین سلاح اقتصادی» ایالات متحده توصیف کرده است.

تحریم‌های ثانویه، ممنوعیت‌هایی هستند که علیه همکاری شرکت‌های خارجی به یک کشور وضع می‌شوند. این تحریم‌ها در واقع شرکت‌ها و نهادهای خارجی را بین همکاری با آمریکا و کشور هدف بر سر دو راهی قرار می‌دهند.

از آنجا که تحریم‌های ثانویه حتی شرکت‌های کشورهای هم‌پیمان آمریکا را هم هدف قرار می‌دهند، در بسیاری از موارد موجب بروز تنش میان واشنگتن و دولت‌های اروپایی شده‌اند.

فیشمن با اشاره به این موضوع، نوشته است که برای جلوگیری از بروز تنش دیپلماتیک، کنگره باید مستقیما وارد عمل شده و با تصویب قانون، دولت را به اعمال این تحریم‌ها وادار کند.

 وی با بیان اینکه کنگره تاکنون به دلیل نبود فشارهای داخلی و نگرانی از واکنش چین، از خود خویشتنداری نشان داده، نوشته است: «کنگره باید به خویشتنداری پایان داده و قانون تحریم‌هایی تصویب کند که محدودیت‌هایی مشابه آنچه علیه ایران اعمال شده بود، علیه کره شمالی ایجاد کند.

جریمه بانک‌ها و شرکت‌های دخیل در خرید مواد معدنی، ذغال سنگ، پارچه و دیگر محصولات از کره شمالی، گام اول پیشنهادی فیشمن به کنگره برای فشار به پیونگ یانگ است.

او ممنوعیت ارائه خدمات بانکی، کشتی‌رانی و بیمه‌ای به کره شمالی را از دیگر گزینه‌های پیش روی کنگره دانسته است.

وی می‌نویسند: «این تحریم‌ها باید شرکت‌های جهان را در برابر انتخابی روشن قرار دهد: اگر روابط خود را با کره شمالی قطع نکنید، هزینه تحریم‌های آمریکا را متحمل می‌شوید.»

این تحلیلگر آمریکایی با بیان اینکه تشدید تحریم‌ها علیه کره شمالی، موضع واشنگتن در مذاکرات احتمالی را تقویت می‌کند، نسبت به تبعات اقدام نظامی هشدار داده و نوشته است که آمریکا باید با به اوج رساندن تحریم‌ها، امکان تغییر رویه کره شمالی را بسنجد.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.